אילון מאסק בבית המשפט: "מטרת טסלה אינה להיות חברת רכב"

היזם התייצב בדיון בתביעת בעלי מניות טסלה נגדו ● כחלק מהסבריו לסיבת רכישת סולאר-סיטי, הבהיר מנכ"ל טסלה כי העסקה היוותה חלק מחזונו הכולל להפוך את החברה לענקית תחבורה ואנרגיה ● אדם שנכח באולם הקיא במהלך עדותו של מאסק

במפגש עם בעלי המניות של טסלה מ-2016. אילון מאסק. צילום: Wikimedia Commons

אילון מאסק נאלץ להתייצב שלשום (ב') וגם אתמול בבית המשפט העסקי המרכזי של דלאוור, ה-Delaware Court of Chancery, כדי להעיד בתביעה שהגישו נגדו כמה מבעלי המניות של טסלה, החברה שייסד ושהוא מנכ"לה.

את התביעה יזמו שבעה ממשקיעי ענקית הרכבים החשמליים, הטוענים כי מאסק גרם לטסלה לרכוש את סולאר-סיטי (SolarCity) – חברה המייצרת לוחות סולאריים, אותה ייסדו לינדון רייב ופיטר רייב, בני דודו של מאסק, שהיה שותף בהקמתה, וכן שכיהן כיו"ר הדירקטוריון שלה – כדי להציל אותה מפשיטת רגל. התובעים סבורים כי מדובר ברכישה שהונעה מאינטרסים אישיים, ודורשים ממאסק החזר מלא של עלות הרכישה, שבוצעה ב-2016 בתמורה לכ-2.5 מיליארד דולר.

מדוע נרכשה על ידי טסלה? סולאר-סיטי

מדוע נרכשה על ידי טסלה? סולאר-סיטי

מה לחברת רכב ולחברה סולארית?

בשני ימי המשפט, ובמשך תשע שעות בסך הכל, נתן מאסק עדות שבמהלכה פירט אודות הדרך העסקית שעשה עד שהפך ליזם ולמולטי-מיליארדר שהוא כיום, והגן על עצמו מפני ההאשמות שנכללו בתביעה.

מיד בתום עדות מאסק ניסה השופט המכהן בתביעת בעלי המניות להבין את ההיגיון שעמד מאחורי הרכישה. "טסלה התמודדה עם רוח נגדית, היו לה בעיות משלה", אמר השופט, שצוטט על ידי הוול סטריט ג'ורנל, "אז מדוע ברגע הזה טסלה מעוניינת ברכישה הזו של חברה סולארית?"

"המטרה (של טסלה – ג"פ) היא לא להיות חברת רכב. יש הרבה חברות רכב", הגיב מאסק. "אבל חברת מכוניות חשמליות היא חלק מעתיד של אנרגיה בת קיימא, כמו גם אחסון סולארי ואחסון נייח", המשיך האיש השני בעושרו בעולם והסביר לשופט.

עורכי הדין של מאסק גרסו גם הם כי הרכישה הייתה חלק מהחזון ארוך הטווח של המנכ"ל להפוך את טסלה לחברת תחבורה ואנרגיה. כהוכחה לכך הוצג פוסט בבלוג, שכותרתו "תכנית מתאר, חלק שתיים", אשר פורסם באתר האינטרנט של טסלה בסמוך לסגירת העסקה. בפוסט זה מאסק ציין כי שילוב סולאר-סיטי וסטארט-אפ הרכב החשמלי היה המפתח למימוש חזונו לשלב את פאוורוול (Powerwall – סוללת ליתיום נטענת המיוצרת על ידי חברת טסלה לשימוש ביתי) ולוחות הגג הסולאריים שמייצרת הנרכשת לכדי פורטפוליו המוצרים ההוליסטי של טסלה.

מוצרי סולאר-סיטי המוצעים על ידי טסלה כיום. צילום מסך מאתר החברה

מוצרי סולאר-סיטי המוצעים על ידי טסלה כיום. צילום מסך מאתר החברה

הצלה של חברה כושלת שבבעלות קרובים או עסקה לגיטימית וטובה?

התובעים טוענים כי הרכישה של סולאר-סיטי לא הייתה אלא חילוץ של חברה בעייתית שהוקמה על ידי בני משפחתו של מאסק ובשיתופו. כמו כן מאשימה התביעה גם את דירקטוריון טסלה ב"ממשל תאגידי חלש", במובן של התכופפות בפני מאסק ובחירה להשקיע ביודעין ב"עסקה גרועה" תחת הנהגתו הדומיננטית.

בתביעה נטען כי עוד לפני שמוזגה לטסלה, סולאר-סיטי "לא הצליחה להשיג רווח באופן עקבי, החזיקה בחוב מצטבר, ובמקביל 'שרפה מזומנים' בשיעור שאינו בר קיימא". התובעים גורסים כי הרכישה בוצעה פשוט כי הועילה למאסק, לבני משפחתו ולגורמים אחרים בטסלה, ושנעשתה "על חשבון טסלה ומיעוט מחזיקי ניירות ערך שלה".

אחיו של מאסק וחבר דירקטוריון טסלה, קימבל מאסק, עלה על דוכן העדים אתמול, אחרי שמאסק סיים את עדותו. קימבל הצטרף לדירקטוריון טסלה בשנת 2004, והיה גם הוא ממשקיעי סולאר-סיטי. לדבריו, אחיו המפורסם אינו שולט במועצת המנהלים של טסלה. "בהשוואה לרוב החברות בהן לקחתי חלק, זה דירקטוריון בריא מאוד", אמר האח לבית המשפט. הוא גם סיפר כי מאסק עצמו לא השתתף, בגלל החשש לניגוד אינטרסים, בהצבעה על רכישת חברת הלוחות הסולאריים שנערכה בטרם הרכישה.

עורכי הדין של מאסק חיזקו את דבר אחיו, וטענו אף הם להגנתו כי התנזר מדיונים בדירקטוריון בעניין הרכישה המסוימת, וכן נמנע במכוון מהשתתפות במשא ומתן בנוגע אליה.

הקאה באולם וציוץ שקשור בעקיפין לתביעה

מעניין לציין שמאסק, הנוהג לצייץ בטוויטר על כמעט כל דבר ועניין, לא דיווח לעוקביו אודות המשפט המתוקשר. מאידך, בסוף השבוע שקדם למשפטו הוא כן צייץ ציוץ אקראי, אבל כזה שהקשר בינו לבין המשפט אינו מקרי כלל וכלל.

מאסק כתב: "סוללה סולארית + סוללת פאוורוול מבטיחות שהבית שלכם לעולם לא יהיה ללא חשמל".

האנקדוטות בנוגע לאירוע עצמו היו העובדה ש-מאסק נכנס לבניין בית המשפט דרך כניסה שאינה ציבורית כשעה לפני תחילת הדיון ביום ב' בבוקר, במטרה להימנע מצלמי החדשות שניצבו בהמוניהם מול הבניין, וכן שהוכנס לאולם הדיונים דרך דלת צדדית – ולא דרך דלתות האולם ששימשו עדים אחרים.

בנוסף אירע עוד מקרה דרמטי-משהו, שיש הרואים בו סמליות מסוימת, כשאדם שהשתייך לצוות התובעים הקיא במהלך עדותו של מאסק, מה שקטע את הדיון והצריך את דחייתו.

המשפט צפוי להימשך 10 ימי עסקים. בבית המשפט המסוים שבו נדונה התביעה אין חבר מושבעים; במקום זאת, מי שיכריע בתיק הוא השופט, סגן הקנצלר ג'וזף סלייטס השלישי. לפי TechCrunch, גם אם סלייטס ימצא כי העסקה לא הייתה תקינה, הוא יכול בסופו של דבר לחייב את מאסק לשלם לתובעים הרבה פחות מ-2.6 מיליארד הדולרים ששילמה טסלה עבור הרכישה ב-2016.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים