הסטארט-אפ שרוצה לצמצם את מספר ההרוגים באתרי בנייה

טראסטור מפתחת מערכת שליטה חכמה לאתרי בנייה, שיושבת על הענן של AWS, ולפי החברה יכולה לסייע בצמצום המספר הגדול של ההרוגים בתאונות בניין ● כיצד?

הטכנולוגיה לעזרת המלחמה במוות של פועלי בניין. צילום אילוסטרציה: BigStock

המוות של פועלים באתרי בנייה הפך בשנים האחרונות למכת מדינה: 47 מהם נהרגו כך בשנה שעברה – 56% מכלל הנהרגים בתאונות עבודה ב-2019. השנה חלה אמנם ירידה בנתון העגום, אבל זה מאחר שכמו כל המשק, גם היקף העבודות בענף הבנייה הצטמצם, בגלל הקורונה.

במקביל, תחום הפרופ-טק – טכנולוגיות לענף הבנייה – צובר תאוצה בשנים האחרונות. לא מעט יזמים ישראלים מבינים את הפוטנציאל הגלום בתחום ומקימים סטארט-אפים.

חברה שרותמת את הטכנולוגיה למניעת תאונות בענף הבנייה והרג של פועלי בניין, או לפחות ניסיון לעשות את זה, היא טראסטור (Trusstor). החברה הוקמה אשתקד על ידי עמרי שורק, מנכ"ל החברה, ועופר סימון, מנהל הפיתוח. שורק, עו"ד בהכשרתו, מכיר את ענף הבנייה מקרוב: הוא דור חמישי למשפחה של בנאים ובעל ניסיון בתעשיית הנדל"ן וההשקעות. סימון, מהנדס מערכות תקשורת, היה שותף בשנים האחרונות להקמת כמה סטארט-אפים.

מימין: עמרי שורק, מייסד ומנכ"ל טראסטור, ועופר סימון, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. צילום: יח"צ

מימין: עמרי שורק, מייסד ומנכ"ל טראסטור, ועופר סימון, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. צילום: יח"צ

המוצר של טראסטור הוא מערכת שליטה ובקרה לאתרי בנייה. "אנחנו יודעים לאסוף מידע מרכיבי חומרה המותקנים באתר הבנייה, באמצעות חיישנים שאותם נושאים הפועלים, ואז אנחנו מציגים את המידע הזה במערכת השליטה והבקרה. כך, אנחנו מאפשרים לצוות הנהלת האתר לקבל תמונת מצב אמיתית של אתר הבנייה ושל הפועלים בזמן אמת", אמר שורק לאנשים ומחשבים.

בהתייחסו לפוטנציאל של הפתרון לסיוע למלחמה בתאונות ובמוות בענף הוא ציין כי "אנחנו יוצרים שקיפות באתרי הבנייה. המערכת שלנו מאפשרת למנהלי האתר לדעת על בעיות בטיחות באופן מיידי. למשל, היא יודעת אם עובד לא חובש את קסדת הבטיחות שלו או עובד בגובה ללא היתר. בשלב הראשון, המערכת תתריע על כך לעובד באמצעות התג שהוא עונד, ולאחר מכן היא תתריע על כך למנהל הבטיחות. במקרה של הפרות בטיחות קשות יותר, כמו מקרה שבו עובד עובר מעל פיר פתוח ללא ציוד הבטיחות הנדרש, הנהלת האתר תקבל התראה מיידית".

קיצור זמן התגובה משעות לדקות בודדות

"הטכנולוגיה שלנו מבוססת על שילוב של תוכנה וחומרה", הסביר שורק, "וכך היא מחברת בין המערכת לשטח. מדובר בחיישנים שמבצעים ניטור של המתרחש באתר הבנייה, בדגש על משאבי העבודה באתר – ציוד, כלים וכוח אדם, לצד ניטור סביבת העבודה. מערכות ניתוח המידע שלנו יודעות, בין היתר, לזהות את מיקומם של משאבי הבנייה, והאם הם נמצאים ופועלים כמתוכנן או שנדרש לבצע התאמות עבורם. מדובר בסביבת עבודה מורכבת, שכוללת אילוצים שונים, כגון תהליך בנייה מורכב, כמו גורדי שחקים, או פרויקטים המתפרשים על שטח גדול".

"כל אלה, יחד עם דרישות מאתגרות מצד הלקוחות, מחייבים מערכת בקרה, שמאפשרת למנהלי האתר לדעת מיידית מה מתרחש באתר. אנחנו מקצרים את הזמן שבין קרות אירועים לא מתוכננים באתר לבין תגובת הצוות הניהולי משעות, ולפעמים ימים, לדקות בודדות", הוסיף.

"להתמקד בלוגיקה – ולא בתחזוקת שרתים"

סימון ציין כי "החיישנים, התגים החכמים ושאר האביזרים באתר הבנייה מייצרים מידע רב, שיש לאסוף ולנתח במהירות, על מנת לספק את התובנות וההתראות. המידע הרב שנאסף מכיל בתוכו אינסוף תבניות ודפוסי עבודה, שמגדירים את תהליך הבנייה עצמו. אנחנו משתמשים בשירותי הענן של AWS כדי לחבר את חומרת הקצה לענן. המידע מוזרם באופן שוטף מכל המכשירים אל הענן, שם מתבצע עיבוד וניתוח המידע כדי לזהות את אותן תבניות ודפוסי עבודה. אנחנו מעוניינים להתרכז בפיתוח המוצר, ולכן מצמצמים למינימום את העבודה השוטפת על השרתים. כמו כן, מערכת AWS Lambda מאפשרת לנו להריץ תהליכים בענן בפשטות, מבלי להעלות, לקנפג ולתפעל שרתים. השימוש בכלי AWS מאפשר לנו להתמקד בלוגיקה – ולא בתחזוקת שרתים".

הוא הוסיף כי "יש לנו ניסיון רב עם AWS. צוות הפיתוח שלנו מורכב ממפתחי Full Stack וכיוון שאין לנו איש DevOps ייעודי, השימוש בפלטפורמה הזו עוזר לנו מאוד. למשל, אנחנו משתמשים ב-IoT Core לניהול אלפי החיישנים שלנו הנמצאים באתרי הבנייה ולחיבור כלל הרכיבים יחד, בצורה מאובטחת."

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים