אבי שלום, גרטנר: "בעיות האבטחה הן איום משמעותי – מעכבות את התקדמות הבנקאות המקוונת"

"האיום הגדול של הפשע המאורגן על הבנקאות המקוונת הופך לגדול ומתוחכם יותר; חלום הבלהות של מנמ"ר הבנק הוא לקבל טלפון שהמערכת נפרצה", אמר שלום, המשמש מנהל הייעוץ האזורי של גרטנר המזרח התיכון ● לדבריו, "עד 2013 תהיה הבנקאות בעולמות הסלולר, האינטרנט והכספומטים פחות רווחית מכפי שהיא כיום, בשל בעיות האבטחה ההולכות וגדלות בעולם המקוון, ריבוי עבריינות קיברנטית וגניבות זהויות"

"עד 2013 תהיה הבנקאות בעולמות הסלולר, האינטרנט והכספומטים פחות רווחית מכפי שהיא כיום, בשל בעיות האבטחה ההולכות וגדלות בעולם המקוון, ריבוי עבריינות קיברנטית וגניבות זהויות. האיום הגדול של הפשע המאורגן על הבנקאות המקוונת הופך לגדול ומתוחכם יותר. חלום הבלהות של מנמ"ר הבנק הוא לקבל טלפון שהמערכת נפרצה", כך אמר אבי שלום, מנהל הייעוץ האזורי של גרטנר (Gartner) המזרח התיכון.

שלום פתח את כנס הבנקאות המקוונת השנתי, eBanking and eFinance 2.0, שנערך היום (ה') במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה. לכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות אנשי IT מעולם הבנקאות, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

לדברי שלום, התוצאות הכספיות של חמשת הבנקים הגדולים בישראל הצביעו על רווחיות מצרפית של 5.35 מיליארד שקלים ב-2009, לעומת 205 מיליון בלבד ב-2008. הוא ציין, כי "נתון זה מעיד על איתנות פיננסית".

שלום אמר, כי הוצאות ה-IT של שירותים פיננסיים בעולם צפויות להגיע השנה ל-282.1 מיליארד דולרים – עלייה של 4.2% לעומת 270.7 מיליארד ב-2009. "לבנקים אין ברירה", הסביר. "הם חייבים להשקיע ב-IT על מנת להתמודד עם התחרות ההולכת וגדלה בשוק".

הוא הוסיף, כי "קיים פער ברור בין יכולות ארגוני ה-IT הפיננסיים לספק יכולות עסקיות ובין הדרישות מהם. מנגד, ארגוני מיחשוב בבנקאות מפנים יותר משאבים לחדשנות, להבאת יכולות למכשירי הקצה של הלקוחות ולעבודה מול הלקוחות ברשת, לרבות שימוש ברשתות חברתיות. הם עדיין מספקים לבנקים יכולת מועטה לעומת מה שמציעה הטכנולוגיה, כי הבנקים לא יכולים לספוג את כל החדשנות הטכנולוגית שהשוק מציע".

לדברי שלום, תקציבי המיחשוב בעולם הבנקאי גדלים, כיוון שיש התמקדות בתפיסת הלקוח במרכז, בפרויקטים של מיטוב עלויות, בצורך בתשתית גמישה יותר על מנת להתמודד עם התחרות בשוק ובהיענות להחמרת הרגולציה שתשפיע על הענף בשלוש השנים הבאות.

כן דיבר שלום על העדיפויות של המגזר הפיננסי, ומנה ביניהן השגת לקוחות ושמירתם, ניהול סיכונים ומדיניות רגולציה, מערכות ויישומי ליבה, הבנק העתידי – עבודה מול מכשירי קצה, רשתות חברתיות ועוד. בתוכן, עדיפויות המיחשוב בעולם זה הן גיוס לקוחות, הורדת הוצאות הארגון, תמיכה ברגולציה, ניהול השינוי הארגוני, שדרוג תהליכים עסקיים, מיקוד היישומים בלקוחות, הגדלת שימוש אנליטי במידע וקבלת החלטות.

שלום סיים את דבריו בציינו, כי "בנקאות ברשת היא כיום נושא ברור לחלוטין. הצלחת הרשתות החברתיות רבה יותר מיכולת המוסדות הפיננסיים להכילן. זה נושא חשוב בהקשר של עבודה בנקאית רב-ערוצית ורשתות חברתיות. נדרשת היכרות של הבנקים את הלקוחות, כמו שאמזון (Amazon) מכירה את העדפות הקוראים. זה עוד לא קיים".

טל כהן, AlphaCSP: אתרים צעירים לדור הבא של לקוחות הבנקים

יואב צור, סגן נשיא בכיר למגזר הפיננסי בנס ישראל, אמר, כי החברה ערכה פרויקטים במגזר זה בסכום מצטבר של כמיליארד שקלים. הוא אמר, כי האתגרים הייחודיים בפרויקטים בתחום זה הם טיפול בליבה העסקית, שמרנות, גידור סיכונים, רגולציה, חדשנות טכנולוגית וריכוזיות. הוא המליץ להפנות פרויקט IT בנקאי למימוש על ידי ספק חיצוני כשלספק יש פתרון או ידע ייחודי, כשיש צורך במיקוד משאבי הארגון בשירות השוטף ובתמיכה בעסק, כשרוצים להקטין סיכונים עם גורם מתמחה וכשנדרש לקצר לוחות זמנים ולהשיג יתרון תחרותי. לדבריו, בין האתגרים הגלומים בפרויקט שכזה ניתן למנות את הצורך בהגדרה מדויקת מראש של תכולה וזיהוי צרכים ושינויים עסקיים כבר בשלב האפיון.

צור סיים את דבריו בציינו, כי יש לוודא קיום הדדי של שלושה תנאי סף: בסיס ידע משותף, כימיה ואמון ברמת אנשי הפרויקט וברמת ההנהלה, וכן קיום של דרגות חופש הדדיות בין הספק ללקוח.

טל כהן, מנכ"ל AlphaCSP, מלם מערכות, אמר, כי העולם הבנקאי נדרש לשנות את מיצובו ועיצובו בבואו למכור את שירותיו לבני הדור הצעיר. אלה, אמר כהן, לא מתעניינים בהבדלי עמלות, אלא רוצים אתרים בעלי עיצוב צעיר ולא "מכובד, מכופתר ושמרני". "לכן, יש לשים דגש על הסתייעות בכל הרכיבים הניידים, כמו גם ברשתות החברתיות", הוסיף.

לדבריו, "יש לבנקים בארץ את כל התנאים הטכנולוגיים לבצע דברים הנעשים בעולם. מה שנדרש הוא לשנות את עיצוב האתרים, כך שלא ייראו כמו אתרי בנק אלא אתרים של מוצרי צריכה, שיקסמו לצעיר שרוצה לפתוח חשבון ראשון. מיצוב ועיצוב צעירים הם העיקר כאן, ולא החדשנות הטכנולוגית".

איתן צווייג, מנהל תחום הבנקאות והשירותים המקצועיים במיה מחשבים, נציגת סאס (SAS) בישראל, הציג פתרון של החברה בעולם ניהול הסיכונים, המאפשר השגת ביצועים מהירים. לדבריו, הפתרון של החברה מביא לקבלת החלטות חכמה, המבוססת על נתונים מנותחים לעומק ולא על תחושות בטן. צווייג הסביר, כי ניתוח מתקדם הוא שלב מעבר ל-BI, המטפל לא רק בניתוח מה שקרה אלא אף עונה לשאלות למה זה קרה ומה יקרה בעתיד. הוא אמר, כי התעשייה הפיננסית פועלת תחת אילוץ של מגבלות זמני חישוב. כך, חיבור כל חישובי ניהול הסיכונים לוקח לעתים 18 שעות. בעזרת פיצול בין אלפי מעבדים ושרתי להבים, תהליך שבעבר לקח לילה שלם לניהול הסיכונים ולחישובם מתבצע עתה כמעט בזמן אמת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים