פרויקט מיוחד: כיצד ההיי-טק יכול לגשר על הפערים החברתיים?

"ההיי-טק יכול לתרום לא רק לצמיחה, אלא גם לשפר עוד נושאים בחברה", אמר ח"כ עידן רול, יו"ר שדולת ההיי-טק בכנסת, ברב שיח שנערך לרגל הקמתה ● קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות: "יש לענף אחריות אדירה לעתיד המשק"

סגן שר החוץ, ח"כ עידן רול.

"בואו נודה על האמת: ההיי-טק נחשב לענף פריבילגי, שכל אמא חולמת שבנה יגיע לעבוד בו. תפקידנו הוא לסייע בפתיחת שערי ההיי-טק למגזרים שונים, שחלקם מוותרים מראש על הגעה אליו, בגלל התדמית של הענף", כך אמר ח"כ עידן רול (יש עתיד), יו"ר שדולת ההיי-טק בכנסת.

השדולה הוקמה בחודש מאי השנה, במהלך משבר הקורונה. היוזמה להקמתה הייתה בין היתר של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), בהובלת המנכ״לית והנשיאה, קרין מאיר רובינשטין. לרגל הקמת השדולה, מערכת אנשים ומחשבים קיימה שולחן עגול, בשיתוף עם IATI, שעסק באתגרים וביעדים שהשדולה מתכוונת להגיע אליהם. אחד הנושאים המרכזיים שנמצאים על שולחנה של השדולה הוא תפקידו של הענף בגישור על פערים ובסיוע לחברה הישראלית, על ידי הגדלת מעגל העוסקים בו וקליטת עובדים ממגזרים מודרים, ובעיקר חרדים, ערבים ונשים.

לצד ח"כ רול ורובינשטין השתתפו בשולחן העגול עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל; עימאד תלחמי, יו"ר ומייסד באבקום, המיזם הראשון בישראל שמעסיק יהודים וערבים מתוך עמדה שוויונית, עופר גרינברג, מנכ"ל אפלייד מטיראליס, שמייחדת פעילות ומשאבים רבים לצמצום הפער הדיגיטלי, וגיגי לוי, יזם ומשקיע בחברות, ופעיל במיזמים שונים לשילוב מגזרים מודרים בענף ההיי-טק.

כתבה זו הינה ראשונה מבין שלוש, שנפרסם בימים הקרובים.

"להגדיל את ההיי-טק ל-30% מהמשק"

ח"כ רול מגיע מעולם ההיי-טק: לפני שנבחר לכנסת הוא עבד, בין היתר, ב-mPrest, שהייתה שותפה מרכזית בפיתוח כיפת ברזל. הוא אמר כי "אני יודע שעל אף התדמית הזוהרת ותנאי העבודה הטובים, יש המון קשיים ומכשולים ביורוקרטיים שהמדינה מערימה על חברות ההיי-טק. קשיים אלה מונעים מהן לצמוח ולהפוך לחברות ענק שמשאירות את ליבת העשייה שלהן בארץ ומעסיקות אנשים רבים גם באקו-סיסטם שלהן".

"על אף שההיי-טק תורם חלק מרכזי לתל״ג הישראלי, הוא מהווה רק 9% מגודל המשק בכמות העובדים", ציין. "הגיע הזמן להפוך מסטארט-אפ ניישן להיי-טק ניישן, להביא עוד משרות ועובדים להיי-טק ולהגדיל אותו לכ-30% מהעובדים במשק".

לדבריו, חלק מהבעיה הוא התדמית שיש להיי-טק אצל מקבלי ההחלטות, כולל הח"כים. "הם מתייגים את הענף כולו כסטארט-אפ ניישן, דרך המראה של האקזיטים. הם לא מודעים לכך שיש גם חברות שתורמות הרבה יותר לייצוא, והן מהוות הקטר של המשק", אמר.

"המטרה צריכה להיות לגשר על הפער שבין צרכי ההיי-טק לצרכי החברה הישראלית בכללותה", ציין ח"כ רול. "ההיי-טק יכול לתרום הרבה לא רק לצמיחת הכלכלה, אלא גם לשנות ולשפר נושאים נוספים בחברה, בהם צמצום הפער הדיגיטלי וקליטת עובדים ממגזרים מודרים. התהליכים האלה צריכים לכלול חינוך בבתי הספר, הכשרה וחברות שלוקחת את המושכות לידיהן בשלבים הדי ראשוניים".

"יש להיי-טק תפקיד מכריע בניצחון במלחמה בקורונה"

מאיר רובינשטין אמרה כי "בימים טרופים אלה, שבהם מדינת ישראל נלחמת מלחמה קשה מאוד בקורונה, יש להיי-טק אחריות אדירה לעתיד המדינה, המשק והאזרחים". לדבריה, "החזית הכלכלית היא בין החזיתות היותר מורכבות של המלחמה בקורונה, ולתעשיית ההיי-טק, שנחשבת מזה שנים קטר הצמיחה של המשק, התעשייה היציבה והצומחת ביותר בו, יש תפקיד מכריע בניצחון בה".

ואמנם, אמרה, תעשיית ההיי-טק ומדעי החיים לוקחת חלק פעיל, ואף מרכזי, במלחמה זו: "כמו שאני רואה את הדברים, התעשייה מתגייסת ומשקיעה מאמצים ומשאבים רבים על מנת להמשיך ולהצמיח את המשק בישראל גם בימים אלה, ופועלים יחד לקידום נושאים החשובים לעתיד המדינה, למרות הקשיים שהיא חווה בתקופת המשבר".

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI. צילום: סיון פרג'

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI. צילום: סיון פרג' צילום: סיון פרג'

לדברי מאיר רובינשטין, האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות מביא לשיתוף פעולה בין המגזר הפרטי למשרדי הממשלה הרלוונטיים. "כחלק מהפעילות שלנו, אנחנו עושים מאמצים לשילוב מגוון שכבות החברה הישראלית בתעשיות המתקדמות בישראל, בדגש על המשתייכים לפריפריה. כראשת ארגון הגג של תעשיית ההיי-טק, אני רואה את חברות התעשייה נרתמות יותר ויותר לקידום נושאים מסוג זה ואני סבורה שהקמת שדולת ההיי-טק תהווה מקפצה משמעותית, שתאפשר למקסם את היכולות הטמונות בענף לקידום מטרות נעלות למען הציבור הישראלי ועתיד ילדינו", אמרה.

בהמשך, היא פירטה על תחומי פעילות נוספים של האיגוד: "אנחנו פועלים על מנת להשפיע על חלוקת התקציבים כך שיגיעו לכלל האוכלוסייה. בין היתר, אנחנו מעודדים השקעות של גופים מוסדיים בהיי-טק הישראלי, בשיתוף רשות החדשנות; מקדמים סוגיות מיסוי ומענקים לחברות היי-טק שזקוקות לכך; פועלים להעברת פרויקטים של חינוך טכנולוגי לאונליין ומקדמים גיוס מחשבים מחברות הייטק שונות וחלוקתם לטובת תלמידים הזקוקים לכך, בדגש על פריפריות חברתיות; ופועלים לקידום תשתיות חיוניות, בהן פריסת תשתיות אינטרנט מתקדמות המבוססות על סיבים אופטיים וקידום נושא הדור החמישי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אביטל ינובסקי

    הלוואי ותצליחו בכל המטרות. חשוב כל כך.

אירועים קרובים