במשרד החינוך מבטיחים: "תלמידים שאין להם גישה למחשב – לא ייפגעו"

"ילדים שאין להם מחשב ילמדו בבתי הספר או במתקני הרשות המקומית", אמר ד"ר עופר רימון, סמנכ"ל ומנמ"ר משרד החינוך, בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים לקראת פתיחת שנת הלימודים ● התוכנית: עד סוף השנה - כל בתי הספר בארץ יהיו מתוקשבים ● וגם: כמה מורים חסרי אוריינות דיגיטלית יש בישראל?

ד''ר עופר רימון, המנמ"ר הפורש של משרד החינוך. צילום: ניב קנטור

אחד החששות המרכזיים של הורים, מורים וגורמים נוספים במערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים מחר (ג') הוא הצורך בלמידה מרחוק – כל שכבה על פי מספר הימים שנקבע לה במתווה של שר החינוך, יואב גלנט. החששות שלהם הם שייגרמו בעיות במערכת ושתלמידים שאין להם בבית מחשב בכלל, או שיש להם אבל הם חולקים אותו עם בני המשפחה האחרים, לא יוכלו ללמוד באופן מלא. במשרד החינוך מבקשים להרגיע ואומרים שיש להם פתרון למצב.

"הנחינו את כל מנהלי בתי הספר, המתוקשבים והלא מתוקשבים, לאתר את כל התלמידים שאין להם נגישות למחשב ולמצוא פתרונות מידיים, אם זה על ידי שינוע מחשבים שקיימים בבית הספר, למידה בקבוצות במרחבים משותפים, מבנים ציבוריים של הרשויות המקומיות ועוד. ההנחיה היא שלא יהיה תלמיד שאין לו נגישות למחשב שייפגע בגלל הלמידה מרחוק", כך אמר ד"ר עופר רימון, סמנכ"ל, ראש מינהל מדע וטכנולוגיה ומנמ"ר משרד החינוך.

ד"ר רימון התראיין לפודקאסט של אנשים ומחשבים, שעסק בהיערכות לשנת הלימודים שכאמור, תיפתח מחר. נושא התקשוב בבתי הספר ובבתי התלמידים והמורים הוא אחד המבחנים המרכזיים שמערכת החינוך צריכה להתמודד איתם בשנה מיוחדת זו.

"מערכת המחשוב ערוכה ללמידה המתוקשבת"

בראיון נשאל רימון כיצד תתבצע הלמידה מרחוק, כאשר מחצית מבתי הספר בארץ אינם מתוקשבים ולכמה מאות אלפי תלמידים אין נגישות לכלים דיגיטליים. הוא ציין כי "המשרד פועל בשני מישורים במקביל: במישור האחד לוודא שכל ילד שבכיתה שלו יש אפשרות ללמידה מתוקשבת יוכל להיות חלק ממנה, ובמישור השני – לממש את היעד המרכזי שנקבע: לסיים את תקשוב כלל בתי הספר בארץ ולשנע אליהם מחשבים עד סוף השנה".

"אנחנו בקשר עם הרשויות המקומיות ופנינו לעמותות שעוסקות באספקת מחשבים לילדים, לרבות פרויקט סיסמה לכל ילד וקרן אתנה, שמעניקה מחשבים למורים. כל זאת כדי לספק את הפתרונות הזמניים, עד שנסיים, בתקווה, את תקשוב כל המערכת", אמר רימון.

"באופן כללי, אני חושב שמערכת החינוך ערוכה ללמידה המתוקשבת בשנה זו", הוסיף. הוא ציין כי "הקורונה יצרה הזדמנות של פעם בחיים בהיסטוריה של התקשוב במערכת החינוך, ובכוונתנו לנצל אותה. אף על פי שמ-2013, תקציבי תוכנית התקשוב הלאומית של בתי הספר קוצצו בחצי – וזו הסיבה שערב הקורונה שליש מבתי הספר לא היו מתוקשבים – עקב שינויים טכנולוגיים שקרו בעולם, כמו כניסת הענן למערכת החינוך, אפשר לאפשר למידה מתוקשבת בבתי הספר. עובדה זו הקלה על המערכת לעבור ללמידה מתוקשבת בגל הראשון של הקורונה. בינתיים נכנס שר חדש והוא הביא למשרד האוצר תוכנית שהכנו במשרד בפרק הזמן שבין הגל הראשון לשני, במטרה לתקשב את כל מערכת החינוך בתוך פחות משנה – וזו עוד הוכחה למהפכה שהקורונה יצרה. תוכניות שהאישור שלהן היה לוקח חודשים אושרו מייד, והן יוצאות לפועל".

שנה של למידה מרחוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

שנה של למידה מרחוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

רימון התייחס למחקר של ה-OCED, שמצא שלמחצית מהמורים בישראל אין אוריינות דיגיטלית. הוא הסביר כי הנתונים האלה היו נכונים ערב פריצת המשבר והקורונה גרמה לכך שמספר המורים חסרי האוריינות הדיגיטלית צומצם. "גילינו בסקרים שאנחנו ערכנו שבבתי הספר המתוקשבים, 68% מהמורים הם בעלי אוריינות דיגיטלית ובאלה שאינם מתוקשבים, המספרים הרבה יותר נמוכים", אמר. "אם נצליח לעמוד בתוכנית שלנו לתקשב את בתי הספר ולספק מחשבים לכל התלמידים שאין להם, ישראל תדורג בין חמש המדינות המתוקשבות ביותר בחינוך בדירוג של ה-OCED".

נושא נוסף שעלה לדיון בפודקאסט הוא החינוך הטכנולוגי ב-900 בתי הספר שבהם מלמדים את מקצועות המדעים, ההנדסה והתקשוב, ושנמצאים באחריות משרד החינוך. "הקורונה גרמה להתעניינות שיא במקצועות הלימוד הטכנולוגיים", אמר רימון. "בעשור האחרון, גדלנו בקצב של 3,000-4,000 תלמידים בשנה ואני מקווה שגם השנה, אף על פי שהקשר עם התלמידים היה מוגבל בגלל הקורונה, נמשיך בקצב הזה ואף נגביר אותו. בשלב זה קשה לדעת".

להאזנה לפרקים נוספים בפודקאסט לקראת החזרה ללימודים לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים