טלטלה לענקיות הטק? מדינות ה-G7 הסכימו על מס חברות מינימלי של 15%

שרי האוצר מקבוצת שבע המדינות המתועשות הסכימו אתמול (ש') על שיעור מס חברות מינימלי עולמי, כפי שהציעה ארצות הברית, וסללו את הדרך להסכמה כוללת בקרב כמעט 140 מדינות

הסכימו על מס חברות מינימלי עולמי. ה-G7. אילוסטרציה: BigStock

שרי האוצר של מדינות ה-G7 (ארצות הברית, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה) הסכימו על שיעור מס חברות מינימלי עולמי של לפחות 15 אחוזים. מס המינימום המדובר יוטל רק על 100 החברות הגדולות והרווחיות בעולם, ועתיד להשפיע באופן מובהק בעיקר על ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות.

רפורמת המס נועדה לסיים את הנוהג הארוך של חברות המעבירות את עסקיהן למדינות בעלות שיעור מיסוי נמוך כדי להימנע מתשלום מיסים בהיקף מלא במדינות אחרות.

ההחלטה ההיסטורית התקבלה אתמול (ש') בלונדון, לאחר פגישה בת יומיים של בכירי האוצר במדינות ה-G7. היה זה המפגש האישי הראשון של בכירי הכלכלה מאז יולי 2019, והוא היווה למעשה תגובה למהלכיהן של ענקיות טק מהשנים האחרונות להעברת עסקיהן אל מקלטי מס. מדובר בתופעה שפגעה ופוגעת במדינות ובתשלומי המס שיכלו לקבל מהחברות הגדולות, אלמלא נוצרה הלאקונה של מקלטי המס.

ביידן הניע את היוזמה

הטמעת שיעור מס מינימלי משותף לחברות הענק הפועלות בכל רחבי העולם, מטרתה למנוע העברת רווחים אל תחומי מס נמוכים, ומגיעה בעקבות הצעה אמריקנית חדשה, שמקורה בנשיא ג'ו ביידן. האמריקנים היו הראשונים העלו על הפרק את האפשרות להטלת מס של לפחות 15 אחוזים על רווחי החברות בארה"ב.

השרים תמכו גם במתן רשות למדינות להטיל מס בשיעור 20 אחוזים לפחות על חברות ענק, כמו למשל חברות הטכנולוגיה הגדולות, אשר להן שולי רווח העולים על 10 אחוזים. גם החקיקה הזו נועדה להבטיח כי ענקיות טכנולוגיה רב לאומיות – כמו אפל (Apple), אמזון (Amazon), גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) – ישלמו מיסים באופן הוגן בהרבה במדינות בהן הן מייצרות הכנסות בפועל, ולא במקלטי מס כמו ברמודה או באי ג'רזי, או כפי שעשתה אפל במשך שנים עם ובאירלנד.

"אני שמח להודיע שהיום, לאחר שנים של דיון, שרי האוצר של G7 הגיעו להסכם היסטורי על רפורמה במערכת המס העולמית", אמר שר האוצר הבריטי, רישי סונאק, שהיה יושב ראש השיחות בלונדון. סונאק הבהיר עם זאת לגבי ההחלטה והשלכותיה כי "זה מסובך וזה צעד ראשון".

ההסכם יידון בהרחבה בפגישה של ה-G20 – המרחיבה את מעגל המדינות המתדיינות – שתיערך ביולי. שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, שהשתתפה בישיבות בלונדון, אמרה כי ההסכם "מספק מומנטום אדיר" לקראת הסכם עולמי ש"יסיים את המירוץ לתחתית במיסוי חברות, ויבטיח הוגנות למעמד הביניים ולאנשים עובדים בארה"ב ובעולם".

מקלט מס. צילום אילוסטרציה: BigStock

מקלט מס. צילום אילוסטרציה: BigStock

תגובות הענקיות

פייסבוק הודיעה כי היא מברכת על החלטת ה-G7, למרות שענקית המדיה החברתית עלולה למצוא עצמה משלמת יותר מסים, כך הגיב סגן נשיא לענייני העולם של החברה, ניק קלג, בציוץ. "אנו מקדמים בברכה את ההתקדמות החשובה", כתב והוסיף כי "משמעות הדבר יכולה להיות שפייסבוק תשלם יותר מס, ובמקומות שונים".

 


לפי הדיווחים בתקשורת, דובר ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון הגיב ואמר כי תכנית המס היא "צעד מבורך קדימה". "אנו מקווים לראות את המשך הדיונים עם הברית הרחבה יותר של G20 ועם ברית Inclusive Framework", הוסיף הדובר.

גוגל מצידה הגיבה ואמרה גם היא שהחברה תומכת בתוקף בעבודה שנעשית לעדכון כללי המס הבינלאומיים. "אנו מקווים שמדינות ימשיכו לעבוד יחד על מנת להבטיח שהסכם מאוזן ועמיד יסתיים בקרוב", אמר דובר ענקית החיפוש ממאונטיין וויו.

אפל לא הגיבה בינתיים לבשורה, ואולי לא במקרה – החברה מנהלת מזה שנים מאבק מול גורמים רגולטוריים בעניין המיסוי שלה. ב-2016, הנציבות האירופית הורתה לאפל לשלם 13 מיליארד יורו (14.5 מיליארד דולר) בגין מיסים מאוחרים לאירלנד, בגלל שהענקית מקופרטינו קיבלה הטבות מס נמוכות כביכול שלא כדין במדינה. זה כלל שיעור מס של 0.005 אחוזים בשנת 2014, ואחוז אחד בשנת 2003. אפל ערערה וביולי 2020 קיבל בית המשפט השני בגובהו באיחוד האירופי החלטה, והכריע לטובת אפל ואירלנד במאבק המיסוי הארוך.אבל זה אינו סוף הפרשה – בפברואר האיחוד האירופי הודיע גם הוא כי יערער על פסק הדין שביטל את המיסוי המאוחר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים