פייסבוק מחקה חשבונות איראניים שקידמו את המחאה נגד נתניהו

פייסבוק מחקה חשבונות מזויפים של איראנים, שהתחזו לישראלים, המוחים או המזדהים עם מחאות נגד בנימין נתניהו, ראש הממשלה, בהם מחאת הדגלים השחורים, אשר ניסו להשפיע על דעת הקהל בישראל

פורסמו דוגמיות של נוזקות איראניות.

פייסבוק (Facebook) מחקה חשבונות מזויפים של איראנים, שהתחזו לישראלים, המוחים או המזדהים עם מחאות נגד בנימין נתניהו, ראש הממשלה, בהם מחאת הדגלים השחורים.

החשבונות המזויפים כללו והפיצו תוכן, שבמסגרתו נמתחה ביקורת על טיפולו הנפסד של נתניהו במשבר הקורונה. הרשת החברתית הודיעה שלשום (ו') כי הסירה עמודי פייסבוק וחשבונות אינסטגרם (Instagram), אשר ניסו להשפיע על דעת הקהל בישראל.

שלשום פרסמה פייסבוק דו"ח, המפרט את פעילותן של רשתות שהפיצו מידע כוזב ופעלו לשינוי דעת הקהל במדינות רבות. הרשת מסרה, כי הסירה 12 חשבונות פייסבוק, שני עמודים ו-307 חשבונות אינסטגרם איראניים, שפעילותם כוונה בעיקר לישראל ולעיראק. בהודעה נאמר, כי החשבונות הוסרו "בגלל הפרת המדיניות נגד התערבות זרה". עוד דווח, כי החשבונות והדפים שהוסרו פרסמו מ"מים תמונות ותכנים אחרים בעברית ובערבית, תוך התמקדות בחדשות ובאירועים אקטואליים במדינות שבהן התמקדו, כולל מחאה נגד נתניהו.

פייסבוק מסרה כי החשבונות והדפים המזויפים הצליחו להשיג חשיפה מזערית לקהל מצומצם יחסית עד שהוסרו: כ-1,000 משתמשים עקבו אחר דפי הפייסבוק שלהם וכ-9,000 איש עקבו אחר חשבונות האינסטגרם. בסך הכל, פייסבוק איתרה בחודש האחרון 14 רשתות של משתמשים מתחזים, שפעלו באזורים שונים בעולם. הם פעלו מגיאורגיה, מאוקראינה, ממיאנמר, מארצות הברית, ממצרים, ממקסיקו ומאיראן – ופנו לקהלים זרים מחוץ למדינתם. בחודש האחרון החברה מחקה בסך הכל 1,196 חשבונות פייסבוק, 994 חשבונות אינסטגרם ו-110 קבוצות מזויפות. הרשת החברתית לא מסרה ממצאים טכנולוגיים על הקבוצות והחשבונות שהוסרו, אולם לדבריה, הן קושרו לחברת מחשוב איראנית. רשת נוספת שפעלה והוסרה, טענו ברשת החברתית, הופעלה, ככל הנראה, על ידי ממשלת איראן, או שלוחים שלה.

אף שבליכוד ניסו ליצור זיקה בין המוחים, הפיקטיביים, ובין המחאה, האמיתית, כנגד נתניהו, הדו"ח של פייסבוק קובע, כי אין קשר בין המחאה נגד נתניהו לבין איראן. גם הרשת האיראנית השנייה שהוסרה זכתה לחשיפה מועטה.

בשבוע שעבר פורסם, כי האקרים איראנים "בחנו" אתרים הקשורים לבחירות בעשר ממדינות ארה"ב, ובמקרה אחד השיגו גישה לנתוני רישום המצביעים, כך לפי גרמי אבטחה בממשל הפדרלי. לדברי ג'רמיין רובוק, בכיר בסוכנות להגנת תשתיות וסייבר, CISA, במשרד להגנת המולדת, בסוף ספטמבר ביצעו ההאקרים סריקה רחבה של אתרים מסוימים, ממלכתיים ומקומיים, ואז ניסו לנצל כמה מאותם אתרים – כדי לנתח את נתוני המצביעים.

אנליסטים ציינו, כי התדרוך הזה שופך עוד אור על המאמצים האיראניים להתערב בסייבר בבחירות לנשיאות ארה"ב. הוא מגיע על רקע האשמה פומבית של גורמים אמריקניים, שלפיה איראן עומדת מאחורי קמפיין השפעה רשתי, שכלל משלוח מיילים מזויפים, המאיים על המצביעים הדמוקרטים בפלורידה. גורמים אמריקניים אמרו אז, כי התוקפים השיגו גישה למידע על המצביעים, אך הם לא פירטו כיצד השיגו אותו. מומחי אבטחה ציינו, כי אין הוכחות לכך שפעילות כלשהי השפיעה על הליכי ההצבעה.

לפני שבועיים אמר ג'ון רטקליף, ראש המודיעין הלאומי בארה"ב, כי "שתי מדינות זרות, איראן ורוסיה, פועלות על מנת להשפיע על דעת הקהל בנוגע לבחירות. שתיהן הצליחו, בנפרד, להשיג מידע אישי של אמריקנים מתוך מאגרי הרישום לבחירות. הן עלולות להשתמש במידע הזה כדי לנסות ולהעביר מידע כוזב לבוחרים. איראן שולחת מיילים שנועדו לאיים על הבוחרים ומפיצה סרטון שרומז על אפשרות לבצע הונאת בחירות. "אלה ניסיונות נואשים של מדינות עוינות. לא מדובר בסוגייה מפלגתית ולא נסבול התערבות של גורמים חיצוניים בבחירות שלנו", הוא אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים