שוויה של פייסבוק חצה לראשונה את רף טריליון הדולר

מניות הרשת החברתית הדומיננטית עלו אתמול (ב'), אחרי שבית משפט בארה"ב פסל תביעות הגבלים עסקיים חמורות נגדה, שיזמו נציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC ו-40 מדינות בארה"ב ● השופט קבע שלא הוצגו הוכחות לטענה שפייסבוק מתנהלת כמונופול

המאבק נגדה רק הגדיל את כוחה. פייסבוק שווה טריליון דולר. צילום אילוסטרציה מעובד: BigStock

פייסבוק (Facebook) הצטרפה אתמול (ב') למועדון היוקרתי תרתי-משמע של חמש החברות העולמיות ששווין חצה את רף טריליון הדולר. שווי הענקית ממאנלו פארק טיפס עקב עלייה במניותיה, שאירעה לאחר ניצחון משפטי משמעותי שלה, ובמקביל – הפסד של הממשל האמריקני במאבקיו נגדה.

אחרי פסילת שתי התביעות, עלתה מניית פייסבוק בכארבעה אחוז, מה שהזניק את שווי החברה וגרם לו לחצות לראשונה את רף טריליון הדולרים.

את התבוסה המשפטית נחל הממשל עם פסילתה של תביעת הגבלים עסקיים שהגישה נציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC, נגד פייסבוק. התביעה הייתה חלק ממאמציו של הממשל להביא לפירוקה של פייסבוק, במטרה לרסן את כוחה הרב.

לא הוכח שפייסבוק מונופול

שופט בוושינגטון דחה את תביעת ה-FTC, שגרסה כי פייסבוק היא מונופול החונק את התחרות בשוק הרשתות החברתיות, בטענה שהנציבות לא הצליחה להוכיח את טענתה זו.

למרות קביעת השופט כי ה-FTC לא הוכיחה שלפייסבוק יש מונופול בתחום המדיה החברתית, הוא השאיר לנציבות רשות פתוחה להגיש תלונה מעודכנת בעניין בתוך 30 יום.

בנוסף, השופט דחה לחלוטין תביעה דומה שהוגשה נגד פייסבוק בידי יותר מ-40 מדינות בארה"ב.

כזכור, בדצמבר האחרון הגישה ה-FTC לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון די.סי תביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק, ובה ביקשה מבית המשפט לצוות על הפרדת נכסים של ענקית המדיה החברתית, זאת על רקע התנהלותה הלא תחרותית של החברה, שלטענת ה-FTC "חוסמת ללא הצדקה יריבות קיימות ופוטנציאליות". עיקר עיסוק התביעה היה בבעלותה של פייסבוק על אינסטגרם (Instagram) ו-ווטסאפ (WhatsApp), שמעניקה לה, לפי טענת הנציבות, שליטה מוגזמת בגזרת הרשתות החברתיות, כזו החונקת את התחרות בה. עוד טענה ה-FTC כי פייסבוק רכשה את הרשת החברתית מבוססת הצילומים ואת שירות הצ'אט המצליח כדי להילחם במתחרותיה, ולא לאפשר להן להצליח גם הן בשוק זה.

מבקרת את מעמדן התחרותי של חברות הטכנולוגיה הגדולות. לינה קאן, היו"ר החדשה של ה-FTC. צילום מתוך אתרה של קאן

מבקרת את מעמדן התחרותי של חברות הטכנולוגיה הגדולות. לינה קאן, היו"ר החדשה של ה-FTC. צילום מתוך אתרה של קאן

מה תעשה יור" ה-FTC החדשה לינה קאן?

מדינות ארה"ב הגישו, כאמור, תביעה נפרדת נגד הענקית ממאנלו פארק, בה הושמעו האשמות דומות. התביעה, שאותה הובילה לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק, הגיעה אחרי חקירה שהחלה בספטמבר 2019, נגד פייסבוק והתנהלותה, בחשד לאיום פוטנציאלי שלה על התחרות במדינות השונות. "באמצעות שימוש במשאבים עצומים של נתונים וכסף, פייסבוק השתיקה ומנעה את מה שהיא החשיבה כאיומים", אמרה ג'יימס כשהכריזה על התביעה. התובעת הכללית ציינה גם כי התביעה של המדינות אינה מכוונת רק נגד רכישות העבר של פייסבוק של מתחרות, אלא נגד התנהלותה בהקשר של אפליקציות מתחרות. לדבריה, פייסבוק "סחטה חמצן" מתעשיית הטק באמצעות הפרקטיקות שלה.

פייסבוק רכשה את אינסטגרם בשנת 2012 בסכום של כמיליארד דולר ואת וואטסאפ בשנת 2014 בסביבות 22 מיליארד דולר. לכל אחד משני השירותים יש כעת יותר ממיליארד משתמשים. עם זאת, הרכישות הללו אושרו בזמנו על ידי הרגולטורים האמריקנים. השופט דחה אתמול את תביעת המדינות מכיוון שהגיעו בחלוף זמן רב מדי מאז הרכישות.

לאחר החלטת השופט, החלו להישמע בקונגרס האמריקני קריאות לחקיקת חוקים מחמירים נגד ענקיות הטכנולוגיה.

כזכור, הזירה הפוליטית האמריקנית השתנה לחלוטין בחודשים האחרונים, אחרי תבוסת דונלד טראמפ וכניסת הנשיא הדמוקרטי, ג'ו ביידן, לבית הלבן. גם ה-FTC עברה שינויים משמעותיים. לינה קאן – מבקרת ידועה על מעמדן התחרותי של חברות הטכנולוגיה הגדולות – מונתה לאחרונה ליו"ר החדשה של הנציבות. התביעה המקורית נפתחה בידי מי שעמד בראש ה-FTC אז, ג'וזף סימונס, שהיה מינוי של טראמפ. כעת נותר לראות כיצד תתייחס קאן למצב החדש שנוצר, והאם היא תמשיך לחתור לפירוקה של פייסבוק מנכסיה הרבים, אם לאו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים