האם גם לארי אליסון, מייסד אורקל, נטש את עמק הסיליקון?

אחרי שענקית ה-IT שלו הודיעה שתעוב לטקסס, אליסון עבר גם הוא לאי בהוואי, שמרביתו בבעלותו ● זאת למרות שבאחרונה נודע כי האי לאנאי, שהיה אמור להיות מקום מוקפד במיוחד, שאורחות החיים בו מנוטרים ומנוהלים באופן מבוסס נתונים, "נדבק" בקורונה

לארי אליסון, מייסד אורקל. צילום: יח"צ

ענקית ה-IT אורקל (Oracle) הודיעה בסוף השבוע כי תעביר את המטה הראשי שלה מעמק הסיליקון שבקליפורניה לאוסטין, טקסס. כעת מסתבר שגם לארי אליסון, המייסד והמנכ"ל לשעבר, שכיום מכהן כמנהל הטכנולוגיות הראשי של התאגיד, לא יישאר בסביבת רדווד סיטי, מקום משכן המטה הקודם. אליסון עבר, על פי דיווחים בתקשורת האמריקנית, לאי שרכש בהוואי, וששמו לאנאי.

אורקל היא ענקית הטק האחרונה שהודיעה על רי-לוקיישן, באקט שכבר ברור שמסמל מגמה חדשה בדמות עזיבת עמק הסיליקון האמריקני המפורסם לטובת מקומות אחרים, נוצצים פחות כנראה, אבל בעיקר – זולים יותר.

באחרונה שמענו על HPE, שהחליטה לארוז את המטה הראשי שלה ולהעבירו אל מחוץ לקליפורניה, ליוסטון שבטקסס. גם טסלה ו-SpaceX, ובעיקר המנכ"ל המפורסם שלהן אילון מאסק, שעבר לגור בטקסס, החליטו לנהל יותר פעילות עסקית במדינה החדשה, מאשר בזירת היי-טק הקליפורנית המיתולוגית. בנוסף, מנכ"ל דרופבוקס (Dropbox), דרו יוסטון, עבר להתגורר באוסטין, ובהתאמה ההנחה היא שהחברה תפעל ביתר שאת ממיקומו החדש של מנכ"לה. המגמה, כפי שניתן לזהות, כוללת את שינויי המיקום לא רק של החברות אלא גם של הבכירים המנהיגים אותן.

על פי הודעת דוא"ל של אורקל שהושגה על ידי ווקס (Vox), אליסון ענה לשאלות האם בכוונתו לעקוב אחרי החברה במעבר משלו לאוסטין. "התשובה היא לא. עברתי למדינת הוואי ואשתמש בכוחו של זום (Zoom) לעבודה מהאי לאנאי", ענה אליסון, שסיים את המייל שלו במילה Mahalo, שמשמעותה 'תודה' בהוואית.

אליסון – אחד האנשים העשירים בעולם ששוויו הנקי הוא 83.2 מיליארד דולר, על פי פורבס – מחזיק ב-98% מהאי, שגודלו 365 קמ"ר, שרכש תמורת 300 מיליון דולר בשנת 2012. הוא שולט לא רק על החלק הארי של שטח האי, אלא גם על מרבית העסקים בו, ואלו כוללים שני אתרי נופש יוקרתיים של הרשת העולמית ארבע העונות (Four Seasons), ששמם סנסיי (Sensei). כ-3,200 תושביו המקומיים של האי מתגוררים בכפר היחיד בו, ומרביתם עובדים בתיירות באתרים אלו, ואולם אליסון חולש, כאמור, כמעט על כל העסקים, אפילו על רשת המרכולים המקומית Richard’s Market.

משבשת את תעשיית ההיי-טק האמריקנית. הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

משבשת את תעשיית ההיי-טק האמריקנית. הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

קורונה באי הבריא

יצוין שלאנאי "נדבק" בקורונה בערך באמצע אוקטובר האחרון, אחרי שבתחילת המגיפה העולמית שימש כמקלט ירוק ואטרקטיבי לתיירים מכל רחבי תבל, שככל הנראה הביאו עימם את הנגיף. לפי דיווח של פורבס, האי לאנאי היווה בעבור אליסון מעין אבטיפוס לסביבה אידיאלית מבחינה בריאותית, המונעת מעיבוד נתונים – מומחיות שאליסון צבר באורקל. הוא אף קיווה שמאגר הנתונים המתוחכם יהיה מודל תומך למניעת הפצת הקורונה והטיפול בה בכל רחבי תבל. האי גם עבר תחת ניהולו של אליסון להיות מקום שכל האנרגיה שלו היא נקייה. בהתאמה, אליסון הוא גם הבעלים של חברה מקומית בשם Pulama Lanai – חברה לניהול קרקעות ומשאבים, שגם מתיימרת לבנות את הקהילה באופן מושקע ולהפוך אותה באמת לדוגמה ומופת לעולם. החברה מסבירה באתרה כי "אנו מפתחים פתרונות הנעים בין תכניות שימור לגינון הידרופוני למערכות מים מתוקים המשרתים את התושבים והן את האורחים. אנו מפגישים אנשים וחברות לקידום שימור, התקדמות וקיימות בלאנאי". לכן התפרצות הקורונה בלאנאי, שהצריכה סגר במקום והפסקת כלל הפעילות העסקית בו, היוותה נושא מביך בעבור אליסון, שלא התייחס אליה בפומבי.

מכל אלו ניתן להבין שמלבד פגישות זום סביב עיסוקיו באורקל, לאליסון יש ויהיה במה לעסוק כשהוא חי בלאנאי שהוואי, לפחות עד יעבור זעם הקורונה מהעולם.

מאבד רלוונטיות בעיתות קורונה? עמק הסיליקון. אילוסטרציה: BigStock

מאבד רלוונטיות בעיתות קורונה? עמק הסיליקון. אילוסטרציה: BigStock

קליפוניה בצרות

אך אם לחזור למגמה שמטלטלת את תעשיית הטכנולוגיה בארה"ב – מועצת אזור המפרץ הביעה דאגה מנטישת האזור, ואמרה שקליפורניה כבר לא יכולה להתעלם ממה שתיארה כאקלים עסקי "נורא" במדינה.

"אנו צופים בהתפרקות על אחת מהכלכלות האדירות בעולם, והתוצאות יהיו הרסניות", אמר ג'ים וונדרמן, נשיא ומנכ"ל המועצה, שצוטט ברשת CNBC. "מגיפת הקורונה חושפת כעת את הפגיעות העמוקה של קליפורניה, מכיוון שמעסיקים מבינים שיש להם אפשרויות אחרות טובות יותר היכן למקום את העסק שלהם. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו למשוך יותר זמן, אחרת קליפורניה תאבד לצמיתות מאות אלפי, אם לא מיליוני, משרות למדינות כמו טקסס, שמעניקות ערך לעסקים ולהשקעות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים