ארה"ב: חוק בהתהוות ישבש את רווחיות חנויות האפליקציה של גוגל ואפל?

הצעת החוק המשותפת לשתי המפלגות מגיעה אחרי תלונות של מפתחי אפליקציות על חוסר ההגינות באופן שבו מתנהלות ענקיות הטכנולוגיה מולם ב-App Store וב-Google Play ● "חוק שוק האפליקציות הפתוח" ינסה לנטרל את המונופול של הענקיות בתחום

האם הן חונקות תחרות? אפל וגוגל עם ה-Google Play וה-App Store שלהן. צילום: BigStock

הצעת חוק חדשה שהועלתה בסנאט האמריקני ושמה "חוק שוק האפליקציות הפתוח" (The Open App Markets Act) תנסה לרסן את שלטונן הבלתי מעורער של אפל וגוגל על תחום חנויות היישומים.

כידוע, ענקיות הטק המובילות מציעות כיום את מרבית האפליקציות שבהן משתמשים דרך חנויותיהן, ה-App Store וה-Google Play, וחולשות על שוק זה מבלי לאפשר תחרות מולן. בנוסף, המצב מאפשר להן להכתיב תנאים למפתחי אפליקציות, אשר לטענת האחרונים מחבלים ביכולתם להרוויח כראוי מהמוצר שלהם.

טיוטת החוק, שהגישו סנאטורים נציגי שתי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית, אומרת כי לא ניתן עוד לאלץ מפתחים להשתמש במערכות התשלום של החנויות. בנוסף עתיד החוק לעגן מצב שבו המפתחים כבר לא יוכלו להיענש על ידי ספקיות החנויות העצמתיות, אם יציעו את האפליקציות שלהם במחיר נמוך יותר בחנות אפליקציות אחרת, או אפילו באופן עצמאי. הצעת החוק גם תאסור על חברות כמו אפל להשתמש בנתונים לא-ציבוריים מהחנויות שלהן, כדי לפתח מוצרים המתחרים במוצרי החברות שמשתמשות בשירותיהן. בנוסף, אם החקיקה תעבור, היא גם תמנע מאפל וגוגל ליישם אלגוריתמים לדירוג, שמציבים את האפליקציות שלהן מעל לאלה של המתחרים.

המהלך החל להתגלגל אחרי שחברות כמו ספוטיפיי, Tile ו-Match Group שוחחו עם הוועדה לענייני משפט של הסנאט בתחילת השנה, והציגו בפניה את הדרך שבה הן רואות את מדיניות חנויות האפליקציות של הענקיות מעמק הסיליקון, ואת האילוצים שחנויות אפל וגוגל מטילות עליהן ועל המפתחים.

האם הפעולה המשמעותית נגד המונופולים הטכנולוגיים קרבה ובאה? אילוסטרציה: BigStock

האם הפעולה המשמעותית נגד המונופולים הטכנולוגיים קרבה ובאה? אילוסטרציה: BigStock

"לשבור את האחיזה ההדוקה של ענקיות הטכנולוגיה"

הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל, הדמוקרט, ומרשה בלקברן, השמרנית, התרשמו מתלונות המפתחים והחברות והחליטו לנסות לשנות את מהמצב הקיים.

"במשך שנים, אפל וגוגל ריסקו את המתחרים והשאירו את הצרכנים באפלה – בתוך הכנסת רווחים עצומים, כשהן משמשות כשומרות פילנתרופיות, לכאורה, על שוק של מיליארדי דולרים", אמר בלומנטל. לדבריו, החוק נועד במיוחד בכדי "לשבור את האחיזה ההדוקה של ענקיות הטכנולוגיה הללו, לפתוח את כלכלת האפליקציות למתחרים חדשים, ולתת למשתמשי הסלולר שליטה רבה יותר במכשירים שלהם".

סוגיות ההגבלים העסקיים העומדות בפני שתי החברות הללו – יחד עם ענקיות טכנולוגיה מובילות אחרות, כמו פייסבוק ואמזון – מסעירות באחרונה את גבעת הקפיטול. בשנה החולפת ראינו את המחוקקים והוועדות השונות משיקים חקירות ודיונים מיוחדים, ומציבים הצעות חוק שונות, שכולן עוסקות בניסיונות לרסן את התנהלות ענקיות הטק ואת כוחן העצום בשווקים. הצעות החקיקה כוונו מפורשות לכמה מהמונופולים הרווחיים ביותר שבבעלות חברות אלה: פלטפורמות המסחר של אמזון ופייסבוק, המכונות (בהתאמה) Amazon Marketplace ו-Facebook Marketplace; תחום הרשתות החברתיות עליו חולשת פייסבוק, שבבעלותה אינסטגרם ו-ווטסאפ; תחום החיפוש אונליין, שגוגל מחזיקה בו באופן כמעט מוחלט; כמו גם הפרסום אונליין, שגם בו שולטות גוגל ואחריה פייסבוק; וכמובן גם תחום חנויות האפליקציות, שם אפל וגוגל הן השליטות הגדולות.

אם תעבור – הצעת החוק יכולה להתמתן ולהתשתנות בדרך

יצוין כי גוגל ואפל גם מתמודדות מול תביעות פרטיות בעניין החנויות שלהן – בחודש שעבר הוגש תיק חדש בתחום ההגבלים העסקיים בגין חיובים בחנות Play שמפתחי אפליקציות נאלצים לשם. במקביל, אפל עדיין נמצאת בעיצומו של מאבק משפטי דרמטי עם אפיק גיימס, מפתחת פורטנייט, בגין עמלות החובה שלה, שמגיעות אפילו לעד 30% מכל רכישה בתוך אפליקציית המשחק שמשתמשים מבצעים. ניסיונות של אפיק לפרוס כנפיים ולהציע את מרכולתה באופן עצמאי זכו למאבק משפטי מצד אפל שנלחמת בכדי לחבל באפשרות הזו בכל כוחה.

כמו כל הצעות חוק, החקיקה החדשה הזו עדיין צריכה לעבור שלל שלבים עד שתתקבל. הגלגולים הללו בסנאט, ואז בקונגרס, עלולים לשנות את ההצעה – שכרגע נראית כמשדרגת-מצב מוצלחת למדי בעבור המפתחים והצרכנים – כך שכשהיא תתקבל לבסוף, היא עלולה להיראות שונה לגמרי. אבל מה שבטוח הוא שהניסיונות החוזרים ונשנים להשית בארה"ב תקנות הגבלים עסקיים מרסנות על חברות הענק הללו לא עומדים להיפסק, ואפשר שלבסוף כן ישאו פירות.

העידו בחקירת הקונגרס. מנכ"ל אפל, טים קוק, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. למטה מימין: מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. צילומים: וויקיפדיה ו-BigStock

העידו בחקירת הקונגרס. מנכ"ל אפל, טים קוק, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. למטה מימין: מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. צילומים: וויקיפדיה ו-BigStock

נזכיר כי בדיוק לפני שנה התייצבו הבוסים של ענקיות הטכנולוגיה, טים קוק מאפל, ג'ף בזוס מאמזון, מארק צוקרברג מפייסבוק וסונדר פיצ'אי מגוגל בשימוע מיוחד ונדיר בפני הקונגרס. הדיון עסק בהגבלים עסקיים ובצורך שחקירה בעניין העלתה לבירור האם ענקיות הטכנולוגיה חונקות תחרות, ועד כמה הן משתמשות בכוחן הרב לצורך תמרון השוק ויריביהן העסקיים לפי רצונן.

הצהרת הפתיחה של דיוויד סיסליני, חבר קונגרס מהצד הדמוקרטי של המפה, שהיה יו"ר ועדת המשנה להגבלים עסקיים באותה תקופה, היא שקבעה את הטון לכל הדיון, שנמשך בסך הכל יותר מחמש שעות. סיסליני פתח ואמר שמקימי ארצות הברית לא השתחוו למלך, לכן יש "לא להשתחוות בפני קיסרי הכלכלה המקוונת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים