בפחות מחצי שנה: היקף הגיוסים עקף את 2020 כולה

הסטארט-אפים הישראליים גייסו מתחילת השנה ועד אתמול (ד') 10.5 מיליארד דולר - צמיחה של 137% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ● שיא במספר המגה סבבים, שהיוו, בפעם הראשונה, יותר ממחצית מכלל הסכום שגויס בתקופה המדוברת

שיאים בגיוסים. צילום אילוסטרציה: BigStock

שיא נוסף לחדשנות הישראלית: בתוך פחות מחצי שנה, הגיוסים של הסטארט-אפים הישראליים עקפו את הסכום שגויס ב-2020 כולה – כך עולה מנתונים שפרסם היום (ד') ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל. הממצאים מראים שישראל היא המובילה בעולם בצמיחת גיוסי ההון, ושחלו עליות בהיקף החציוני של כל אחד מסבבי הגיוס ובמספר המגה סבבים (מגה ראונדס – סבבים בסך של יותר מ-100 מציליון דולר האחד).

על פי הנתונים, מתחילת השנה ועד אתמול גייסו חברות ההזנק הישראליות 10.5 מיליארד דולר, בעוד שבשנה שעברה כולה הם גייסו קצת פחות מסכום זה. ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, מדובר בזינוק של 137%. הנתון הגלובלי עומד על 89% בלבד, כאשר באירופה נרשם גידול של 123%, בארצות הברית של 91% ובאסיה – של 69% (על פי נתוני PitchBook).

עוד עולה כי ההיקף החציוני של סבבי הגיוס יותר מהוכפל – מ-6.8 מיליון דולר ב-2020 ל-14 מיליון ב-2021, עד כה – נתון שמעיד על בשלות האקו-סיסטם המקומי. ההיקף החציוני של הסבבים בקרב חברות הצמיחה (סבב B ומעלה) גדל מ-26 מיליון דולר ל-46 מיליון, ובקרב חברות בשלבי גיוס הון ראשוניים (עד סבב A, כולל) – מארבעה מיליון לשמונה מיליון. רוב המימון (64%) הושקע במסגרת סבבי C ומעלה.

עיקר ההשקעות נותבו לחברות בעולמות אבטחת הסייבר, הפינטק וחברות שמפתחות פתרונות ארגוניים. יחדיו הושקעו בהם 6.2 מיליארד דולר – סכום שמהווה 60% מכלל ההשקעות עד כה השנה. תתי המגזרים הללו שייכים לתחום התוכנה, בעיקר באוריינטצית B2B, וחוו גידול עצום בביקוש לפתרונות בשנה האחרונה, במקביל לשינויים שחלו בהרגלי העבודה במהלך ולאחר תקופת הקורונה.

מתחילת השנה: 30 מגה סבבים

שיא נוסף שנשבר הוא במספרם של המגה סבבים: מתחילת השנה נרשמו 30 סבבים כאלה לעומת 21 ב-2020 כולה. בפעם הראשונה, סבבים אלה היו אחראיים ליותר מחצי (53%) מסך ההון שגייסו הסטארט-אפים הישראליים בתקופה המדוברת. בין אותם סבבים ניתן למנות את אלה שביצעו פורטר, שגייסה 300 מיליון דולר לפי שווי של שלושה מיליארד; Wiz של אסף רפפורט, שגייסה 120 מיליון דולר (ובסך הכול גייסה 350 מיליון בפחות משנה); וארמיס, שב-2020 נמכרה לקרן אינסייט פרטנרס תמורת יותר ממיליארד דולר וב-2021 גייסה 125 מיליון לפי שווי של יותר משני מיליארד.

אורי גבאי, המנכ"ל הנכנס של המכון למחקר ומדיניות מבית סטארט-אפ ניישן סנטרל, מסר כי "שיא גיוסי ההון ב-2021 מעיד שהצמיחה שראינו ב-2020 לא הייתה תגובה קצרת מועד למגפת הקורונה, אלא משקפת את האמון הגובר של המשקיעים באקו-סיסטם החדשנות הטכנולוגית של ישראל. הגידול המשמעותי בהיקף העסקאות ובגודל העסקה הממוצעת והחציונית משקף אקו-סיסטם בוגר, ששומר על יתרונה התחרותי של ישראל כמרכז גלובלי של חדשנות ופתרונות לאתגרים מקומיים ועולמיים. אנחנו מקווים שהממשלה הנכנסת הצפויה תגבש תקציב שיתמקד במדיניות מוכוונת צמיחה, יאפשר התגברות על המחסור הכרוני בהון אנושי טכנולוגי וישפר את ההשפעה הכלכלית של הסקטור על שאר חלקי המשק הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים