יום האונס הבינלאומי: מתיחה מחרידה שיצאה משליטה?

דווקא כשפירות קמפיין MeToo מתחילים להיקטף, הוכרזה השבת האחרונה (ה-24.4) כ"יום האונס הבינלאומי" במובן של יום שבו מותר, ואולי אף רצוי, לאנוס ● מדובר במתיחה שכנראה החלה בטיקטוק והפכה לוויראלית ● מה אירע באמת ביום הזה ומה מקור הזוועה?

מתיחה מחרידה שהפכה לוויראלית. יום האונס. צילום אילוסטרציה: BigStock

האייטם הזה הוא כמעט בלתי נתפש אבל מדובר במקרה אמיתי – בשבועות האחרונים החלו גולשים להעביר ביניהם דיווחים על כך שביום שבת, ה-24.4, יחול "יום האונס הבינלאומי" – בו "מותר", ואולי אף רצוי, לאנוס, לתעד תקיפות מיניות וכמובן – להעלות את הזוועות לרשתות החברתיות.

בסקירה שבדיעבד הולכת ומתבהרת התמונה – מתיחה או אם תרצו בדיחה שמישהו הפיץ בטיק-טוק (TikTok) שאיבדה קשר למציאות, יצאה משליטה וגרמה לרבבות גולשים ברחבי העולם בעיקר להיכנס ללחץ. אפילו משטרת ישראל ויחידה 105 בלהב 433, כמו גם המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, הגיבו לדברים ופרסמו ביום ו' אזהרה לציבור מפני האירוע המחריד.

מהמשטרה נמסר: "אנו מבקשים להביא לידיעת הציבור כי בימים האחרונים אנו עדים להפצת תכנים שונים ברשתות החברתיות, הקוראים לקיים בתאריך מחר (יום ש', 24.04.2021) את 'יום האונס הבינלאומי'. אנו קוראים להורים לגלות מעורבות ואחריות בפעילות הילדים ברשת, לשוחח עימם, להסביר להם ולוודא כי הם מבינים את הסכנה הטמונה בקריאות מסוג זה, להימנע מלשתף פעולה עם שולחי התכנים בנושא, או לשתף תכנים עם אנשים שאינם מכירים. כמו כן יש להימנע משיתוף והפצה של תכנים אלה שכן בעצם השיתוף הם עלולים לעודד אחרים לשתף פעולה. כל צפייה בתכנים הקוראים לפגוע באחר עלולה להוות אמצעי לתקיפה מינית של קטינים ובגירים כאחד, מתוך מטרה לחקות את התוכן אליו נחשפו. משטרת ישראל ממליצה לכל מי שנפגע או נחשף לתכנים הללו לפנות מיד למוקד 105 ולדווח".

מטיק-טוק נמסר כי החברה לא הצליחה לאתר את האירוע הראשוני של הפצת ה"מסר" על היום הנורא. רשויות אכיפת חוק רבות ברחבי העולם החלו לחקור את הנושא, בניסיון להתחקות אחרי מקור הפצת המידע.

@la.tania.ftn2PLEASE STAY SAFE LADIES AND BRING OUT THE TOYS!! (??) #fyp #parati #staysafe #april24 #foryou #pleaseshare #pleaserepost #spreadtheword #womensafety♬ Touch It – Clean – Busta Rhymes

אבל בטרם נמשיך, נעצור רק לרגע ונרגיע – עד מועד כתיבת שורות אלו, על פי המסתמן, לא דווח אתמול על אירועי אונס או פשיעה מינית חריגים בהיקפם – ולצערנו כאלו מתרחשים כל העת – באף מקום שהוא בעולם. לעומת זאת ניתן היה לאתר גם דיווחים על המקרים שהפצת האזהרות אודות היום המסוכן ייצרה טריגר, והכניסה אינספור א.נשים לסטרס ולמצוקה רגשית. ואפשר להמר שהיו כאלו, ולא מעט.

"הם פשוט המציאו תאריך להסתובב ולאנוס נשים וילדים"

ה"בשורה" מעוררת הפלצות על יום האונס – שהפכה לכזו שרצה ברחבי הרשתות החברתיות, ובמיוחד בטיק-טוק – הביאה רבים בעיקר להביע התנגדות וזעם נגד היוזמה המחפירה, כולל באמצעות סרטונים ויראליים בהם התריעו המשתמשים אלו בפני אלו מפני ה-24 באפריל ומה שהוא עלול לייצר במסגרת הפיכתו ל'יום האונס'.

בסרטון אחד, שנצפה על ידי כמעט 20 מיליון איש, משתמש מזהיר כי צפה בווידיאו שהפיץ את הרעיון ולכן חש צורך "להכין סרטון בעצמי… כי אני צריך לוודא שאתם מודעים לכך שיש וידיאו שמסתובב בטיק-טוק של גברים מגעילים". לאחר מכן המשתמש מוסיף: "הם פשוט המציאו תאריך להסתובב ולאנוס נשים וילדים".


טיק-טוק פרסמה הצהרה בה מסרה כי "המגמה כביכול של 'יום האונס הלאומי' המדווחת היא מגונה והיא תהווה הפרה ישירה של הנחיות הקהילה שלנו, ולמרות שלא ראינו ראיות למגמה זו בפלטפורמה שלנו, צוות הבטיחות שלנו נשאר ערני ויסיר כל תוכן כזה".

טיק-טוק הבהירה כי תסיר כל תוכן אשר "מקדם, מנרמל או מהלל מעשים מיניים שאינם בהסכמה או נגיעה שלא בהסכמה, כולל אונס ותקיפה מינית".

וכאמור, הוויראליות לא עצרה בטיק-טוק, אלא עברה הלאה גם לאמצעי מדיה חברתית אחרים. "אם למישהו יש תכניות ב-24 באפריל – אל תצאו!!! יש גברים המתכננים יום אונס. הישארו בבית", הייתה כותרת של תמונה ששותפה בפייסבוק (Facebook).

על פי CrowdTangle, כבר שבועיים לפני המועד המתוכנן של היוזמה הבדיונית היו יותר מ-1,000 פוסטים בפייסבוק וכמעט 50 פוסטים באינסטגרם (Instagram) על "יום האונס הלאומי".

אין עדות לפרסום המקורי

בדיקת עובדות שערך האתר USA TODAY בשבוע שעבר טוענת כי למעשה בהחלט מדובר על תופעה מרתקת ועוכרת שלווה, בה רבים שיתפו חשש ואזהרות מפני יום שבכלל אינו קיים.

לדברי המגזין, ההאשטאג #24april, המתייחס לנושא, קיבל יותר מ-31.1 מיליון צפיות, ויותר מאלף סרטונים הקשורים אליו עד מועד פרסום הכתבה ב-19 באפריל. הרוב המכריע של הסרטונים הללו, כך לטענת USA Today, הכיל אזהרות בטיחות וגינויים של היום.

טיק-טוק אישרה בהצהרה בפני USA TODAY כי לא מצאה את הסרטון המקורי לכאורה בפלטפורמה שלה. "שמירת הקהילה שלנו היא בראש סדר העדיפויות שלנו, ואנחנו לא סובלים תוכן שמקדם או מהלל מעשים מיניים שאינם בהסכמה כולל אונס ותקיפה מינית", כתב דובר טיק-טוק בדוא"ל. "אמנם לא מצאנו ראיות בפלטפורמה שלנו בכל סרטונים הקשורים לנושא זה, אך צוות הבטיחות שלנו נשאר ערני ואנחנו נסיר תוכן שמפר את המדיניות שלנו".

גופי תקשורת שונים, כמו גם USA TODAY, פרסמו כי לא נמצא כל תיעוד של הסרטון המקורי שהחל את השמועות. יש גולשים שטענו כי ראו את הסרטון, אך איש לא שיתף קישור אליו. למרות זאת, מספר גופי חדשות, כולל Newsweek ו-Tech Times, דיווחו כי המסר התחיל מ"קבוצה של שישה גברים", וזאת על אף שלא סופקה כל הוכחה לדבר.

USA TODAY מציין שלסברתו אחרי בדיקת העובדות מדובר בקמפיין שקרי שלא באמת כוון על ידי כל גורם משמעותי, ושפשוט איבד פרופורציות בעיקר משום הפאניקה שזרע והתגובות לרעיון הנורא, שהתפרסמו בהמוניהן במדיה החברתית, הדהדו את המסר והפכו אותו ליותר ויותר ויראלי בחלוף הזמן.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שירה

    פשןט מזעזע ! יום נןרא ומחשבה נוראית ! מה קורה למדינה הזאת ?

  2. רז

    כמעט 50 פוסטים באינסטגרם - מטורף אם כוכב רשת יגרד באוזן יהיו יותר פוסטים.....

  3. מעין

    התמונה בכתבה מזעזעת ומדגימה בדיוק את הבעיה - אנשים שלא מבינים מה הם עושים! לשים תמונה סקסית של אישה בגופיה לבנה ששוכבת על הריצפה, זה שוב לשים תמונה מושכת לכתבה כדי שיקראו אותה, תוך ביזוי אבסודרי של הנושא וביזוי גוף האישה. צריך להבין שתמונה כזו מציגה אונס כדבר סקסי וכמעט יפה ומגניב. היפים והיפות. קצת יותר תשומת לב!!

אירועים קרובים