למרות הקורונה: ההיי-טק התל אביבי ממשיך "לחגוג"

מחקר של IVC ועיריית תל אביב-יפו מראה שהעיר משכה אשתקד מחצית מההשקעות בחברות היי-טק ישראליות, ו-30% מחברות הטק שפועלות בארץ עושות זאת ממנה ● מועדון החד קרן התל אביבי התרחב ב-2020, וה-AI והסייבר היו התחומים הבולטים ביותר

הרבה היי-טק משני הצדדים של נתיבי איילון. צילום אילוסטרציה: BigStock

ההיי-טק בתל אביב ממשיך לשגשג וגם ב-2020 – שנת הקורונה – חלה עלייה במספר החברות הטכנולוגיות הפועלות מהעיר. כמו כן, כמעט מחצית מההשקעות בחברות היי-טק ישראליות אשתקד הלכו לחברות שממוקמות בתל אביב. הנתונים עולים ממחקר שנערך על ידי IVC, ויודגש שהוא בשיתוף עיריית תל אביב-יפו.

על פי הנתונים, בסוף 2020 היו בתל אביב 2,750 חברות היי-טק – עלייה של 2.65% לעומת סוף 2019 ושל 24.8% בהשוואה ללפני חמש שנים. באזור המטרופוליטני כולו עמד הנתון על 4,352 חברות – עליות של 1.1% ושל 16%, בהתאמה. כמו כן, 46.7% מחברות ההיי-טק הישראליות נמצאות באזור המטרופוליטני של תל אביב, מהן 29.5% בעיר עצמה. חברות אלה מושכות שיעור ניכר מההשקעות המגיעות להיי-טק בארץ – ב-2020 עמד הנתון על 48% מהן, כאשר המשקיעים הזרים שמו 68% מכספם בחברות תל אביביות. בסך הכול, אשתקד הושקעו בחברות ההיי-טק התל אביביות 6.9 מיליארד דולר – זינוק של 34% לעומת השנה שלפניה. תל אביב הצטיינה גם בתחום האקזיטים, עם שיא של 4.43 מיליארד דולר אשתקד, המהווה גידול של 20% בהשוואה ל-2019. מדובר ב-46% מכלל האקזיטים בישראל, לפי שווי העסקאות.

מקור: דו"ח החדשנות של תל אביב-יפו

מקור: דו"ח החדשנות של תל אביב-יפו

נתון מעניין נוסף מעלה שמספר חברות החד קרן שפועלות מהעיר העברית הראשונה עומד על 20, כש-14 מהן הצטרפו למועדון היוקרתי דווקא בשנת הקורונה. כמו כן, תל אביב מארחת יותר מ-30% מכלל מרכזי המו"פ של החברות הרב אלומיות שפועלות בישראל – 115 מתוך 390. יצוין כי עוד 96 מרכזים נמצאים ביישובים אחרים ששייכים למטרופולין תל אביב.

בחלוקה לתחומים, 43% מהחברות בעולם הבינה המלאכותית ו-42% מחברות הפינטק בישראל פועלות מתל אביב. תחומי הבינה המלאכותית והסייבר הם המובילים במספר החברות התל אביביות ששייכות אליהם וביצעו אקזיטים או סיימו סבבי השקעות ב-2020. על פי הדו"ח, 60% מההשקעות בחברות תל אביביות היו בחברות בצמיחה מהירה (Scale Up) ו-30% מהן הגיעו לחברות שעדיין לא צומחות. חברות בשלבים מוקדמים (Early Stage) משכו רק 10% מהיקף ההון, בהתאם למגמה בישראל כולה.

מקור: דו"ח החדשנות של תל אביב-יפו

מקור: דו"ח החדשנות של תל אביב-יפו

למה דווקא תל אביב?

ב-IVC ובעיריית תל אביב-יפו אומרים שהסיבות למעמד הבולט של העיר בהיי-טק הישראלי (והעולמי), מעבר להיותה העיר השנייה בגודלה במדינה ומיקומה במרכז הארץ, הן הון אנושי יצירתי ומשכיל; גופים שפועלים ממנה – חברות טק חדשניות, קרנות הון-סיכון ומשקיעים אחרים, אקסלרטורים, תאגידים רב לאומיים ומוסדות פיננסיים; והאקו-סיסטם – נותני שירותים ואוניברסיטאות הממוקמים בה או בסמיכות לה. למרות המגיפה העולמית, שנת 2020 הייתה שנה מצויינת עבור סצנת הטכנולוגיה בתל אביב בכל פרמטר.

מלבד תל אביב-יפו עצמה, הערים והעיירות הכלולות במטרופולין תל אביב הן אזור, בת ים, בני ברק, גני תקווה, גבעת שמואל, גבעתיים, הרצליה, חולון, קיבוץ גליל ים, קראון, קריית אונו, אור יהודה, פתח תקווה, רמת גן, רמת השרון, סביון-גני יהודה ויהוד-נווה מונוסון. בתל אביב פועלים כמה אזורי היי-טק: אזור עזריאלי, ואתו רחוב הארבעה המתפתח; הסיטי של העיר בשדרות רוטשילד וסביבתה, עם חברות כמו פייסבוק וסטארט-אפים רבים; אזור רחוב יגאל אלון, שמשם פועלות חברות כמו גוגל וצ'ק פוינט; וקריית עתידים הוותיקה. בסמיכות לעיר יש כמה אזורי היי-טק מתפתחים, בהם הבורסה-דרך בגין ברמת גן, לצד אזורים ותיקים כגון אלה של הרצליה, רעננה וכפר סבא (שתי האחרונות לא נכללות במטרופולין תל אביב).

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי. צילום ארכיון: נועה גוטמן

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי. צילום ארכיון: נועה גוטמן

"רעיונות ופיתוחים תל אביביים עומדים בחזית הקדמה"

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר כי "החדשנות של העיר נהנתה ב-2020 מפריחה ומשגשוג חסרי תקדים, ושברה שיאים רבים. לאורך הדו"ח ניתן לראות כי ההון האנושי הוא אחד הגורמים המשמעותיים להצלחתה של תעשיית ההיי-טק בתל אביב. הכישרון האנושי התל אביבי מהווה כוח משיכה לחברות בין לאומיות ולמשקיעים זרים, שמביעים אמון ומצביעים ברגליים. תעשיית הטכנולוגיה התל אביבית הוכיחה את חשיבותה הרבה לעיר ולמדינה בשנת 2020 המאתגרת, כאשר רעיונות ופיתוחים תל אביביים משתלבים בחזית הקדמה בזירה העולמית. תל אביב-יפו תמשיך להוות מוקד משיכה בין לאומי להון אנושי ולהון פיננסי".

גיא הולצמן, מייסד ומנכ"ל IVC, ציין כי "האקו-סיסטם בתל אביב התפתח עם השנים, כאשר המגמות המקומיות התחזקו בהתאם לממצאים הכלליים בישראל. 50% מהסטארט-אפים בתל אביב נמצאים בשלבי צמיחה והעיר הופכת לאטרקטיבית עבור זרים, כפי שמראה המספר ההולך וגדל של חברות רב לאומיות ומשקיעים זרים שמעורבים בסביבה הטכנולוגית בתל אביב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים