ה-IT מאחורי מערך הבדיקות המהירות של מד"א

תהליכי הרישום, הזיהוי ועדכון התוצאות נעשים על פלטפורמות ייעודיות, שהותאמו במד"א לצורך הפרויקט ● עידו רוזנבלט:" אין לי ספק שללא מערכות המידע והמחשוב לא ניתן לבצע את הפרויקט הלוגיסטי המורכב הזה"

עידו רוזנבלט, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מגן דוד אדום. צילום: פלי הנמר

מד"א החל אתמול (א') במבצע ארצי לבדיקות אנטיגן, בדיקות מהירות לגילוי חולי קורונה, שלא חוסנו ונדרשים להציג תו ירוק בכניסה לאירועים ומקומות שהוגדרו על ידי משרד הבריאות.

הפרויקט הוא עבור משרד הבריאות, ומסגרתו הוצבו ברחבי הארץ 120 עמדות בתחנות מד"א ובמוקדים מרכזיים. הבדיקות המהירות מאפשרות לקבל תשובה בתוך 15 דקות, והן מזהות האם הנבדק מאומת או שלילי. במידה שהוא נמצא שלילי, מנפיקים לו תו ירוק למשך 24 שעות, התקף לאותם מקומות שבהם הוא נדרש.

לניהול המערך המורכב הזה שותף אגף מערכות המידע והמחשוב במד"א בראשותו של עידו רוזנבלט, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מגן דוד אדום. בשיחה עם אנשים ומחשבים הוא פרט את ההיערכות המהירה שמד"א התבקשה לבצע לאחר שניתן אישור משרד הבריאות לביצוע הבדיקות המהירות.

מנכ"ל מגן דוד אדום, אלי בין, עונה לשיחה במוקד של הארגון בקריית אונו, בזמן משבר הקורונה. צילום: אסי דובלינסקי, דוברות מד"א

מנכ"ל מגן דוד אדום, אלי בין, עונה לשיחה במוקד של הארגון בקריית אונו, בזמן משבר הקורונה. צילום: אסי דובלינסקי, דוברות מד"א

"למעשה לקחנו את עולמות התוכן ששירתו אותנו בתקופת הקורונה, ועשינו התאמות לפרויקט הזה", אמר רוזנבלט שהבהיר כי "התהליך כולו הוא דיגיטלי ואוטומטי". לדבריו, "מערכות המחשוב איפשרו את הרישום במוקדים שלנו, וניהול כל התהליך באמצעות מסופונים או מכשירים סלולריים ייעודיים".

רוזנבלט סיפר כי באמצעות מכשירים אלו אנשי מד"א מבצעים את הזיהוי של הנבדק, לוודא שאכן הוא נדרש לבצע את הבדיקה ולא חלה או חוסן בעבר. הבדיקה עצמה נעשית על מערכות ייעודיות שמד"א משתמשת בהן – תוצאות הבדיקה מוזנות למכשיר הנייד, מועברות למשרד הבריאות, וכן במסרון ובמייל לנבדק.

על התהליך כולו מפקחת מערכת ניהול מרכזית שיושבת במד"א, ומחוברת לבעלי תפקידים בארגון. "בדיוק כמו בגל הקודם, תפישת העולם שלנו שהתהליכים חייביים להיות כמה שיותר אוטומטים, דבר שמאיץ ומקל גם על הפעלת כל השרשרת הלוגיסטית", הדגיש רוזנבלט שהוסיף: "למעשה יצרנו עולם תוכן חדש שהותאם לפרויקט זהה, שמבוסס על עולמות התוכן שקיימים אצלנו".

"אין לי ספק שמערכות המידע מילאו פה תפקיד מרכזי ביותר ותרמו לזרימה מהירה וליעילות של כל התהליך", אמר רוזנבלט.

נערכים לגל הרביעי. קורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

נערכים לגל הרביעי. קורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

מעורבות גם במתן החיסון השלישי ובבדיקות הסרולוגיות במערכת החינוך

בנוסף לבדיקות המהירות, מד"א משמש כזרוע ביצועית לחיסון שלישי עבור שירותי בריאות כללית באתרים שונים ברחבי הארץ. גם כאן התהליך הוא דומה, עם התאמות לצורך ביצוע החיסון, שניתן על ידי פרמדיקים וחובשים של מד"א.

רוזנבלט אמר בתשובה לשאלה כי במד"א נערכים לקראת התפרצות חזקה יותר של הגל הרביעי. "אנחנו תולים תקוות באישור עקרוני של משרד הבריאות שיאפשר לנו לבצע חלק מהבדיקות של החולים בבית", סיפר. "נערכנו לזה בגל הקודם, הצענו את זה למשרד הבריאות, אבל לצערנו ההנהלה הקודמת לא אישרה זאת. כעת אנו שואבים עידוד מהחלטת השר לאפשר לנו. להערכתנו זה חלק מהמענה שיאפשר הקלת העומס בבתי החולים, והקטנת החשש לאי ספיקה", אמר רוזנבלט.

"התהליך הוא שחולה הפונה למד"א, צוות שלנו מגיע אליו הביתה, עם ערכה, מבצע אצלו בדיקות דם ובדיקות אחרות, שנעשות בדרך כלל בבתי חולים. לצוות במקום יש קשר באמצעים ויזואלים עם צוות רפואי שיושב במוקד, שיכול לראות את התוצאות של הבדיקות ולהנחות להמשך הפעילות", סיפר רוזנבלט.

בנוסף, רוזנבלט מסר כי מד"א יחל בימים הקרובים לבצע את הבדיקות הסרולוגיות לילדי מערכת החינוך, בהתאם למתווה החינוך שאושר אתמול על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט.

פרויקט נוסף שמד"א ביצע באחרונה הוא הטעמת מערכת השו"ב "לפיד" בכל מרכזי השליטה של כיבוי אש. המערכות חיברו בין כל המוקדים, דבר שלא היה עד כה, וניתן יהיה לנהל אירועים שונים בזמן אמת עם מערכות חוזי ו-GIS.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. T

    מדא עו צריכים לעבוד הרבה כדי שיהיה להם תור מסודר. סתם בלגן בכניסה לבדיקות והאתר שמשדר תוצאות קורס ולא ערןך

אירועים קרובים