האקתון באונ' בר אילן: לשיפור איכות חיי בעלי המוגבלויות בישראל

במסגרת ההאקתון - שעורכת הפקולטה להנדסה באוניברסיטה יחד עם עמותת מילבת תל השומר - יחפשו הסטודנטים המצאות טכנולוגיות שיסייעו לבעלי מוגבלויות לחיות בנוחות וחופשיות גדולות יותר

העסקת א.נשים עם מוגבלויות. צילום אילוסטרציה: BigStock

בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן שברמת גן ינסו סטודנטים למצוא פתרונות טכנולוגיים, כדי שגם בעלי מוגבלויות ירגישו חופשיים יותר, וזאת במסגרת האקתון מיוחד שיערך החודש.

יוזם האירוע, סטודנט שנה שלישית הפקולטה, תומר לוקר הסביר כי "כבר פתרנו לרבים בעיות. למשל: לאנשים עם מוגבלות בידיים, שלא יכולים ללחוץ על הכפתורים הקטנים בשלט הרחוק, בנינו שלט אוניברסלי עם חמישה כפתורים בסיסיים".

בנוסף שיתף לוקר בסיפור קטן הממחיש עד כמה קל ואפשרי לסייע לבעלי מוגבלויות, עם חיבור נכון לאנשים המתאימים. "הגיע אלינו חולה ALS בשלב מתקדם, שמצליח להזיז רק את הגבה שלו", תיאר לוקר. "כדי לפתור לו את הבעיה, בנינו מערכת שמאפשרת לו להזעיק עזרה ולתקשר באמצעות הזזה של הגבה".

והוא לא לבד: ביום ה' הבא (10.6) ייערך בפקולטה להנדסה בבר אילן האקתון בשיתוף עמותת מילבת תל השומר, העוסקת בטכנולוגיות לשיפור התפקוד והעצמאות. מטרת ההאקתון היא לסייע לאנשים עם מוגבלויות בפיתוח פתרונות טכנולוגיים שיקלו על חייהם.

האירוע יתחיל ביום ה' בשעה 17:00, ויפתח עם פאנל בו יציגו אנשים עם מוגבלויות את אורח החיים שלהם, יספרו מה מטריד אותם, ואיך הם היו רוצים שהחיים שלהם ישתפרו. אחר כך יתחלקו המשתתפים לצוותים ויחלו לעבוד על מענה לבעיות שהוצגו בפניהם: משלב החשיבה על פתרון מתאים, דרך האפיון ועד הפיתוח. העבודה תימשך אל תוך הלילה ועד למחרת בשעה 13:00.

להיות מהנדסים ללילה אחד ולשפר חיים של בעלי מוגבלויות

"כל הסטודנטים שסיפרתי להם על ההאקתון הגיבו באותה הצורה: הם אמרו שזה המון עבודה ללילה אחד, שאין להם שום דרך לתרום או שהם לא יודעים איך", אמר לוקר. "והמטרה שלי היא להראות להם שזה דווקא כן אפשרי, שהם כן יכולים לעשות את זה, שהם ייהנו מאוד מלהיות מהנדסים ללילה אחד, ויופתעו ממה שהם מסוגלים לו".

לוקר (22) הוא סטודנט שנה ג' לתואר ראשון במסלול להנדסת מחשבים, ועובד במקביל ב-EnICS, במעבדה של ד"ר יואב ויצמן וד"ר איתמר לוי. לפני כן עבד במעבדת האלקטרוניקה של ד"ר אבי שלי וד"ר ססיל יחזקאל, שם גם נחשף לראשונה לעמותת מילבת תל השומר. "במסגרת המעבדה נוצרה קבוצה של כמה סטודנטים מתנדבים, ונציגי העמותה היו יוצרים איתנו קשר מפעם לפעם, כשהם נתקלו בבעיה שלא מצאו לה פתרון, ואנחנו סייענו להם בפתרונות טכנולוגיים", סיפר לוקר שהוסיף כי הפתרונות היו בין השאר עבור אנשים עם מוגבלות בידיים, שלא יכולים ללחוץ על הכפתורים הקטנים בשלט הרחוק, ועבורם "בנינו שלט אוניברסלי, שמתאים לכל סוגי הטלוויזיות, עם חמישה כפתורים בסיסיים גדולים מאוד וקלים ללחיצה, כך שאפשר ללחוץ עליהם אפילו עם הרגל".

תומר לוקר, הפקולטה להנדסה בבר אילן. צילום: יח"צ

תומר לוקר, הפקולטה להנדסה בבר אילן. צילום: יח"צ

העבודה מול האנשים של מילבת היא גם זו שדרבנה את לוקר ליזום את ההאקתון. "היתרון של העבודה דווקא מול מילבת הוא שבמסגרת ההאקתון הסטודנטים יוכלו לחשוב על מוצר, לפתח אותו ולראות אותו לא רק עובד בפועל – אלא גם משנה לטובה את החיים של מישהו, וזה סיפוק אדיר", הוא הצהיר. "בנוסף, יש כאן אלמנט של התנסות מעשית. מסגרת של לימודים אקדמיים מתרכזת מאוד, מטבעה, בלימוד התיאורטי. רוב הסטודנטים לא מקבלים את הצ'אנס להיות מהנדסים בפועל, עד שהם מגיעים לתעשייה. במסגרת של האקתון יש אלמנט משמעותי מאוד של למידה תוך כדי עשייה. אנחנו פשוט זורקים את המשתתפים מאוד עמוק למים – ואין להם ברירה אלא לשחות".

כמובן, המשתתפים לא יזרקו למים לא עזרה – מהנדסים מנוסים מהתעשייה יסתובבו במהלך האירוע בין הצוותים, ויגישו עזרה היכן שיתבקשו. מהנדסים אחרים ישבו בצוות השיפוט של התחרות. חבר השופטים יכלול, בין היתר, את אבי סלמון – ראש תחום החדשנות באינטל ישראל, ואת פרופ' רחלה פופובצר – סגנית הדיקן בפקולטה להנדסה.

חברת אינטל, נותנת החסות לאירוע, תספק להאקתון ערכות של Arduino – בקר חכם שאיתו ניתן לבנות מעגלים ולתכנת אותם. אינטל תורמת גם את הפרס למקום הראשון, שעומד על 1,000 דולר. הפרס השני, בגובה 2,000 שקל, יינתן על-ידי מסלול ביו-הנדסה בפקולטה.

ההרשמה להאקתון פתוחה לסטודנטים לתואר ראשון, לסטודנטים לתארים מתקדמים וגם למועמדים ללימודים.

כהכנה לאירוע, בשבוע שלפני ההאקתון יתקיימו מספר הרצאות הכנה, ובהן הרצאה על Arduino, שתיערך פעמיים: היום (ה') בשעה 19:00 וביום א' הקרוב בשעה 20:00; והרצאה על פיתוח אפליקציות ותוספי אינטרנט, שתיערך גם היא ביום א', בשעה 18:00.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים