מה צפוי בעידן ביידן – והאם הוא יפרק את ענקיות הטק?

האם אמזון, גוגל, פייסבוק ושאר חברות הענק הטכנולוגיות צריכות לחשוש מהממשל החדש? האם ביידן יחריף את התגובה האמריקנית נגד אויבות הסייבר שלה? ומה הוא יעשה נגד הפייק ניוז?

שותפויות בין בעלות הברית הדמוקרטיות להתמודדות עם אתגרים. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

ג'ו ביידן, שמושבע הערב (ד') לתפקיד נשיא ארצות הברית, אולי לא מבין בשפות הפיתוח ג'אווה או פיית'ון, אבל אחרי קרוב לחמישה עשורים בפוליטיקה, הוא מבין דבר או שניים בכלכלה וביחסי כוחות – פנים וחוץ. ניתן להעריך שקילומטראז' זה יביא לשינויים ביחס שלו להיי-טק, לעומת הגישה שנקט קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ. על שולחנו של הנשיא החדש בחדר הסגלגל יש כמה נושאים דחופים בתחום זה: הסייבר, הרגולציה על ענקיות הטק והמלחמה בפייק ניוז (אפשר היה לכתוב המשך המלחמה, אבל טראמפ הפיץ לא מעט חדשות כזב בעצמו). דבר אחד בטוח: בניגוד לכינוי "סליפי ג'ו", שטראמפ הדביק לביידן במסע הבחירות שלו, הנשיא החדש ממש לא מתכוון להיות ישנוני בתחומים אלה.

נתחיל בסייבר: כסגנו של ברק אובמה, ביידן נחשף לעולם זה באופן רחב היקף, כולל לפעילותן המסיבית של "ענקיות"' הסייבר ההתקפי – אם לטובת גניבת כספים במיליארדים (צפון קוריאה), אם לגניבה רחבת היקף של קניין רוחני (סין ורוסיה) ואם לפייק ניוז, שמטרתם זריעת בלבול, מבוכה, הרס ופילוג – ה-"התמחות" של הקרמלין.

בינואר 2017, רגע לפני שאובמה והוא פינו את הבית הלבן, ביידן נחשף לדו"ח משותף של סוכנויות הביון האמריקניות, שקבע מפורשות שהרוסים התערבו בבחירות בארצות הברית: הם אלה שפרצו למחשבי המפלגה הדמוקרטית, והם שערכו קמפיינים שקריים, לשיסוי החברה האמריקנית המפולגת. נראה כי בניגוד לקודמו, ביידן הקשיב, ואף הפנים: בדצמבר האחרון הוא אמר כי מתקפת הסייבר הרוסית הענקית, שפגעה בעשרות סוכנויות ממשל ובמאות חברות, אירעה כיוון שטראמפ לא לקח ברצינות מספקת את נושא הגנת הסייבר, וכי הוא, ביידן, יתעדף את התחום ויחזק את הגנות הסייבר על המדינה. ביידן קרא "לטפל באיומי סייבר כמו שמטפלים במתקפות הכוללות שימוש בכלי נשק קונבנציונליים", ואמר כי יבקש תמיכה דו-מפלגתית במאמציו בתחום. "נשיב בעין תחת עין", הבטיח. בהזדמנות אחרת אמר הנשיא הנכנס שהמענה לפריצת הענק יהיה בעדיפות עליונה של ממשלו.

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, מחכה לראות מה ביידן הולך לעשות - גם בתחום הסייבר. צילום: BigStock

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, מחכה לראות מה ביידן הולך לעשות – גם בתחום הסייבר. צילום: BigStock

נחוש לפעול בתחום הסייבר

גם המינויים שעליהם ביידן הכריז באחרונה מעידים על נחישותו לפעול בתחום הסייבר: כך, לדוגמה, בשבוע שעבר פורסם דבר מינויה של אן נויברגר, ראשת מינהלת אבטחת הסייבר ב-NSA, לסגנית היועץ לביטחון לאומי לתחומי הסייבר וטכנולוגיות בצמיחה. כתבים פוליטיים בוושינגטון ציינו כי הבחירה בנויברגר היא אות לכך שביידן וממשלו מתכוונים לתעדף את נושאי אבטחת הסייבר במטה המועצה.

מצוות המעבר של הנשיא החדש נמסר בהודעה על המינוי כי "כפי שראינו בשבועות האחרונים, האינטרסים של אבטחת הסייבר באמריקה נותרים יעד חשוב לשחקני איום גרועים, המבקשים לפגוע באורח חיינו ולאיים על מעמדנו בעולם. האתגר שלנו הוא כיצד להגן על הדמוקרטיה שלנו, תוך שיפור יכולת התגובה שלנו. יש לפתח פתרונות יצירתיים, המבוססים על הבנה אמיתית יותר של אופן פעולתם של שחקני האיום בסייבר. הקמתה של פונקציה זו, שתובל על ידי סגנית היועץ לביטחון לאומי, היא אך טבעית, בהתחשב בהיקף האיומים ובאתגרים הנלווים אליהם".

הצהרת נויברגר? אן נויברגר. סגנית היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית לתחומי הסייבר וטכנולוגיות בצמיחה. צילום: ה-NSA

הצהרת נויברגר? אן נויברגר. סגנית היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית לתחומי הסייבר וטכנולוגיות בצמיחה. צילום: ה-NSA

"למנות אנשים אגרסיביים לאכיפת ההגבלים העסקיים"

גם יחסו של הממשל לענקיות, שלא לומר מפלצות ההיי-טק, צפוי להשתנות עם כניסתו של האיש החדש לבית הלבן. ייתכן שהוא יאמץ דו"ח שפרסם באחרונה פרויקט החירויות הכלכליות האמריקני – קבוצת השפעה משפטית בוושינגטון שפועלת נגד מונופולים, שיש בו המלצות לאכיפת תחום ההגבלים העסקיים. הקבוצה מנוהלת על ידי שרה מילר, שעבדה עם צוות המעבר של ביידן. המאבק העיקרי של הקבוצה הוא אכיפת ההגבלים העסקיים על ענקיות ההיי-טק. המלצות הדו"ח מספקות הצצה לחשיבה שעשויה להשפיע על קביעת המדיניות של ממשל ביידן בתחום.

הקבוצה דוחקת במשרד המשפטים בוושינגטון להבהיר שימשיך בפעולותיו בתחום ההגבלים העסקיים נגד גוגל וירחיב את היקף ההתדיינות נגדה, מעבר לחיפוש – גם ל-Google Maps, ל-Google Drive ולחנות האפליקציות שלה, Play Store. הדו"ח קורא לממשל ביידן "למנות אנשים אגרסיביים" לתפקידי אכיפת ההגבלים העסקיים, ומפציר במריק גרלנד, התובע הכללי החדש, "להתחייב בפומבי לחפש דרכים לפירוק גוגל".

מימין: סונדר פיצ'אי, ג'ק דורסי ומארק צוקרברג, מנכ"לי גוגל, טוויטר ופייסבוק. צילום מעובד מוויקיפדיה ומ-BigStock

צריכים להתחיל לחשוש? מימין: סונדר פיצ'אי, ג'ק דורסי ומארק צוקרברג, מנכ"לי גוגל, טוויטר ופייסבוק. צילום מעובד מוויקיפדיה ומ-BigStock

בנוסף, הדו"ח מעודד את רשויות ההגבלים העסקיים "לאתגר (משמע, לא לאשר – י"ה) מיזוגים הכוללים רוכש רב עוצמה", וקורא לרגולטורים להפסיק להסכים ליישוב סכסוכים עם חברות שלא מודות בעוולות שגרמו בהתנהלותן הדורסנית. בין שאר ההמלצות, הדו"ח קורא לבטל סעיפי אי תחרות בהסכמי עבודה ולהפסיק מצבים של ניגודי אינטרסים, על ידי עצירת חברות מלהתמודד על אותה פלטפורמה. למשל: אמזון, שזירת המסחר שלה מתחרה באופן לא הגון בחברות צד שלישי, שפועלות גם הן באותה זירה.

האם ביידן יכריח את הרשתות החברתיות להילחם בפייק ניוז?

חזית אחרת שביידן צפוי ללחום בה נגד ענקיות הטק, ובמיוחד נגד הרשתות החברתיות, היא הפייק ניוז. טראמפ היה פחות פעיל בנושא, אולי עקב העובדה שהוא בעצמו הרבה לצייץ חדשות כזב, וטען כי המדיה המסורתית היא שמפיצה את הפייק ניוז. הוושינגטון פוסט, שלצד אמזון ג'ף בזוס הוא הבעלים שלו, היה מטרה קבועה להתקפות שלו, וכך גם הניו-יורק טיימס וה-CNN.

הוא לא היה מהחביבים על טראמפ. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

הוא לא היה מהחביבים על טראמפ. ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

לעומתו, ביידן לא חסך בביקורתו על עמק הסיליקון בנושא, וכמעט התחנן ביוני האחרון בפני פייסבוק למנוע מהנשיא טראמפ לפרסם "טענות פרועות…". ביידן והקמפיין שלו קראו משך חודשים רבים לפייסבוק להילחם בפייק ניוז, והדמוקרטים תקפו את ענקית המדיה החברתית שוב ושוב, על שאפשרה לרפובליקנים להפיץ שקרים בפלטפורמה שלה, מבלי שהיא נוקפת אצבע לבדיקת העובדות. משקיפים ציינו כי לאחר שפייסבוק ענתה לדרישות הדמוקרטים באופן חלקי ביותר, כל שנותר לביידן הוא לפעול נגדה במישור הרגולטורי.

המתקפה על הקפיטול כזרז לרפורמה רחבת היקף

כאשר מפגינים ימניים-קיצוניים הסתערו לפני כשבועיים על גבעת הקפיטול, באירוע שבו אושררה בחירתו של ביידן לנשיא ארצות הברית, חווה העולם דוגמה אלימה, שהמחישה את כוחם ההרסני של הרמקולים המקוונים השקריים של טראמפ, ושל הרשתות החברתיות בכלל. המתקפה הזו מגבירה את המתח שבין וושינגטון לעמק הסיליקון, ומבשרת על הידוק הרגולציות הקיימות והנפקת רגולציות חדשות, אגרסיביות יותר, נגד פייסבוק, גוגל, טוויטר ודומותיהן – גם בהקשר זה. לא מעט גורמים בבירה האמריקנית מעריכים שממשל ביידן והמנהיגים הדמוקרטיים בקונגרס ישגרו יותר חצים לעבר פלטפורמות המדיה החברתית הגדולות, בשל החשש לפגיעה בדמוקרטיה האמריקנית.

ריצ'רד בלומנטל, סנאטור דמוקרטי מקונטיקט, אמר כי ההסתערות על גבעת הקפיטול "היא טרגדיה שעשויה לעודד את הבית הלבן והקונגרס לפעול רגולטורית נגד הענף כולו. אני חושב שהקונגרס החדש והממשל החדש יפעלו במשותף באופן אינטנסיבי לבניית רפורמה בתחום". הסנאטור הדמוקרטי ממסצ'וסטס אדוארד ג'יי מארקי, שכבר מזמן קורא לרפורמה רחבת היקף בתחום, אמר כי "ממשל ביידן יודע שאנחנו צריכים לעדכן את תקנות הטכנולוגיה שלנו למאה ה-21". הדמוקרטים פועלים בנושא כבר כמה שנים, אולם הקריאות נגד הרשתות החברתיות התעצמו בעידן טראמפ, שחשף בצורה מוחשית וברורה את הסיכונים שבאינטרנט ובעולם המקוון, שרובו נטול רגולציה. בתקופה הקרובה, ייתכן מאוד שנראה את הקריאות האלה הופכות למעשים, ולו בשל העובדה שלנשיא הנבחר יש את התזמון המושלם לפעולה.

התגובה של ענקיות הטק למהלכים האלה צפויה להיות לא קלה ולא פשוטה. פייסבוק, גוגל ואחרות התעצמו מאוד – לא רק כלכלית, אלא גם בהשפעתן הפוליטית: הן השקיעו בלובינג בוושינגטון סכומי עתק, ומבקשות להדוף מאמצים חדשים של הקונגרס והבית הלבן, שעשויים, או עלולים מבחינתן, להגביל מאוד את האופן שבו הן עושות עסקים. לצדו של ביידן עשוי להגיע גורם מסייע מפתיע: מחוקקים רפובליקנים, שתוקפים את הענקיות מימין, וכבר קראו להגבלת כוחן, ואף, "שומו שמיים" – להשתת רגולציות עליהן.

מה יהיה? את זה רק ימים יגידו, אבל מה שבטוח הוא שיהיה מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים