מה זאת "עיר מאושרת?"

שמענו הרבה על ערים חכמות וטכנולוגיות, אבל מה הופך את תושבי העיר למאושרים? ● אורי בן ארי, יועץ בכיר לרשויות מקומיות, מסביר ואומר כי הצעד הראשון לכך הוא שהנהלת העיר תהיה חכמה ותנהל אותה כמו עסק כלכלי

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"עיר חכמה היא כזו שיש לה הנהגה חכמה ומנוהלת כמו עסק כלכלי, עיר שדואגת בראש ובראשונה ללקוחות שלה – האזרחים. כמו בכל עסק, ראש העיר החכמה צריך לדאוג לכך שהתושבים יהיו שבעי רצון ומאושרים, כדי שיהיו נאמנים לה", כך אמר אורי בן ארי, יועץ בכיר לרשויות מקומיות.

בן ארי היה אחד מדוברי המפתח בכנס ערים חכמות 2021 של אנשים ומחשבים, שהתקיים היום (ב'). בכנס, שאותו פתח פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, השתתפו ראשי מרכז השלטון המקומי, בהם יו"ר המרכז, חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, ראשי רשויות וסגניהם, מנמ"רים, מנכ"לים ומנהלי טכנולוגיות בחברות ספקיות שעובדות עם המגזר המוניציפלי.

לדברי בן ארי, "ראש עיר אמור להתייחס לעירו כאל עסק גדול, שיש לו עשרות או מאות אלפי לקוחות וכמה חברות בנות – חברה כלכלית, חברת אבטחה וכדומה, והוא היו"ר של הקונגלומרט הזה".

בהמשך הוא סקר את המרכיבים של העיר החכמה: "עיר חכמה זו אסטרטגיה ולא טכנולוגיה. לטכנולוגיה יש מקום בעיר חכמה, אך היא זו שמאפשרת לעיר לממש את האסטרטגיה שלה כעיר חכמה, כלי ולא מה שעומד במרכז הדברים".

העיר המאושרת

יש לציין שבן ארי מלווה את תחום הערים החכמות מזה כעשור ועד היום תכנן תוכניות אב לעיר החכמה עבור שבע רשויות מקומיות בישראל. הוא דיבר בהרצאתו על ההיסטוריה של התחום: "השלב הראשון של הערים החכמות היה זה הטכנולוגי, שלב שבו ערים השתמשו בטכנולוגיה כדי לחסוך במשאבים, תוך התייעלות ושיפור השירות לתושב. השלב השני היה שלב השימוש בטכנולוגיות כדי להגיע לשיתוף התושבים בפתרון סוגיות הנוגעות לאיכות החיים והסביבה. השלב השלישי הוא זה של העיר המאושרת, שמושג כאשר יש לתושבים שביעות רצון גבוהה במגוון רב של תחומים המתנהלים בעיר".

קו החוף של תל אביב. עיר מאושרת - אבל לא מספיק. צילום אילוסטרציה: BigStock

קו החוף של תל אביב. עיר מאושרת – אבל לא מספיק. צילום אילוסטרציה: BigStock

בן ארי ציין כי תל אביב ממוקמת במקום השמיני מבין הערים בדו"ח האושר העולמי האחרון, שמודד את המידה שבה תופס האדם את האיכות הכוללת של חייו כחיובית ורצויה, וישראל – במקום ה-14 מבין המדינות. "אלה שני מקומות מכובדים", אמר. "עם זאת, בתפישה עתידית של מידת האושר, תושבי תל אביב מדרגים את עירם במקום נמוך יותר".

האם כדאי ללמוד מדובאי?

הוא קרא לראשי הערים לשים את האושר ושביעות הרצון של התושבים כמטרה אסטרטגית והציע ללמוד מהדוגמה של דובאי. "שם האסטרטגיה היא להפוך את הערים לחכמות ואת התושבים למאושרים", אמר.

דובאי נחשבת לעיר מתקדמת, חכמה טכנולוגית. היא ממוקמת במקום ה-39 במדד ערי האושר, ושמה לה למטרה להיות העיר שתושביה הם המאושרים בעולם. התוכנית נוחלת בינתיים הצלחה חלקית, שכן בתפישת האושר העתידית של תושביה, דובאי ממוקמת במקום גבוה יותר – ה-21.

לסיכום, בן ארי אמר כי "כדי להגיע לעיר חכמה עם תושבים מאושרים, יש להציב יעדים ברורים לגבי שביעות הרצון שלהם בכל תחום בעיר – תחבורה, חינוך, איכות הסביבה וכדומה. כמובן, אחד המדדים לשביעות הרצון של התושבים הוא טיב השירות שהעירייה נותנת להם. הטכנולוגיה יכולה לסייע באיסוף המידע ובניתוחו, ונדרשת אסטרטגיה ברורה עם יעדים ברורים, כדי להביא את התושבים לרמת האושר הנדרשת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים