חמאס פועל בסייבר – בטורקיה

ארגון הטרור מפעיל באיסטנבול יחידת ביון וסייבר סודית – המקבלת הנחיות מעזה, כך לפי טיימס הלונדוני – בלא ידיעת ממשלת אנקרה ● היחידה פועלת בסייבר נגד הרשות הפלסטינית, ומרגלת אחר פעילי חמאס "לא נאמנים"

הסייבר - עוד מרחב לחימה של החמאס נגד ישראל. לוגו ארגון הטרור

ארגון החמאס מפעיל מרכז לחימה לסייבר ולמודיעין נגד באיסטנבול – ועושה זאת בלא ידיעת ממשלת טורקיה, כך לפי פרסום של הטיימס הלונדוני, בהסתמך על הפרסום במקורות של "שירותי ביון מערביים".

על פי העיתון הבריטי, המרכז פועל מזה כשנתיים, ומשמש מעין "חלון לעולם החיצון", עבור הארגון המבודד. החמאס, כך דווח, משתמש ברשת לטובת גיוס כספים, כמו גם ביצוע מתקפות סייבר, כגון מתקפות פישינג נגד טלפונים של חיילי וחיילות צה"ל, לטובת איסוף מידע. האתר משמש, על פי הדיווח, גם לרכישת ציוד לייצור אמצעי לחימה ואף שימש לחקירות.

באוגוסט דיווח הטלגרף הבריטי כי טורקיה העניקה אזרחות לתריסר פעילים בכירים בחמאס. זאת, כדי להקל על תנועתם ברחבי העולם. בהמשך אותו חודש קיבל נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, משלחת של הלשכה המדינית של חמאס. בשנים האחרונות הגדילה טורקיה את נוכחותה בעזה והשקיעה במגוון פרויקטים אזרחיים לשיקום מתקנים שנהרסו מהפצצות של ישראל.

על פי הדיווח, מרכז של היחידה הסודית שנמצא באיסטנבול פועל בנפרד מפעילות משרדי החמאס בעיר. אנשי חמאס המוצבים בטורקיה, נכתב, כלל אינם מודעים לפעילותה של היחידה הסודית. היחידה הסודית, דווח, עורכת מתקפות סייבר נגד יריבי הארגון ברחבי העולם הערבי, בין השאר כנגד הרשות הפלסטינית, נציגויות של בעזה, כמו גם כנגד שגרירויות של סעודיה ואיחוד האמירויות במזרח התיכון ובאירופה. עוד דווח כי היחידה עוקבת ואף מרגלת ולעתים חוקרת – אנשי חמאס הנחשדים בחוסר נאמנות לארגון.

במאי 2019 פורסם כי בפעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי וצה"ל, סוכל ניסיון של חמאס לפגוע ביעדים ישראליים בסייבר. הניסיון היה חלק מסיבוב ההסלמה האחרון שהיה בין ישראל לחמאס. מהצבא נמסר כי "ארגון חמאס ניסה לבסס יכולות התקפיות בסייבר, ופעל מרצועת עזה בניסיונות לפגוע במרחב הסייבר הישראלי. כלל הפעולות והניסיונות, התגלו וסוכלו מבעוד מועד. תשתית הסייבר לא הצליחה לממש את תכניותיה, לרבות ניסיון כושל בימים האחרונים". בהמשך לפעילות הסיכול שנערכו בהיבט הטכנולוגי, מטוסי קרב של צה"ל תקפו מבנה, ממנו פעל מערך הסייבר של חמאס. גורם בכיר בשירות הביטחון הכללי, אמר כי "יכולות הסיכול והגנת הסייבר של ישראל, מביאים לכך שניסיונות ארגון חמאס להוציא לפועל פעולות במימד הסייבר – נכשלים פעם אחר פעם".

כמה ימים קודם לכן פורסם כי הזרוע הצבאית של החמאס הצליחה להגיע למצב של טשטוש עקבותיה, והיא מסוגלת לגייס כספים באמצעות ביטקוין ולחמוק מפיקוח. על פי התחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס, גדודי עז א-דין אל קסאם, הפועלים מרצועת עזה, שהוצאו מחוץ לחוק בארצות הברית ובמדינות רבות באירופה, החלו בקמפיין לגיוס כספים בסוף ינואר של אותה שנה. בקמפיין הם קראו לתומכים שלהם לתרום לארגון כספים באמצעות מטבעות דיגיטליים.

ביולי 2018 פורסם כי רשת מודיעינית של ארגון החמאס נחשפה על ידי צה"ל, בעקבות דיווחי עשרות חיילים וחיילות על ניסיון של דמויות חשודות ברשתות החברתיות ובהודעות ווטסאפ ליצור עימם קשר ולגרום לחיילים להוריד אפליקציות. אלו כללו יכולות ריגול רחבות היקף נגד הקורבנות.

רוגלה המתחזה לאפליקציית "צבע אדום". צילום: קלירסקיי

רוגלה המתחזה לאפליקציית "צבע אדום". צילום: קלירסקיי

באוגוסט 2018 פרסמנו כי החמאס הפיץ רוגלה המתחזה לאפליקציית "צבע אדום" במטרה להשתלט על טלפונים סלולריים של ישראלים ולרגל אחריהם; כך לפי קלירסקיי. בנוסף, הם הפיצו קובץ המתחזה לטופס ההצטרפות לשירותי סלקום TV. עוד הקימו אנשי הסייבר של החמאס אתר חדשות מזויף לטובת הדבקה בנוזקות וכן לשם הפצת ידיעות כוזבות.

ימים ספורים לאחר מכן עלה כי החמאס המשיך להשתמש ברשתות החברתיות כדי לגרום לחיילי צה"ל לנדב מידע חשוב מבלי ידיעתם. הפעם הניסיון התבסס על שימוש באינסטגרם. פעילי החמאס פתחו חשבונות מזויפים ויזמו שיחות ידידותיות עם מי שהם זיהו כחיילי צה"ל. הם עודדו את החיילים ללחוץ על קישור שגורם להורדת אפליקציה לטלפון, שהיא למעשה רוגלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים