"הקורונה הציפה את חשיבות הגנת הסייבר על תשתיות בריאות"

כך אמר רם לוי, מנכ"ל קונפידס, ששימש בעבר כמרכז ועדת הסייבר במשרד ראש הממשלה, לאנשים ומחשבים, בהתייחסו לדו''ח חדש של האו''ם בנוגע לציפיות שיש ממדינות לגבי התנהגות אחראית שלהן במרחב הסייבר

רם לוי, מנכ"ל קונפידס.

"באחרונה פורסם דו"ח, ראשון מסוגו, של האו"ם, בנוגע לציפיות שיש ממדינות לגבי התנהגות אחראית שלהן במרחב הסייבר. בין הנקודות החשובות שעלו מהדו"ח, צוין שהמדינות הסכימו כי מגיפת הקורונה העולמית הדגישה את החשיבות של הגנה בסייבר על תשתיות בריאות, כולל שירותים רפואיים ומתקנים, וזאת באמצעות יישום של נורמות העוסקות בתשתיות הגנת סייבר", כך אמר רם לוי, מנכ"ל קונפידס.

לוי, ששימש בעבר כמרכז ועדת הסייבר במשרד ראש הממשלה, אמר לאנשים ומחשבים כי "האו"ם פרסם דו"ח על התנהגות רצויה של מדינות במרחב הסייבר. המסמך הפתיע בכך שהוא התקבל בקונצנזוס – וזאת, למרות המורכבות של חלק מהנושאים, והעמדות השונות של עשרות המדינות שהשתתפו בכתיבתו במשך השנתיים האחרונות". לדבריו, "אחד ההישגים החשובים שבו, הוא ההכרה שההתנהלות של כל השחקנים במרחב הסייבר – בין אם הם מדינות, ארגונים, חברות פרטיות, או עמותות (NGOs) – חייבת לכבד עקרונות משותפים ולציית לדין הבינלאומי. הנושא אינו טריוויאלי ובעבר הוא גרם למחלוקות, על רקע תפישותיהן של מדינות שונות וסדרי העדיפות שלהן לגבי המשך הפיתוח של המרחב ודרכי השימוש בו". לוי ציין כי גם ישראל השתתפה בדיוני הקבוצה ובכתיבת הדו"ח, ואף הגישה נייר עמדה לגבי יישומו בהמשך.

דו''ח, ראשון מסוגו על ציפיות שיש ממדינות לגבי התנהגות אחראית שלהן במרחב הסייבר. האו"ם. אילוסטרציה: BigStock

דו"ח, ראשון מסוגו על ציפיות שיש ממדינות לגבי התנהגות אחראית שלהן במרחב הסייבר. האו"ם. אילוסטרציה: BigStock

"להגביר את הרמה הבינלאומית של יציבות במרחב"

"הנושאים שבדו"ח הנוכחי", ציין לוי, "כוללים את החשיבות של בניית יכולות בתחום הגנת הסייבר, בקרב כל מדינות העולם. זאת, כדי להגביר את הרמה הבינלאומית של יציבות במרחב, כמו גם את שיתופי הפעולה בין מדינות וחברות פרטיות. עוד הוא דן בהגברת ההגנות על תשתיות קריטיות ושירותים חיוניים, לצד צעדים בוני אמון בממד הפרקטי יותר. אלה כוללים, למשל, שיתוף אקטיבי בידע ובניסיון, דרך פלטפורמה מיוחדת שהקים האו"ם לנושא, לצד הקמת מרכזי תגובה לאירועי סייבר בכל מדינה, במודל של המוקד CERT-IL שקיים בבאר שבע".

"הישג משמעותי ביותר של הדו"ח", הדגיש לוי, "הוא הדרך המיוחדת שבה הוא נכתב. בראשונה, קבוצת העבודה שגיבשה אותו כללה לא רק מדינות – שהן החברות הפורמליות באו"ם – אלא שבדיוני הקבוצה נכלל מגוון רחב של שחקני סייבר נוספים: ארגונים אזוריים, חברות פרטיות, גופים אקדמיים, והקהילה הטכנולוגית". "כך", הסביר לוי, "שם הקבוצה –  Open Ended Working Group – איפשר למנף את הידע והניסיון של כ-150 גופים, כולל ענקיות דוגמת מיקרוסופט וקספרסקי וחברות דומות. הדיונים שיקפו את הפתיחות להשקפותיהם של גורמים אלה. הם ימשיכו לתקופה נוספת, עד שנת 2025".

הוא הוסיף כי "סוגיה חשובה נוספת שהדו"ח עוסק בה, היא בניית מוסדות משותפים – דיפלומטיים, משפטיים, מדיניים, חקיקתיים ורגולטורים. זאת, לצד פיתוח יכולות דיפלומטיות משותפות בנושאי הגנת סייבר בין ממשלות".

לוי סיים בציינו כי "ישנה קבוצה נוספת, שעובדת במקביל, והיא מורכבת רק ממדינות. קבוצה זו תגיש דו"ח מסכם עד סוף 2021. תהיה חשיבות גדולה בהגדרת המכנה המשותף בין העבודה בשתי הקבוצות, שקיבלו מנדט דומה מהאו"ם, אך עובדות בנפרד".

לוי ישתתף בכנס אינפוסק שייערך ב-22 באפריל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים