בצעד נדיר בתעשיית הטכנולוגיה: עובדי גוגל הקימו איגוד עובדים

כ-200 עובדים אמריקנים של הענקית ממאונטיין וויו התאגדו בסתר, וזאת לאחר שלל חיכוכים ועימותים של קבוצת אקטיביסטים עם ההנהלה בחודשים האחרונים, ואף פיטורי חלק מהם ● מאחורי המהלך עומד בעיקר רצון למעורבות בהחלטות ערכיות של גוגל

איגוד עובדי אלפבית

יותר מ-200 עובדי גוגל הקימו איגוד עובדים קטן, וזאת לראשונה בתולדותיה. הגוגלרים המאוגדים הודיעו על הקמת איגוד עובדי אלפבית (Alphabet Workers Union), בתמיכת אחד מאיגודי העובדים הגדולים במדינה – איגוד עובדי התקשורת באמריקה, ה-CWA.

המתאגדים הכריזו את הבשורה  לראשונה במאמר דעה שפורסם בניו יורק טיימס אתמול (ב'), ושנכתב על ידי פארול קול וצ'יווי שו, שהם, בהתאמה, יו"רית ההנהלה וסגן יו"ר איגוד עובדי אלפבית.

צ'יווי שו, סגן יו"ר, ופארול קול, יו"רית ההנהלה באיגוד עובדי אלפבית. צילום מסך מאתר האיגוד

צ'יווי שו, סגן יו"ר, ופארול קול, יו"רית ההנהלה באיגוד עובדי אלפבית. צילום מסך מאתר האיגוד

לפי הודעת המתאגדים, כל עובדי חברות הבת של אלפבית, כולל קבלנים, יהיו זכאים לחברות באיגוד החדש, ללא קשר לתפקידם או סיווגם. ראשי האיגוד אמרו כי המהלך נועד להבטיח שעובדים יעבדו בשכר הוגן, ללא חשש מהתעללות, ניצול מיני, נקמה או אפליה. ואולם, בליבת המאבקים של העובדים מייסדי האיגוד מול מעסיקתם העצמתית נמצאים עניינים שהם פחות ארציים ויותר עקרוניים-מוסריים, כך ניתן היה ללמוד ממאבקים ממושכים שלהם מול גוגל בשנים ובחודשים האחרונים.

כך למשל העובדים מחו נגד גוגל על שיתוף הפעולה עם הפנטגון לאספקת רחפנים מבוססי בינה מלאכותית לצבא ארצות הברית, אשר כונה "פרויקט Maven" ושבוטל ביוני 2018 אחרי מחאת עובדים בעניינו; וכן "פרויקט שפירית", שעסק בפיתוח מנוע חיפוש סיני מצונזר, ושגם נגדו התקוממו עובדים והחתימו עצומת התנגדות, עד שהחברה הכריזה בשלהי 2018 על הפסקתו.

שו, שהוא מהנדס במטה גוגל בקליפורניה וכעת גם סגן יו"ר מועצת האיגוד, אמר לטיימס כי האיחוד נחוץ כדי להפעיל לחץ על ההנהלה על מנת שהעובדים יוכלו לאלץ את החברה לערוך שינויים בנושאים הקשורים למקום העבודה. "המטרות שלנו חורגות משאלות מקום העבודה של 'האם אנשים מקבלים שכר מספיק?' הנושאים שלנו הם רחבים הרבה יותר", אמר. "הגיע הזמן שבו איחוד הוא המענה לבעיות אלה", הבהיר.

עובדי גוגל שלוקחים חלק באיגוד עובדי אלפבית בפגישת זום. צילום: איגוד עובדי אלפבית

עובדי גוגל שלוקחים חלק באיגוד עובדי אלפבית בפגישת זום. צילום: איגוד עובדי אלפבית

מתעקשים על קיום המוטו הישן 'אל תהיה רשע'

"המוטו של החברה שלנו היה בעבר 'אל תהיו מרושעים' (don't be evil). כוח עבודה מאורגן יעזור לנו לעמוד בסטנדרט הזה", כתב האיגוד באתר האינטרנט שלו, באמירה שלמעשה מבהירה כי אכן מדובר על כוונות מוסריות ולאו דווקא לכוונות קלאסיות של איגודי עובדים, הקשורות לרוב בעיקר למשכורות ולתנאי עבודה.

נזכיר כי בדצמבר האחרון, הגישה המועצה הארצית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLRB, תביעה כנגד גוגל, ובה האשימה את ענקית הטכנולוגיה בריגול אחרי עובדים אקטיביסטים שלה לשעבר, בהשגחה מפורזת עליהם, בתשאול, גערות ובהרתעתם מלהתאגד בארגון עובדים, כמו גם בנקמנות. התביעה הגיעה לאחר תלונה של העובדים שנפגעו לטענתם, ושאף פוטרו על ידי גוגל. עובדים לשעבר אלו פנו אל ה-NLRB, והמועצה ניהלה חקירה שנמשכה כשנה אודות המאורעות שקדמו לפיטורים שביצעה גוגל. ה-CWA, שכעת סייע להקמת האיגוד, הוא שעזר לעובדים בהגשת תלונתם.

העובדים האקטיביסטים שבהם מדובר היו ממובילי מחאה כנגד מדיניות החברה ומי שניסו לארגן את עמיתיהם לאיגוד עובדים. ההתנכלות להם, לטענתם, החלה אחרי שמאות גוגלרים הפגינו ומחו בפנים החברה ובפומבי נגד עבודתה של גוגל בשיתוף עם רשויות המכס והגנת הגבול האמריקניות (US Customs and Border Protection); עוד מחו העובדים בצעדת ענק, שכונתה Google Walkout והתקיימה בשנת 2018, על הטיפול של החברה בטענות להטרדה מינית שביצעו בכירים בחברה ושהושתקו, לטענתם. בעיקר עקב פרשיית אנדי רובין.

דרישה בולטת: חופש לסרב לפרויקטים שאינם תואמים את ערכי העובד

"כל ההיבטים בעבודה שלנו צריכים להיות שקופים, כולל החופש לסרב לעבוד בפרויקטים שאינם תואמים את הערכים שלנו. עלינו לדעת מהי ההשפעה של עבודתנו, בין אם זה על עובדי אלפבית, על הקהילות שלנו או על העולם", ציינו מקימי האיגוד והוסיפו כי עד כה 226 עובדים חתמו על כרטיסי איגוד מול ה-CWA.

"זה היסטורי – ההתאגדות הראשונה בחברת טכנולוגיה מרכזית בעבור כל עובדי הטכנולוגיה", אמר דילן בייקר, מהנדס תוכנה בגוגל ומהמתאגדים הראשונים. "נבחר נציגים, נקבל החלטות באופן דמוקרטי, נשלם דמי אגרה ונעסיק מארגנים מיומנים שיבטיחו שכל העובדים בגוגל ידעו שהם יכולים לעבוד איתנו אם הם רוצים לראות את החברה שלהם משקפת את הערכים שלהם", הוסיף בייקר.

בתגובה מטעם ענקית החיפוש, עליה חתומה מנהלת משאבי אנוש שלה, קארה סילברשטיין, נכתב כי גוגל "עבדה תמיד קשה כדי ליצור מקום עבודה תומך ומתגמל" בעבור עובדיה. "כמובן שהעובדים שלנו הגנו על זכויות העבודה שאנו תומכים בהן", ציינה, "אבל כמו שתמיד עשינו, נמשיך תקשר ישירות עם כל העובדים שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים