לא רומנטי בכלל: "הונאות האהבה" בסייבר צמחו ב-50%

ההיקף הכספי של הונאות רומנטיות בשנת 2020 עמד על 304 מיליון דולר, נתון המשקף שיא של כל הזמנים ● ההונאות הרומנטיות ברשת שולשו מאז 2016, והיקפן הכספי הוכפל פי ארבעה

שנת הקורונה עשתה להן "טוב". ההונאות הרומנטיות בסייבר. צילום אילוסטרציה: BigStock

הנה נתון שיכול להוות בסיס לשידור אצל אחד מחושפי הנוכלים והרמאים, אדוה דדון או חיים אתגר: בשנה החולפת חלה עלייה של כ-50% בהונאות בסייבר על רקע רומנטי, כך לפי צוות מעקב ההונאות של נציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC. חישוב כמות התלונות של תושבי ארה"ב האומרים כי היו קורבנות של הונאות רומנטיות בשנת 2020 מעלה כי ההיקף הכספי של המקרים עמד על 304 מיליון דולר, נתון המשקף שיא של כל הזמנים.

חלק מההונאות החלו באפליקציות ההיכרויות, נמסר מנציבות הסחר הפדרלית, "כאשר אנשים נהרו אליהן במהלך חודשים של סגרים ושהייה בבית במהלך מגיפת הקורונה. אולם, המדיה החברתית היוותה מקור גדול עוד יותר להונאות".

על פי חוקרי הנציבות, "מבצעי ההונאות מפברקים פרופילים מקוונים, דמויות המהוות מקור משיכה, לעתים קרובות בצירוף תמונות שנלקחו מהאינטרנט, תוך שהם משתמשים בשמות מומצאים. חלקם הולכים צעד קדימה ומשתמשים בזהותם של אנשים אמיתיים. ברגע שהם יוצרים קשר מקוון עם הקורבנות, הם ממציאים סיבות כדי להימנע מלהיפגש באופן אישי. המגיפה הפכה את מכלול התירוצים הזה לקל יותר, והעניקה השראה לפיתולים חדשים ומוזרים בסיפורים שלהם. רבים מהמתלוננים והמתלוננות דיווחו כי המחזר כביכול טען כי אינו מסוגל לנסוע בגלל המגיפה".

ברגע שהדון ז'ואן הווירטואלי יוצר קשר עם הקורבן, הסיפור די קבוע ומוכר: סיפורי כזב של מצוקה, או בדידות, שתמיד מסתיימים בבקשות לעזרה כספית בצורה כזו או אחרת. כך, במקרה אחד שאירע ב-2020, שנה שעברה, למשל, מבצעת ההונאה בנתה סיפור וניסתה להערים על מורה בניו יורק, לפיו יש לה פלירט עם גנרל פול נקסונה, מפקד פיקוד הסייבר בצבא ארה"ב וראש הסוכנות לביטחון לאומי, ה-NSA.

זרים ב"מצוקה" ברשת מציעים אהבה והפגה לבדידות. איור: BigStock

זרים ב"מצוקה" ברשת מציעים אהבה והפגה לבדידות. איור: BigStock

הונאות רומנטיות ב-304 מיליון דולר ב-2020

על פי הנציבות, כרטיסי מתנה, בצירוף העברות בנקאיות, הם אמצעי התשלום המדווחים ביותר עבור הונאות רומנטיות. הנתונים לאורך השנים אינם משתפרים. היקף הדיווחים על הונאות רומנטיות ברשת שולש מאז 2016, ועמד בשנה החולפת על יותר מ-30,000. באותה תקופה, ההיקף הכספי של ההונאות הוכפל פי ארבעה: מ-75 מיליון דולר בשנת 2016 לסכום של 304 מיליון דולר ב-2020.

הסכום החציוני שהוצא על הונאה אחת עמד על כ-2,500 דולר, יותר מפי עשר לעומת ההפסד החציוני בכל סוגי ההונאות האחרים.

העצה של ה-FTC להימנעות מהונאות רומנטיות ברשת פשוטה והגיונית: "לעולם אל תשלח.י כסף או מתנות למישהו.י שלא פגשת באופן אישי". עצה נוספת של נציבות הסחר הפדרלי היא טיפ טכנולוגי בסיסי, המוכר לעיתונאים, חוקרי אבטחת סייבר ובלשים פרטיים: "נסו לעשות חיפוש תמונה הפוך בתמונות הפרופיל. אם התמונות משויכות לשם אחר, או לפרטים שאינם תואמים – זו הונאה".

אנליסטים ציינו כי הנתון האמיתי לגבי הונאות בכלל, והונאות רומנטיות בסייבר בפרט – גדול הרבה יותר, שכן הנתונים של הנציבות מנותחים רק על בסיס תלונות שהגיעו לידיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים