לראשונה: פייסבוק תשלם לניוז קורפ של רופרט מרדוק עמלה באוסטרליה

הרשת החברתית הדומיננטית וההממשל האוסטרלי נכנסו למאבק קשוח בעניין חקיקה שמחייבת את פייסבוק לשלם על תוכן חדשותי במדינה ● בסוף הענקית ממאנלו פארק נכנעה וכעת זה קורה בפועל והיא נאלצת לחלוק ברווחיה עם התקשורת המקומית

יזכה לחלוק עם פייסבוק ברווחים. רופרט מרדוק, בעל ניוז קורפ. צילום: ויקיפדיה

פייסבוק (Facebook) סיכמה השבוע עם ניוז קורפ (News Corp) – חברת החדשות של רופרט מרדוק – שהיא תחלוק איתה בהכנסות על תוכן העיתונות שלה באוסטרליה.

העסקה כוללת תכני חדשות מכלי תקשורת שבבעלות מרדוק, ביניהם העיתון הלאומי האוסטרלי – The Australian; אתר החדשות news.com.au; גופי תקשורת מטרופולינים גדולים, כגון The Courier-Mail בקווינסלנד, Herald Sun בוויקטוריה, והדיילי טלגרף בניו סאות' ויילס; וכן פרסומים אזוריים וקהילתיים אחרים.

"אבן דרך בשינוי תנאי הסחר לעיתונאות"

רוברט תומסון, מנכ"ל ניוז קורפ. צילום: אתר משרד החוץ והסחר של אוסטרליה

רוברט תומסון, מנכ"ל ניוז קורפ. צילום: אתר משרד החוץ והסחר של אוסטרליה

מנכ"ל ניוז קורפ, רוברט תומסון, הגדיר את העסקה כ"אבן דרך בשינוי תנאי הסחר לעיתונאות". תומסון לא חשף את התנאים שלפיהם יקבע כמה כסף בדיוק תשלם פייסבוק לחברת המדיה תמורת תוכן, אך אמר כי תהיה לכך "השפעה משמעותית" על עסקי החדשות האוסטרליים. "למארק צוקרברג ולצוותו מגיע קרדיט על תפקידם לסייע לעצב עתיד לעיתונות, שנמצאת במצוקה קיצונית כבר יותר מעשור", אמר תומסון.

"רופרט ולכלן מרדוק (בנו של רופרט – ג"פ) הובילו דיון עולמי, בעוד שאחרים בתעשייה שלנו שתקו או שכבו פרקדן בזמן שאי תפקוד דיגיטלי איים להפוך את העיתונות למנזר מנדיקנטי (שהנזירים בו מתקיימים מנדבות בלבד – ג"פ)".

פייסבוק נאבקה אך התקפלה – גוגל קיבלה

מדובר בהסכם היסטורי לחלוקת רווחים מתוכן חדשותי, המעוגנת בחקיקה חדשה באוסטרליה. המדינה קבעה כי ענקיות אינטרנט כמו פייסבוק וגוגל (Google) צריכות לחלוק ברווחי הענק שהן מייצרות, לרוב מפרסומות הנלוות לתוכן שהנפיקו גופי החדשות, עם האחרונים.

בתחילה פייסבוק נאבקה ברוע הגזירה באמצעים שונים, כולל "החשכת" עמודים של גופי תקשורת באוסטרליה ועצירת האפשרות לשתף תכנים שלהם בפלטפורמה הענקית.

אלא שממשלת אוסטרליה לא וויתרה, החזירה בשרירים וחבטות משל עצמה – ואפילו סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה, הצטרף ל"קטטה", הכריז שפייסבוק "יהירה", והזהיר כי אוסטרליה "לא תאוים" על ידיה, ולמעשה בכך איים בעצמו על החברה השולטת בזירת המדיה החברתית ביד רמה. 

לבסוף, בפברואר האחרון, ההתעקשות האוסטרלית גרמה לפייסבוק להתקפל ולקבל את המצב החדש. ממשלת מוריסון גם היא נאלצה להתגמש מעט, ולהציג תיקונים לקוד החדש שלה, שנועדו לספק בהירות נוספת לפלטפורמות הדיגיטליות ולעסקי המדיה החדשותית בנוגע לאופן שבו הקוד נועד לפעול ולחזק את הבטחת ההעסקה בתקשורת החדשותית, שסבלה כידוע – גם באוסטרליה וגם בכלל העולם – מירידה משמעותית בהכנסות וברייטינג, מאז כניסת הרשתות החברתיות לעולמנו.

מתחילה לשלם לגופי תקשורת אחרי שהגיעה להסכמה עם אוסטרליה. פייסבוק. אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

מתחילה לשלם לגופי תקשורת אחרי שהגיעה להסכמה עם אוסטרליה. פייסבוק. אילוסטרציה: עיבוד לתמונה מ-BigStock

אחרי ששני הצדדים הגיעו לפשרה בנוגע להיבטים מרכזיים בחוק, כעבור כמה ימים, אמר וויל איסטון, מנכ"ל פייסבוק אוסטרליה, כי התיקונים החדשים בחקיקה האוסטרלית יבטיחו שפייסבוק תוכל "לחדש את העבודה לקידום השקעתנו בעיתונות שהיא מעניין הציבור, ולהחזיר חדשות בפייסבוק לאוסטרלים".

יצוין כי גוגל מצידה החלה כבר בימים של התגבשות הקוד החדש לנהל מו"מים עם גופי תקשורת אוסטרליים וגם בינלאומיים, כדי לקבוע תעריף לחלוקת הכסף שהיא מרוויחה איתם. אין ספק שהענקית ממאונטיין ווי תופשת את החקיקה האוסטרלית ככזו שתהווה תקדים ותאומץ על ידי ארצות אחרות, ונערכת בהתאם.

יצוין כי העסקה בין פייסבוק וניוז קורפ מגיעה כשנגד קבוצת התקשורת של הטייקון מרדוק מתנהלת חקירה פרלמנטרית בקנברה, שבודקת את מידת הדומיננטיות וההשפעה התקשורתית של ניוז קורפ על ענייני פנים במדינה.

החקירה הושקה עקב עתירה נגד מרדוק שהגיש לא אחר מאשר ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר, קווין ראד, שאף אסף למעלה מחצי מיליון חתימות של אזרחים המעוניינים בהגורמים הרגולטוריים יבדקו האם ניוז קורפ ומרדוק מנהלים תאגיד תקשורת ריכוזי החונק את התחרות במדינה, ואולי אף מעורב ביותר מכך, לכאורה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים