האיחוד האירופי מכין "רשימת חיסול" רגולטורית ובה כ-20 ענקיות טכנולוגיה

את המקום ה"מכובד" ברשימה יתפסו מן הסתם ארבע החברות הגדולות מכולן: פייסבוק, אפל, גוגל ואמזון ● מי עוד יכללו ב"רשימת החיסול", כפי שכינה אותה רויטרס? או מהם הקריטריונים לקביעת החברות, שיאלצו להתמודד עם רגולציה מחמירה בהרבה?

בדרך למהפכה פיננסית באיחוד האירופי? אילוסטרציה: BigStock

הרגולטורים באיחוד האירופי (EU) שוקדים על רשימה של עד 20 ענקיות טכנולוגיה – שסביר להניח שהמובילות שבהן יהיו פייסבוק, גוגל, אמזון ואפל – שכולן יזכו בעתיד הקרוב לרגולציה קפדנית ביותר, וידרשו לעמוד בתקנות מחמירות בהרבה מכעת, וכל זאת לצורך הגבלת כוח השוק שלהן, כך דיווח הפייננשל טיימס.

רויטרס השתמש במינוח המפורש "רשימת חיסול" (hit list) בהקשר לרשימה המדוברת.

פלטפורמות גדולות שימצאו ברשימה יצטרכו להתמודד עם תקנות מחמירות בהרבה מאלו שמוצבות בפני חברות קטנות יותר. למשל, במסגרת הכללים החדשים, הן יאולצו לשתף אודות הנתונים שאספו ולהציע שקיפות לגבי האופן שבו הן מלקטות מידע, כך אמרו גורמים יודעי דבר לטיימס.

מי תכלל ברשימת 20 החברות? צילום אילוסטרציה: BigStock

מי תכלל ברשימת 20 החברות? צילום אילוסטרציה: BigStock

לא טובות לתחרות – יענשו ביותר קנסות 

הרשימה עצמה טרם הושלמה ועדיין לא התפרסמה, אבל הקריטריונים להסדרה החריפה יותר, כך דווח, יכללו גורמים רבים, ביניהם מספר המשתמשים בשירות וההכנסות של החברה.

ענקיות ההיי-טק שצפויות למצוא עצמן ברשימה הן כמובן החברות שכבר צוינו לעיל, משום רווחיהן העצומים ומניין המשתמשים הדרמטי שלהן, אבל לצידן עתידות להיכלל בה חברות נוספות, שנחשבות כה חזקות עד שהיריבות שלהן בתחומן אינן יכולות לפעול מבלי להשתמש בפלטפורמות שהן מספקות.

באחרונה הולכת ומתהדקת טבעת החנק של הרגולטורים והמחוקקים בכל העולם על ענקיות הטכנולוגיה והאינטרנט, וגם החיכוך בין האיחוד האירופי לבין ענקיות הטכנולוגיה, שכידוע הן חברות אמריקניות, נמשך כבר זמן מה. החברות טוענות שהן זקוקות לחופש גדול יותר ממה שהרגולטורים רוצים לספק להן. פייסבוק למשל הודיעה מוקדם יותר השנה כי תחסום את שירותיה, יחד עם אלו של הרשת החברתית המצליחה שהיא חברת הבת שלה, אינסטגרם, בפני האיחוד האירופי בשל הצעות לשינויים בכללים, שימנעו ממנה להעביר נתונים על משתמשי האיחוד אל מעבר לאוקיינוס, למטה שלה במאנלו פארק שבארה"ב.

המהלך המדווח כעת הוא האחרון בסדרת צעדים שמראים כיצד האיחוד האירופי הולך והופך לרציני יותר לגבי הגבלת סמכויות החברות שנחשבות "גדולות מכדי שיהיה אכפת להן", כך אמר המקור האנונימי ששוחח עם הטיימס. הוא ציין שמדובר בחברות שכוחן העצום מוגדר כ"לא טוב לתחרות".

יצוין עם זאת שלפי המקור המסוים, העונשים שגוזרים הכללים החדשים לא יחרגו ככל הנראה מעבר לקנסות. אמנם אלו יכולים להיות קנסות עתק, אבל לרוב הם "פעוטים" יחסית להכנסות של החברות שבהן עסיקנן. פירוק החברות שהפכו למונופולים דורסניים, לכאורה, או אילוץ שלהן למכור יחידות בנסיבות קיצוניות, למשל אם יוכח שהן אכן פוגעות ביריבותיהן, אינו על הפרק באירופה ככל הנראה.

בארה"ב דווקא נשמעים קולות אחרים ודיווחים כי הכוונה "לפרק" את אותם מונופולים, כדוגמת ענקיות הטכנולוגיה, נמצאת על סדר היום של הקונגרס ואינה לא מתקבלת על הדעת, כפי שדיווחנו לאחרונה. מאידך, כדאי לזכור כי מדובר בתקופת קדם-בחירות, שכוללת הבטחות גדולות של פוליטיקאים ממש כברירת מחדל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים