בית משפט קבע: אובר תוכל להמשיך לפעול בלונדון

אחרי שרישיונה הוחרם ב-2019, כעת ענקית שיתופי הנסיעות יכולה לפעול בבירה הבריטית ● מדובר בניצחון חשוב עבור אובר באחד מהשווקים הגדולים ביותר שלה, ומשמעותו ש-45,000 נהגיה בעיר יכולים להמשיך להסתמך עליה כמקור הכנסה ● אבל יש גם מי שמבקר את ההחלטה

אושרו לפעולה. מוניות אובר בלונדון. צילום אילוסטרציה: BigStock

חברת אובר (Uber) יכולה לשחרר אנחת רווחה – היא זכתה בערעור שהגישה בעניין סילוקה מפעילות בלונדון.

הפסיקה התקבלה אתמול (ב'), לאחר ששופט קבע כי החברה "כשירה ומוכנה", מה שהבטיח לה רישיון לפעול בבירת אנגליה ל-18 חודשים נוספים, וזאת למרות פרשיות עבר שמשכו אליה אש ואיימו על הרישיון שלה בעיר החשובה. פסק הדין יאפשר לכ-45,000 נהגי אובר בלונדון להמשיך לעבוד עם החברה.

טאן איקראם, סגן שופט מחוזי בכיר, קבע כי ענקית שיתופי הנסיעות יכולה להמשיך בפעילותה בלונדון, לאחר שרשות התחבורה המטרופולינית של לונדון, ה-TfL, שללה את רישיונה בנובמבר אשתקד, ועשתה זאת בפעם השנייה, משום חששות הקשורות לנהלי הבטיחות של החברה.

אחרי שנציג TfL קבע במהלך הדיונים כי אובר יישמה מספר שינויים לשיפור בטיחות הנוסעים, השופט פסק כי "למרות מחדליה ההיסטוריים", הוא מוצא את אובר כעת כשירה וראויה להחזיק ברישיון מפעיל בלונדון, המכונה PHV (שמשמשעו 'רכב שכור פרטי'). ואולם השופט ציין כי עם זאת ברצונו לקבל עדכון מהסנגורים על התנאים לקיום הרישיון, וכן ביקש את תגובתם לקביעתו באשר למשך הרישיון.

על הפרק – הגנה על ביטחון הנוסעים

לאחר הפסיקה אמר ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן: "אני יכול להבטיח לתושבי לונדון כי TfL תמשיך לעקוב מקרוב אחר אובר ולא תהסס לנקוט צעדים מהירים, אם הם לא יעמדו בסטנדרטים המחמירים הנדרשים כדי להגן על הנוסעים".

ימשיך לשמור על הנוסעים של אובר. ראש עיריית לונדון, סאדיק קאן. צילום: BigStock

החרמת הרישיון של אובר בשנה שעברה הייתה השלב האחרון במאבק ארוך שנים עם רגולטור התחבורה של לונדון, שהיא ללא ספק אחד השווקים החשובים ביותר של חברת שיתופי הנסיעות. TfL סירבה להעניק לחברה האמריקנית רישיון חדש, בשל מה שהגדירה כ"דפוס של כשלים", כולל אלפי נסיעות שבהן נהגים אחרים, ולא מי שזוהו כנהג המיועד דרך אפליקציית אובר, הם שהסיעו את המשתמשים לבסוף – עניין שהעלה חששות גדולים לביטחון הלקוחות. הדבר התאפשר עקב כשל, אפשר שמכוון, במערכת המאיישת את האפליקציה שבזכותו ניתן היה להחליף את תמונות הנהג ולבצע את התרמית.

קהל הנוסעים במוניות של אובר לא התרשם מהדאגה לבטיחותו, והגיב בזמנו בכעס על החרמה, בטענה כי מדובר באקט לא הוגן מצד ה-TfL. הלקוחות אמרו כי יש לדאוג להסדרת פעילות אובר, ולא להחרימה, וזה בדיוק מה שקורה כעת.

יצוין כי לאובר יש אויב נוסף, מלבד הרגולציה והנהלים, במדינות בהן היא פועלת. הענקית האמריקנית הואשמה על ידי איגודים של נהגי מוניות בכלל, וספציפית על ידי האיגוד הלונדוני, Licensed Taxi Drivers’ Association – המייצג חלק נכבד מנהגי המוניות השחורות המיתולוגיות של העיר – שהיא מחבלת בעסקיהן ועושה זאת באופן לא חוקי. ה-LTDA נשען בטיעוניו רבות על "תרמית התמונות" שצוינה לעיל, אלא שאובר דחתה נחרצות את הטענה הזו, וכעת מסתמן שגם השופט סבור שהנוהל המסוים הזה, שלא בטוח עם אכן היה קיים – תוקן.

איגוד נהגי המוניות המורשים כינה את הפסיקה החדשה "מחרידה", והצהיר כי "אובר הוכיחה שוב ושוב כי פשוט אי אפשר לסמוך עליה שתשים את ביטחונם של אנשי לונדון, נהגיה ומשתמשי הכביש האחרים מעל הרווח". הארגון הוסיף ואמר כי "למרבה הצער, נראה כי אובר גדולה מכדי לפקח עליה באופן יעיל".

עשוים להפוך לעובדים מן השורה. נהגי אובר בקליפורניה. צילום אילוסטרציה: BigStock

עשוים להפוך לעובדים מן השורה. נהגי אובר בקליפורניה. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם תחויב בשינוי מתכונת יחסיה עם הנהגים?

כדאי לזכור כי עניין רישיונות הפעולה הוא אחד מכמה מאבקים משפטיים שאיתם מתמודדת אובר כיום. בארה"ב, במדינת הבית שלה קליפורניה, היא מתמודדת, ביחד עם המתחרה הגדולה שלה ליפט (Lyft), עם פסיקה דרמטית מאוגוסט האחרון, שקבעה כי החברות חייבות להתייחס לנהגים כאל עובדיהן, ולא להעסיקם כעובדי קבלן נטולי זכויות.

אובר ערערה על הפסיקה, שמצאה אותה אשמה בהפרת חוק חדש שנכנס לתוקף בקליפורניה בתחילת 2020, ומכונה Assembly Bill 5 – AB5. החוק נועד לכפות על חברות ענק שמתנהלות במתכונת האופיינית ל'כלכלת החלטורה' (Gig economy), לחדול מהתייחסות אל עובדיהן כאל קבלנים עצמאיים, ולהתחיל להחיל עליהם יחסי עובד-מעביד, שמחייבים את המעסיקות לספק, במקרה של אובר וליפט לנהגים, ביטוח בריאות, פיצויי פיטורין ועוד הטבות הנדרשות כחוק.

אם לא תצליח בערעורה זה, מלבד סכומי העתק שהחברה תיאלץ לשלם בדיעבד לעובדים על הפרת החוק מאז ינואר, החששות בקרב אובר וליפט הן שהקביעה תהפוך לתקדימית ותשפיע על מדינות נוספות בארה"ב ואולי גם על ארצות אחרות שבהן השתיים פועלות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים