אפיק גיימז נגד אפל: המשפט הסתיים – ההכרעה בתוך שבועות

המשפט המאוד מסקרן, שנמשך כבר שבועות, הגיע אל קיצו אתמול (ב') ● לסיכום כינתה יצרנית פורטנייט את אפל "אדון", בכל הנוגע בשליטתה בשוק האפליקציות, והענקית מקופרטינו גרסה מנגד שאפיק סוללת את הדרך לעתיד "מפחיד" עבור לקוחות iOS

מכה לאפיק גיימס

בית המשפט באוקלנד שבקליפורניה יקבע בשבועות הקרובים את פסיקתו בתביעת ההגבלים העסקיים של יצרנית משחקי הווידיאו אפיק גיימז (Epic Games) נגד ענקית ה-iPhone, אפל (Apple), אחרי שאתמול (ב') הגיע המשפט המתוקשר והמדובר אל קו הסיום.

לפי דיווחו של הוול סטריט ג'ורנל, בדיונים שנערכו אתמול האזינה השופטת, איבון גונזלס רוג'רס, לטיעוניהן הסופיים של החברות במשך ארבע שעות, ולסיום התבדחה כי היא מקווה להגיע להחלטה עד ה-13 באוגוסט, כלומר לא יאוחר משנה לאחר שהסכסוך בין השתיים פרץ.

המשפט עצמו נפתח במאי 2020, ובמסגרתו אפיק האשימה את אפל שניצלה, ועודה מנצלת, את המונופול על מכשירי ה-iPhone בכדי לכפות את התנאים שלה על מפתחי אפליקציות, מה שאפשר ומאפשר לה לגבות עמלה של 30 אחוז על הכנסות ממכירות בתוך היישומים שהורדו דרכה, מחנותה ה-App Store. הפסיקה במקרה זה עשויה בהחלט להיחשב כתקדימית, ולפיכך היא בעלת משמעויות רבות לא רק בעבור שתי החברות אלא גם לתעשייה כולה, כמו גם לצרכנים.

למעשה, תביעה זו עשויה לשנות באופן מהותי את האופן שבו שוק האפליקציות הסלולריות פועל, על ידי שינוי מערכת ההכנסות מהתקנת אפליקציות צד ג'. חנות האפליקציות גובה כיום עמלה של 15% עד 30% על כל העסקאות בתוך האפליקציה, וחוסמת כל יכולת לבצע רכישות מחוץ לפלטפורמה שלה. כתוצאה מכך עושה אפל כסף גדול – בסיכום השנה שעברה הסתבר כי חנות האפליקציות מניבה לאפל כ-57 מיליארד דולר מתוך כלל רווחיה.

במהלך הדיון, נציגי אפיק הצביעו על העוול שבהפיכת ה-App Store ומערכת התשלומים שלה למה שהם מכנים מונופול. במקביל, עורכי הדין של אפל ערערו על הטענה משום שלדבריהם הפלטפורמה של הענקית מקופרטינו היא מנגנון יחיד, שמבנהו נועד לשמור על אבטחת נתוני המשתמשים, כמו גם להבטיח את אמינות המערכת כולה.

כחלק מנאומי הסיכום כינתה יצרנית פורטנייט את אפל "אדון" (overlord), בכל הנוגע בשליטתה בשוק האפליקציות, והענקית מקופרטינו גרסה מנגד שאפיק סוללת את הדרך לעתיד "מפחיד" עבור לקוחות iOS, שלטענתה יאבדו מפרטיותם אם תופר הבלעדיות של החנות להורדת יישומים המתאימים למערכת ההפעלה של אפל.

טים קוק, מנכ"ל אפל, והשופטת, איבון גונזלס רוג'רס. צילום מעובד. מקור: ויקיפדיה

טים קוק, מנכ"ל אפל, והשופטת, איבון גונזלס רוג'רס. צילום מעובד. מקור: ויקיפדיה

"סכום כסף לא פרופורציונלי"

נזכיר כי ביום ו' האחרון התייצב לא אחר מאשר טים קוק, מנכ"ל אפל, לתת עדות בבית המשפט, וכי מנכ"לה של אפיק, טים סוויני, נתן עדות באותו משפט לפני כשלושה שבועות. המפגש של קוק עם השופטת גונזלס רוג'רס, עשה כותרות אחרי שזו הטיחה בקוק שאלות לא פשוטות. 

השופטת אמרה לקוק במהלך הדיון כי היא מרגישה שאפל מרוויחה "סכום כסף לא פרופורציונלי" מיצרניות המשחקים, ביחס לתשתיות הטכניות שהחברה מספקת להן בחנותה. גונזלס רוג'רס גם הביעה תמיהה מדוע אפל אינה מאפשרת למפתחים להציע הורדות ורכישות בתוך היישום מחוץ לחנותה, עניין שהצית את המאבק המשפטי המדובר.

בנוסף ציטטה השופטת סקר שמצא כי 39 אחוזים ממפתחי האפליקציות אינם מרוצים מהענקית מקופרטינו, ושאלה האם הסיבה לכך היא שאפל לא נמצאת בתחרות בתחום אספקת האפליקציות למערכת iOS שלה, ולכן אינה נאלצת ללכת לקראת המפתחים ומרוויחה למעשה משליטתה הבלתי מעורערת במצב.

המלחמה האמיתית לא מתרחשת במשחק. פורטנייט. צילום אילוסטרציה: BigStock

המלחמה האמיתית לא מתרחשת במשחק. פורטנייט. צילום אילוסטרציה: BigStock

רצתה עצמאות – קיבלה חרם

כזכור, הכל החל כשאפיק החליטה לנסות ולהציע את המשחק הפופולרי שלה, פורטנייט (Fortnite), להורדה באופן עצמאי ומחוץ ל-App Store ול-Google Play. בתגובה הסירו אפל וגוגל (Google) את היישום מחנויותיהן.

ב-14 באוגוסט 2020 נודע כי אפיק גיימז תובעת את אפל ואת גוגל עקב הסרת המשחק מהחנויות שלהן. אפל וגוגל הסבירו כי הסרת משחק הווידיאו – שהוא המוצר המפורסם ביותר של אפיק, כאמור – נבעה מכך שהגרסה המעודכנת של פורטנייט, שפורסמה ב-13 באוגוסט, מפרה את הכללים שלהן, מכיוון שהיא מאפשרת לשחקנים לרכוש "מטבעות" לקניות בתוך האפליקציה, ולהפיק רכישות אחרות, ישירות מתוך המשחק, תוך עקיפת מנגנוני התשלום המובנים שלהן.

בהמשך, בסתיו האחרון, בית משפט באוקלנד נדרש לשאלה האם אפל צריכה להחזיר את פורטנייט לחנותה ופסק אז שמחיקת המשחק לגיטימית.

יצוין גם שלאחר שהחלטת בית משפט תתקבל, יש להניח שלא יהיה זה סוף פסוק בפרשה, ושההתדיינות תימשך כנראה עוד ועוד, בעקבות ערעור צפוי של אחד מהצדדים הניצים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים