היעד של הממשלה החדשה: הגדלת שיעור המועסקים בהיי-טק ל-15%

הממשלה החדשה שואפת להשיג את היעד הזה עד 2026, ותעביר את גופי התקשוב בין משרדים שונים - כך עולה מקווי הייסוד ומההסכמים הקואליציוניים בין המפלגות שמרכיבות את קואליציית בנט-לפיד

אם הממשלה (לא) תממש את ההבטחה להפסיק את איכוני השב"כ אם וכאשר מספר הנדבקים בזן החדש יגדל כמו שמשפחת בנט (לא) מימשה את ההמלצה של נפתלי בנט לא לנסוע לחו"ל - יש לנו מה לדאוג.

הממשלה שמה לעצמה כיעד להגדיל את שיעור המועסקים בהיי-טק ל-15% עד שנת 2026 – כך עולה מקווי הייסוד של ממשלת בנט-לפיד, שפורסמו אתמול (ב'). ההסכמים הקואליציוניים בין המפלגות השונות, שאותם חשף עמית סגל מחדשות 12, מעלים כי גופי התקשוב הממשלתיים השונים יועברו בין המשרדים.

בסעיף 3 לקווי הייסוד של הממשלה החדשה נכתב כי היא "תציג כיעד לאומי את העלאת מספר העובדים בהיי-טק ל-15% מכלל העובדים במשק עד לשנת 2026 – בכלל זה עובדי תעשיית הפוד-טק, בינה מלאכותית, מחשוב קוואנטי, אגרו-טק ובריאות דיגיטלית". כמו כן צוין כי הממשלה "תפעל לקידום החינוך במקצועות הטכנולוגיים, קידום המצוינות וסבסוד הכשרות והסבות מקצועיות. הצדדים מסכימים כי יש לרכז את מאמצי הממשלה בנושא תעסוקה והכשרות מקצועיות במנהלת אחת תחת זרוע העבודה, בשיתוף המעסיקים, על בסיס מיפוי מקומות העבודה במשק, יצירת מנגנוני הסבה מקצועית ומתוך שאיפה לצמצום האבטלה".

ההערכה: העברת רשות התקשוב לא תשפיע על פעילותה

באשר להסכמים הקואליציוניים – אלה מעלים כי משרד הדיגיטל הלאומי ייסגר ושתי הזרועות המרכזיות שלו, רשות התקשוב הממשלתי וישראל דיגיטלית, יועברו לאחריות משרד הכלכלה, שבראשו תעמוד, ככל הנראה, אורנה ברביבאי, ואם לא אז שר.ה אחר.ת ממפלגת יש עתיד. רשות החדשנות, שבממשלה הנוכחית נמצאת באחריות משרד הכלכלה, תעבור לאחריות משרד המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, שבראשו ת.יעמוד שר.ה מכחול לבן. גם בממשלה היוצאת עמד בראש משרד זה שר ממפלגה זו – יזהר שי, שפרש מהחיים הפוליטיים.

מיועדת לשרת הכלכלה. ח"כ אורנה ברביבאי. צילום: יש עתיד

מיועדת לשרת הכלכלה. ח"כ אורנה ברביבאי. צילום: יש עתיד

גורמים בממשלה החדשה מעריכים כי העברת רשות התקשוב למשרד הכלכלה, בהנחה שהיא תהיה אורגנית, לא תשפיע על הפעילות של הרשות והפרויקטים שהיא מובילה, ביניהם מכרז הענן הממשלתי הענק נימבוס. לפי שעה לא ברור אם ההעברה תהיה פיזית או מינהלית בלבד, וכיצד היא תשפיע על בעלי התפקידים ברשות ובמשרד הדיגיטל הלאומי, שהיא הייתה עד כה חלק ממנו, כאמור. אותם גורמים מביעים תקווה כי עם כינון הממשלה ניתן יהיה לגשת למכרזים למינוי מספר תפקידים בתקשוב הממשלתי, כגון ראש רשות התקשוב. שחר ברכה, הראש הנוכחי של הרשות, מתפקד על תקן של ממלא מקום קבוע, מאחר שמאז שיאיר פראנק פרש מהתפקיד לא הייתה ממשלה יציבה ולא נערכו מכרזים.

משרד הדיגיטל הלאומי הוקם עם כינון הממשלה נוכחית, כדי לאפשר את קידום הקואליציה של הליכוד וכחול לבן, בת 36 השרים (בממשלה הנכנסת צפויים לכהן 28 שרים). בראש המשרד עומד דוד אמסלם. מיד עם כניסתו לתפקיד אישרה הממשלה תקציב מיוחד של 32 מיליון שקלים לחמש שנים לקידום הממשל הדיגיטלי בישראל. רשות התקשוב נמצאת באחריות משרד ראש הממשלה החל מ-2013, לאחר ששר האוצר דאז, יאיר לפיד, החליט להפריד את התקשוב מאגף החשב הכללי. יחד עם הרשות עבר למשרד ראש הממשלה מטה ישראל דיגיטלית, אולם ב-2015 הוא הועבר למשרד לשוויון חברתי, על פי דרישתה של השרה דאז גילה גמליאל, כחלק מההסכמים הקואליציוניים לכינון הממשלה. למטה הוקצה אז תקציב של 180 מיליון שקלים. בממשלה הנוכחית עמד התקציב של מיזם זה על מעל מיליארד שקלים, שהושקע בעיקר במענקים ומיזמים משותפים עם הרשויות המקומיות וגופים אחרים.

רשות החדשנות, לשעבר משרד המדען הראשי, היא אחת הזרועות המרכזיות במשרד הכלכלה. המעבר למשרד המדע והטכנולוגיה, שעתה מתווספת לשמו החדשנות, הוא מהלך שדובר עליו בעבר, אולם הוא לא יצא לפועל בגלל התנגדות שרי הכלכלה. המהלך ייתן חיזוק למשרד המדע והטכנולוגיה, שסבל לאורך שנים מתקציבים דלים ומהעדר השפעה ישירה על תחומי ההיי-טק והחדשנות.

שר התקשורת ה-"ישן" - והחדש. ח"כ יועז הנדל. צילום: יח"צ

שר התקשורת ה-"ישן" – והחדש. ח"כ יועז הנדל. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

יועז הנדל חוזר למשרד התקשורת

באשר למשרדים נוספים שקשורים בהיי-טק: המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שמטפל בין היתר בשיתופי פעולה בתחומי ההיי-טק עם הרשות הפלסטינית, יהיה באחריות מרצ, ובראשו צפוי לעמוד עיסאווי פרייג', שיהיה השר הערבי השני בממשלות ישראל אי פעם (אחרי ראלב מג'אדלה). תיק התקשורת יהיה באחריות תקווה חדשה, וככל הנראה יעמוד בראשו יועז הנדל, ששימש בתפקיד זה בממשלה עד שעבר לפני הבחירות האחרונות למפלגה של גדעון סער. כמו כן, נציג מטעם תקווה חדשה יעמוד בראש ועדת שרים לדיגיטציה, צמצום הביורוקרטיה ושיפור השירות הממשלתי.

מה עם ועדת המדע והטכנולוגיה? הוועדה, שחלק גדול מדיוניה עוסקים בענף ההיי-טק, תהיה באחריות יש עתיד, לאחר שבכנסת הקודמת היא הייתה באחריות כחול לבן.

..

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים