"הטכנולוגיה אפשרה לנו לפרוץ גבולות ולהגיע למקומות שלא היינו בהם קודם"

ד''ר בועז כהן, ראש התוכנית ללימודי השואה, האקדמית גליל מערבי, מספר לאנשים ומחשבים כיצד הטכנולוגיה סייעה לחקר השואה, עם הגדלת ההיקף של שיתופי פעולה בינלאומיים וכניסה למוסדות שלא היו בהם בעבר ● "היוזמות המקוונות מספקות עוד רובד מחקרי ומחזקות את קהיליית החוקרים", אמר

ד''ר בועז כהן, ראש התוכנית ללימודי השואה, האקדמית גליל מערבי. צילום: יח"צ

"ככל ארגון, אקדמי ואחר, משבר נגיף הקורונה הטיל עלינו מגבלות והביא מצוקות. לצד זאת, הקורונה ייצרה עבורנו גם אפשרויות חדשות. בעזרת הטכנולוגיה הצלחנו לחצות גבולות ולהגיע למקומות שלא היינו יכולים להגיע אליהם קודם לכן", כך אמר ד"ר בועז כהן, ראש התוכנית ללימודי השואה באקדמית גליל מערבי.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר ד"ר כהן, כי "הקורונה הביאה אותנו לתובנה שניתן לפרוץ לתחומים חדשים. כלומר העבודה מרחוק ומהבית גרמה לכך שיכולנו להביא לסימפוזיונים שערכנו חוקרים מהקהילה הבינלאומית. האקדמית גליל מערבי הייתה בין המוסדות הראשונים שהחלו לייצר פעילויות בינלאומיות בזום. אנשים ישבו בבית, והבנו שביכולתנו לתת מענה להעמקה האינטלקטואלית ולהרחבת האופקים בתחום חקר השואה לגווניו. בשל הקורונה הצלחנו להביא את בכירי החוקרים בעולם בתחום".

לדבריו, "שינינו את מבנה הכנסים. הפכנו את ההרצאות לקצרות, בנות שבע עד עשר דקות, בסגנון 'טד'. ערכנו ריווחים בין ההרצאות. העצמנו את קהילת החוקרים". על פי ד"ר כהן, "במהלך השנה החולפת, ערכנו אירועים וירטואליים רבים, במגוון נושאים, עם מרצים-חוקרים שהשתתפו בהם, מיותר מ-30 ארצות. חיפשנו תחליף להפסקות הקפה, שהן חלק לא פחות חשוב מההרצאות עצמן, זה הזמן שבו המשתתפים פוגשים עמיתים, מחליפים דעות ורעיונות, יוזמים מהלכים מחקריים ועוד. אז עשינו 'ספיד דייטינג' להיסטוריונים של השואה, כשכל אחד ואחת הציגו את עצמם במשך 2.5 דקות, מה שהתגלה כרעיון ממש מוצלח. בנינו גם דף, שניתן לראות בו הקלטות של הפעולות האלו, שזוכות לאלפי צפיות של חוקרים וסטודנטים מרחבי העולם".

"תועלת נוספת מהשימוש הנרחב שעשינו בפלטפורמות הדיגיטליות", אמר ד"ר כהן, "היא, שהתאפשר לנו לקדם פרויקטים ושיתופי פעולה מקומיים ובינלאומיים שלא היה ביכולתנו לעשות קודם. הצמחנו פה משהו עוד יותר מהפכני. בינואר השנה התוכנית ללימודי השואה במכללה, בשיתוף עם המכון הישראלי לערים חכמות, השיקה קורס אקדמי מקוון לחדשנות ויזמות למען זיכרון השואה בשיטת למידה מבוססת פרויקטים. התכנים כוללים את  ההכשרה של כל המיומנויות בתחום היזמות: איתור הזדמנויות, בדיקת היתכנות, ניהול פרויקטים, פלטפורמות דיגיטליות בתחום הנצחת השואה והזיכרון, סיפורי הצלחה ועוד. כך אנו מאפשרים  לצעירים מכל העולם לפתח מיזמים להנצחת השואה תוך לימוד חדשנות מבוססת טכנולוגיה. לראות סטודנטים מהארץ ומחו"ל עוסקים יחד בפיתוח מיזמים סביב נושאים ממוקדים, שהם בוחרים, כמו 'ילדים בשואה', או 'זכר היהודים הנרצחים בערים אירופיות' –  זה דבר מעורר השראה. הקורס עונה להתעניינות גוברת והולכת בלימודי השואה בכל העולם, לצד התעניינות בלימודי יזמות, ומביא לתחושת מעורבות של הצעירים – שהנצחת השואה עוברת לידיהם. בנוסף לקורס זה, תקופת הקורונה והפעולות הבינלאומיות שלנו בה אפשרה לנו לבנות תשתית ללימודים בינלאומיים, שבהם מרצים שלנו ילמדו קורסים מקוונים בלימודי שואה באוניברסיטאות בחו"ל, ולהיפך".

"השנה החולפת", סיכם ד"ר כהן, "הייתה טובה מאד בהיבט של שיתופי פעולה מבוססי טכנולוגיה. הכפלנו את כמות מקבלי הדיוור שלנו. נכנסנו לכל מיני מוסדות שלא היינו בהם בעבר ויצרנו קשרים ברחבי העולם: בסין, בהודו ובשווייץ, לדוגמה. היוזמות המקוונות הללו מספקות עוד רובד מחקרי ומחזקות את קהיליית החוקרים. הפעילות שלנו היא עוד נדבך בבניית קהילה, כמו גם טיפוח רעיונות למחקר. האקדמית גליל מערבי היא מהבולטות בחקר השואה והוראתה אף שאינה אוניברסיטת מחקר ונמצאת בפריפריה. הטכנולוגיה מאפשרת לנו לפרוץ את המגבלות הגיאוגרפיות והמוסדיות שלנו. כל זה לא היה קורה בלא סיוע וגיבוי מלא ממערך המחשוב של המכללה וראשיה. זאת, לצד פעילות מבורכת של צוות האונליין שלנו – דור צעיר של חוקרים, המתפעלים את הפרויקט הזה: ד"ר דניאלה אוסצקי-שטרן, ד"ר רוני מיקל-אריאלי ויאן בורזלף. השימוש בפלטפורמות דיגיטליות אפשר לנו לקדם פרויקטים רבים ומגוונים שלא חלמנו עליהם לפני שנה וחצי".

צילום: BigStock

צילום: BigStock

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים