טסלה על הנהיגה העצמית: "הציוץ של מאסק לא תואם את המציאות הטכנית"

מנכ"ל החברה אמר לא אחת שהיכולת קיימת וההשקה קרובה ● צוות מהמחלקה המפתחת של הנהיגה האוטונומית במכוניות החשמליות קבע שלא דייק בתחזיות סמיכות חשיפת היכולת הכל כך מצופה, שלפי טסלה לא תהיה בשלה להשקה בכלל השנה

ה-Model S של טסלה. צילום: BigStock

מנכ"ל טסלה (Tesla), אילון מאסק, עורר לאורך חודשים יותר ויותר ציפיות ואמונה שהמכוניות החשמליות שמייצרת החברה שייסד עומדות ממש על סף הכניסה לפיילוט הבטא של תכונת הטייס האוטונומי המלא, המכונה FSD (ר"ת Full Self-Driving), שיודעת להסיע את המכוניות באופן עצמאי לחלוטין, אבל כשנהג יושב מאחורי ההגה.

בעלי רכבי טסלה רבים כבר פשוט חיכו לקבל הודעה להורדת והתקנת התוכנה, שתאפשר למכוניות שלהם להסיע אותם בלי שיידרשו לעשות דבר, והם ביססו את סברתם זו על הודעות שונות שאותן מסר מאסק לתקשורת ולעולם. גם משקיעים רבים, יש להניח, שמו את כספם על החברה, שמניותיה זינקו באופן חסר תקדים השנה – מה שהקפיץ גם את עושרו של מאסק והפך אותו לאיש השני בעושרו בתבלב – וכל זאת בעיקר משום שמרבית הציבור האמין למאסק שטסלה עומדת לפני אחת מפריצות הדרך הטכנולוגיות הגדולות בהיסטוריה.

זה התחיל באוגוסט אשתקד, כשמאסק בישר בשיחת רווחים של החברה כי מנגנון FSD של טסלה עומד להציג "זינוק קוונטי" ושיפור דרמטי ולהיכלל בצי של החברה בתוך "שישה עד עשרה השבועות הקרובים". חודשיים לאחר מכן, הכריז מאסק על תאריך יעד כמעט וודאי במסגרת אירוע Battery Day. "אני חושב שאנו נשחרר, בתקווה, את גרסת הבטא של הטייס האוטומטי – הגרסה המלאה לנהיגה עצמית של הטייס האוטומטי – בעוד אני חושב שחודש בערך?" אמר המיליארדר והיזם המפורסם אז. בשיחת רווחים בינואר השנה הודיע מאסק למשקיעים כי הוא "בטוח מאוד שהמכונית תוכל לנהוג בעצמה באמינות העולה על בן אנוש השנה". במרץ הוא צייץ בטוויטר שעדכון התוכנה קרב ובא. ואז שוב דחה זאת זאת בחודש שעבר.

ואולם, כעת מסתבר שחברי צוות הטייס האוטומטי בטסלה, ככל הנראה, ניסו במהלך אותם חודשים להמעיט בציפיות להתקדמות המערכת הכל כך מצופה, לפחות בחדרי חדרים ומול הרשויות.

משק ביודעין או הזוי ומלא תקוות? אילון מאסק, מנכ"ל טסלה. צילום: BigStock

משק ביודעין או הזוי ומלא תקוות? אילון מאסק, מנכ"ל טסלה. צילום: BigStock צילום: BigStock

סתירה לצהרותיו של מאסק – שאולי הביאו לעושרו הרב

החשיפה הזו עולה ממסמכים של רשות הרכב הקליפורנית, DMV, שפרסמו באחרונה על ידי קבוצת שקיפות משפטית העונה לשם PlainSite

"הציוץ של אילון אינו תואם את המציאות הטכנית", נכתב בתצהיר, שסיכם שיחת ועידה בין נציגי טסלה ל-DMV. "טסלה נמצאת כרגע ברמה 2", צוטט עוד קטע מהשיחה, שהתקיימה ב-9 במרץ, ושנכח בה מנהל תוכנת הטייס האוטומטי של החברה, סי.ג'יי מור. טכנולוגיית רמה 2 מתייחסת למערכת נהיגה אוטומטית למחצה, הדורשת פיקוח על ידי נהג אנושי. נהיגה אוטונומית מלאה, ללא נהג או פיקוח כלל, מוגדרת כ-רמה 5.

באופן כללי הסתירה בין דברי החברה והצוות הייעודי להצהרות הפומביות של מאסק ברורה. המסמך מכיל עוד מני פרטים, כמו למשל האמירה: "טסלה לא יכולה לומר אם קצב השיפור מספיק בכדי להגיע לרמה 5 בסוף השנה הקלנדרית", שנכתבה בסיכום מטעם ה-DMV.

מאסק לא הבטיח זאת מעולם ישירות, אך הציג הבטחה למנגנון שמיש ובקרב וכמעט בוודאות בכמה הזדמנויות. בראיון שהעניק עוד בנובמבר 2020 קבע: "אני בטוח מאוד שטסלה תהיה ברמה 5 בשנה הבאה, בטוחה מאוד, במאה אחוז". בסוף ינואר השנה שב ואמר שהוא "בטוח מאוד שהמכונית השנה תוכל לנהוג בעצמה באמינות שהיא מעבר לאנושית" – אמירה שמשמעותה שמאסק ניסה למעשה להבטיח דברים שאינם ריאליסטיים, ושלא הוא ולא צוותו מסוגלים להם, לפחות לא עד סוף השנה הנוכחית.

נזכיר כי בעבר כבר הסתבך מאסק בגלל הצהרה שפרסם כציוץ בטוויטר, ושלבסוף נחשבה להונאת משקיעים. זה קרה ב-2018 כשמאסק הודיע לעוקביו ש-טסלה עומדת להפוך לפרטית. הבשורה הפחידה את המשקיעים ותפסה את הדירקטוריון שלו מופתע לחלוטין, אז הוא הפך את דבריו כעבור שבועיים והודיע שהחברה תישאר פרטית. הפרשה שגרמה לרשות ניירות הערך האמרקנית, ה-SEC, לחקור את הנושא ולהטיל על המנכ"ל והיזם הטכנולוגי הדומיננטי ענישה חמורה למדי – הוא חויב, אחרי 14 שנות כהונה, לפרוש מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בטסלה ואף נקנס בחומרה. 

בשלב הזה כבר קצת מיותר לציין גם את שלל ההטרלות שמאסק מספק בטוויטר, בענייני מטבעות קריפטו – בעיקר הביטקוין והדוג'קוין; בנוגע למניות המם, כמו אלו של חברת גיימסטופ (GameStop) ש"הותפחו" באופן מכוון ברשתות החברתיות ובעידודו; ההקנטות של בכירי טק אחרים, כמו ביל גייטס למשל; ושאר עניינים שמחולל היזם המפורסם כמעט על בסיס יומיומי. 

אז האם מדובר בחשיפה שכרוכה במבוכה למאסק, או שמא כל אותן הכרזות על "כמעט השקה" היו תרגיל מכוון? כנראה שלא ניתן לדעת בוודאות. אולם חשיפת אמירות של צוות הנהיגה העצמית של החברה יכולה בהחלט לטלטל את שווי מניות החברה, וכמובן את שווי של מאסק הנגזר מהן, אם תערער על האמון בהצהרותיו בעתיד.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איציק

    הSEC צריכה להיות יותר קשה איתו, כל אדם אחר היה נכנס לכלא על אמירות שנוגעות לחברה בשליטתו. זה רק עניין של זמן עד שהוא ייכנס לכלא.

  2. שיר

    חבר'ה... טעויות כתיב בכתבה. מה גם שהאתר נטען כל כך לא נעים במובייל...

  3. רונן

    טסלה קרובה מכולם להשקת רכב אוטונומי מלא, לא כזה שקובעים לו מסלול מראש ומעינים לו מפות ברזולוציה גבוהה, אלה ממש לפרוץ על ידי שימוש באינטלגנציה מלכותית את היכולת להציג תמונה הרבה יותר טובה מיכולת האדם. כבר עכשיו 2000 נסיינים עם גרסה 8 מציגים ברשת ביצועים מעולים של נהיגה אוטונומית לפעמים של דקות ארוכות מאוד ללא כל התערבות מצד הנהג

  4. יוסי

    לא חדש, שום בינה מלאכותית לא תוכל להחליף מוח אנושי. חבל לשגע את כולם אגב נהיגה אנושית היא לא רק ראייה, היא גם שמיעה... לא מכיר רכב אוטונומי עם יכולת שמיעה, שלא נדבר על אינטואיציה...

אירועים קרובים