האם ענף ההיי-טק יוחרג מהסגר?

ראשי איגודי ההיי-טק מנהלים בשעות אלה מגעים, במטרה להחריגו מסגירת השוק הפרטי במהלך הסגר שהממשלה החליטה עליו ● המצב עוד לא ברור, אולם ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, אופטימי לאור שיחותיו עם הגורמים הממשלתיים

סגר קורונה שני: האם הופקו הלקחים מהאשון? צילום אילוסטרציה: BigStock

דריכות נרשמת היום (ה') בתעשיית ההיי-טק סביב השאלה האם היא תוכל להמשיך לפעול לאורך תקופת הסגר שהטילה הממשלה, שייכנס לתוקפו מחר וצפוי להימשך עד אחרי סוכות, אם לא מעבר לכך. בשעות אלה מתנהלים מגעים, כאשר ראשי ארגוני ההיי-טק מפצירים בשרי הממשלה ובח"כים, שאמורים להצביע מאוחר יותר היום האם לאשר את התקנות, להחריג את ההיי-טק מהן ולאפשר לענף לעבוד כפי שהיה בסגר הקודם.

נתחיל עם ענף התקשורת: משרד התקשורת הוציא בצהרים הודעה שלפיה הענף מוגדר כחיוני. ראש אגף היערכות לחירום במשרד העביר היום הודעה לחברות הרלוונטיות, שלפיה "בשלב זה, משק התקשורת הוגדר כמשק חיוני, שיוכל לפעול תחת המגבלות". עם זאת, גם במשרד מודעים לעובדה שהחלטות משתנות ברגע האחרון – והבטיחו לעדכן. בהודעה צוין כי העובדים שיוחרגו לא יידרשו להציג אישורי עבודה.

באשר לשאר ענף ההיי-טק המצב עדיין לא ברור. ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, אמר לאנשים ומחשבים לפני שעה קלה כי "אני לא יודע מה קורה, כי לא קיבלנו שום דבר מהגורמים השונים. נאמרו לנו דברים מסוימים, אבל אני לא מסתפק בזה, אני רוצה לראות הנחיות בכתב. בכל מקרה, אנחנו אנשי חוק ונפעל בהתאם לחוק".

הוא ציין כי "שמעתי שחברות שעוסקות ביצוא יוחרגו מתקנות הסגר, ומרבית חברות ההיי-טק עוסקות ביצוא. זה נאמר גם לי, אבל אין לנו משהו ממשי וכתוב. גם הפקידות הבכירה, שצריכה לנסח את ההנחיות, עדיין לא יודעת מה יוחרג ומה לא, ואני בספק אם גם בקבינט הקורנה יודעים".

"מבחינתי", הוסיף מרום, "המצב האידיאלי הוא שנחזור למה שהיה בסגר הקודם – שהענף, ועל כל פנים החברות המייצאות, אושר לפעול כולו, כמעט באופן חופשי".

ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: יח"צ

ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: יח"צ

כיום, הענף מבוסס במידה רבה מאוד על עבודה מהבית ולכן, חברות גדולות כמו מטריקס, מלם תים ו-וואן יוכלו להמשיך לעבוד כרגיל. הלוא כן?
"בינתיים אין החלטה חד משמעית מי מוחרג. במידה שהיצואנים יוחרגו – כאמור, חלקם מההיי-טק, אבל הזכרת כאן חברות פרויקטים, שרק חלקן יכולות לעבוד מהבית אך לא כולם. חברות שמבצעות פרויקטים עבור גורמים ביטחוניים ופיננסיים, למשל, לא יכולות לעשות זאת מהבית, כי דרושות חשאיות וסודיות".

האם אתה אופטימי שהתנאים של הסגר הקודם יחולו גם על הסגר הנוכחי?
"אני תמיד אופטימי, אבל הסגר מתחיל מחר ואנחנו עדיין לא יודעים כלום. עם זאת, לפי מה ששמעתי מגורמים ממשלתיים שונים, אנחנו יכולים לקוות לטוב. אבל עם תקוות לא הולכים למכולת, ואני מחכה להנחיות חד משמעיות".

"החרגת ההיי-טק קריטית לכלכלה"

בתוך כך, האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) שיגר הבוקר מכתב לממשלה, שבו הוא קרא לה להכיר בחברות היי-טק וביומד מסוימות כמפעלים חיוניים ולהחריג אותן מהסגר. באיגוד אומרים כי "הדרישה הזו קריטית ביותר לכלכלת ישראל ולתפקודן של חברות שלהן מפעלי ייצור ופעילות ייחודיים, שיכולים להתקיים רק במתקנים ייעודיים ולא ניתנים להמרה לעבודה מהבית, כגון מפעלים לייצור שבבים, שבהם קיימים חדרים נקיים, שרתים משוכללים, מעבדות וציוד רפואי ומחקרי מתקדם".

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI. צילום: סיון פרג'

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI. צילום: סיון פרג'

קרין מאיר רובינשטין, מנכ״לית ונשיאת IATI, ציינה במכתב כי "בתקופת הסגר הקודם, תעשיית ההיי-טק יכולההייתה לשמר את המינימום הנדרש לקיום פעילות יציבה במפעלים ובמרכזי הפיתוח. שאר הפעילות הומרה לעבודה מהבית ורבות מהחברות המשיכו לקיים עבודה במתכונת זו, גם לאחר היציאה מהסגר".

"מטרת הסגר הנוכחי מובנת לחלוטין וזוהי מטרה משותפת לכולנו – להפחית את התחלואה ולהשתלט על המגפה. עם זאת, נדרש לאפשר שימור פעילות הכרחית במפעלים חיוניים בתעשיות ההיי-טק והביומד, באופן שימנע פגיעה בכלכלת ישראל וישמר את התעשייה המתקדמת כקטר הצמיחה של המשק כולו", הוסיפה.

השתתף בהכנת הידיעה: יניב הלפרין.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים