כך בנה צה"ל ריחוק חברתי – וקירוב דיגיטלי

הצבא ערך השבוע תרגיל, שתוכנן מראש, במטרה לדמות תרחיש ביטחוני רב זירתי ● הקורונה כמעט הביאה לצמצומו מהותית, אבל אנשי גדוד התקשוב של אוגדה 162 התגייסו כדי לאפשר לתרגיל להתקיים ● המג"ד מספר על כך ועל הפעילות השוטפת של הגדוד

סא"ל יניב הרן, מפקד גדוד התקשוב של אוגדה 162, בתרגיל בשטח. צילום: דובר צה"ל

כחלק מתוכנית האימונים של צה"ל לשנת 2020 נערך השבוע תרגיל מטכ"לי, שנועד לדמות תרחיש ביטחוני רב זירתי, במיקוד לזירה הצפונית. מטרת התרגיל, שקיבל את השם חץ קטלני, הייתה לשפר את כושרו ההתקפי של צה"ל, מתוך הטמעת תפיסת ההפעלה לניצחון וקידום תהליכי עבודה חדשים בין המפקדות הראשיות.

סא"ל יניב הרן, מפקד גדוד התקשוב של אוגדה 162, שלקח חלק בתרגיל, אמר לאנשים ומחשבים כי "לפני כחודש פנה אליי מפקד האוגדה, תא"ל סער צור, ואמר שייתכן שנצטרך לצמצם משמעותית את היקף הכוחות, כי יש לנו אויב חדש – קורונה. התייעצתי עם הצוות שלי ואז באנו עם הברקה: נעשה ריחוק חברתי וקירוב דיגיטלי. התבססנו על מה שקרה באזרחות השנה: המעבר הסיטוני לעבודה מרחוק. כך, הכפלנו את המפקדות – אחת בצפון ואחת בדרום".

לדבריו, "מפקדת האוגדה בנויה מ-10 חמ"לים שונים, תקשוב, מבצעים, אש ומודיעין, ועוד. לא רצינו להגיע למצב שבו חיילים יידבקו. בנוסף, בתוך כל מתחם יצרנו קפסולות, כדי למנוע שאנשים יוכלו לדבר פנים אל פנים. יצרנו תשתית דיגיטלית דומה בצפון ובדרום, במרחק מאות קילומטרים, כשכל התקשורת היא דיגיטלית".

"לצד התרגיל המטכ"לי", אמר סא"ל הרן, "עשינו תרגיל אוגדתי, שדימה תרחיש אופרטיבי מלא, עם מערכות תקשוב עד הדרג הלוחם. לחיילים ולמפקדי השטח יש את מערכת משואה 700, ובשנה הבאה נסב את המערכות הללו למשואה 750. אנחנו אוגדה רב זירתית וככזו, יכולים להביא אותנו לכל מקום. בתרגילים הוספנו הרבה רוחב פס, לטובת העברת נתונים ויזואליים בזמן אמת. קיימנו גם שיחות ועידה קוליות. וידאנו שהכפלת המפקדות לא פגעה בתפוקות המבצעיות. יצרנו רציפות של רשתות הנתונים לטובת תמרון עמוק. הפעלנו מערכות נתונים הכי קרובות למצב מלחמה: כל הכוחות היו ברשת וקיבלו מודיעין איכותי – עד לקצה, לטנק ולנגמ"ש הרלוונטיים. תרגלנו גם היערכות והגנה מול איומי סייבר".

"המפקדה קטלנית בזכות תקשוב ומודיעין איכותיים"

הוא הסביר כי "מערך התקשוב של אוגדה 162 אחראי על כל רשתות הנתונים ומערכות השליטה והבקרה, הרדיו והמחשוב. אנחנו פועלים לתת ולתחזק כמה רשתות שונות, מהמפקדות והחמ"לים ועד לדרג בשטח – אינטרנט וטלפוניה, וכל תקשורת הנתונים למרחב האוגדתי. לצד מערכות השו"ב לדרג הטקטי – צי"ד ומשואה – אנחנו פועלים עם טירת האגם, לדרג המטכ"לי. אנחנו מנצלים את כלל מערכות ה-IT לטובת היתוך ומיצוי המידע לדרג הלוחם. המפקדה קטלנית בזכות תקשוב ומודיעין איכותיים. עם כל הכבוד למפקד האוגדה, שהוא גם 'לקוח', הלקוחות העיקריים שלי הם יחידות הקצה. כל מערכות ה-IT נועדו לטובתם. כך אנחנו מממשים הלכה למעשה את הלחימה הרשתית, עם שילוביות ורב זרועיות".

סא"ל יניב הרן, מפקד גדוד התקשוב של אוגדה 162, במשרד. צילום: דובר צה"ל

סא"ל יניב הרן, מפקד גדוד התקשוב של אוגדה 162, במשרד. צילום: דובר צה"ל

סא"ל הרן ציין ש-"צה"ל עובר שינוי משמעותי, מבוסס IT, שמעצים את יכולת הקטלניות שלו ומסייע לו להתנהל ביעילות רבה יותר ברמה התפעולית-מנהלתית. אנחנו מביאים יכולות רשתיות רב זרועיות עד הקצה, כדי להעצים את היכולות המבצעיות של היחידה הלוחמת. התקשוב מרחיב את יכולות הקישוריות הרב זרועית, ואף מקצר את הזמנים של מעגלי האש (Sensor2Shooter). אנחנו מספקים ל-'לקוחות' שלנו יכולת ניתוח של השטח, קבלת תמונת מצב מפורטת ומעמיקה, עם יכולת להיערכות מצב מובחנות ופרטניות, ומאפשרים למפקדים לקבל החלטות בצורה מושכלת יותר, עם לוחות זמנים מדויקים יותר בהיבט המבצעי".

"התקדמות – גם ברמת המערכות תומכות הלחימה"

"גם ברמת המערכות תומכות הלחימה אנחנו מתקדמים", ציין מג"ד התקשוב של אוגדה 162. "מערכת ה-ERP של סאפ עובדת באופן מלא, עם כל המודולים. בתרגיל ערכנו ניסוי בהיבט הלוגיסטי, וכיום אנשי המנהלה עוברים לעבוד יותר ויותר לא עם דפים, אלא עם טאבלטים וברקודים, המתממשקים לסאפ".

סא"ל הרן, בן 38, משמש בתפקיד הנוכחי מזה כשנה. לפני כן הוא היה קצין קשר גדודי, קצין קשר חטיבתי, מפקד גדוד הל"א (ר"ת לוחמה אלקטרונית) המטכ"לי ועוזר ראש אגף התכנון. הוא אמר כי "אחד המח"טים אמר לי שהמשפט המיוחס לנפוליאון, שלפיו 'הצבא צועד על קיבתו', אינו נכון. הוא הסביר לי שבלי לוגיסטיקה הוא יכול להסתדר, אבל בלי התקשוב – לא. אמנם, יש לנו מה לשפר, אבל התקדמנו מאוד בעולם התקשוב, ואנחנו נמצאים ברמה טובה יותר מבעבר. אנחנו קמים בכל בוקר ומתכוננים למלחמה הבאה. במסגרת זו, הגדוד מגייס את כל השיטות והיכולות שיש לו כדי לחשוב איפה האויב ימצא אותנו ואיך נדמה כשירות תקשובית, כדי לפעול בכל תרחיש ובכל זירה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוני פופקורן

    יניב הוא הדוד שלי כל הכבוד! ???

אירועים קרובים