טיק-טוק מתכננת לתבוע את ממשל טראמפ על הצו הנשיאותי נגדה

דונלד טראמפ רוצה להרחיק את האפליקציה שבבעלות סינית מהאמריקנים, אלא אם תעבור לידי חברה מארה"ב ● מיקרוסופט היא המתעניינת המובילה, אבל כעת גם טוויטר בתמונה ● במקביל, בייטדאנס, הבעלים, מאיימת בתביעה שתוגש השבוע

הייתה על הכוונת של טראמפ. טיק טוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

אפליקציית סרטוני הווידיאו הפופולרית טיק-טוק (TikTok) ממשיכה לעמוד בטבורה של פרשה מסקרנת, כשהחדשות האחרונות בנוגע אליה הן שהבעלים שלה, בייט-דאנס (ByteDance) הסינית, מתכננת להגיש תביעה נגד ממשל טראמפ, כך עולה מדיווחים שונים.

האיום בתביעה מגיע אחרי שהנשיא האמריקני דולנד טראמפ נכנס למאבק כוח מול הבעלים מבייג'ינג, ושבהמשך לאיומים הוציא ביום ה' האחרון צו מנהלי האוסר על הפעלת והצעת השירות טיק-טוק למשתמשים בארצות הברית. צו שייכנס לתוקפו בתוך 45 יום.

חתם על צו נשיאותי אחרי נכנס למאבק כוח מול הבעלים מבייג'ינג של טיק-טוק. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

חתם על צו נשיאותי אחרי נכנס למאבק כוח מול הבעלים מבייג'ינג של טיק-טוק. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

הסיבה למהלך – לפי טראמפ ואנשיו, האפליקציה הסינית – שהיא גם רשת חברתית – מסכנת את ביטחון המולדת והמשתמשים האמריקנים, כיוון שהיא "קוצרת" מידע שלהם ומעבירה אותו לידי סין, איתה נמצאת ארה"ב בסכסוך מתעצם. על פי צו החירום של טראמפ, טיק-טוק "תופסת באופן אוטומטי מצבורים גדולים של מידע ממשתמשיה, כולל מידע על פעילויות באינטרנט ובמקומות אחרים, כגון נתוני מיקום, היסטוריית גלישה וחיפוש". הבעלים של טיק-טוק, אשר לה מטה וסניפים בארה"ב, שבה והכחישה את התיאוריה הזו, שמשמעותה בעצם ריגול בעובר סין, מכל וכל.

הפרשייה כולה, כולל הצו הנשיאותי והחרם שנכנסו לתמונה, מזכירה עד מאוד את מה שחוותה ועדיין חווה חברת וואווי (Huawei) הסינית בארה"ב מאז שהנשיא טראמפ התיישב על כס הנשיאות, והביא את יחסי סין-ארה"ב ואת מלחמת הסחר בין המעצמות לכדי אסקלציה.

אם אכן האיום יצא אל הפועל, בייט-דאנס תגיש את התביעה הפדרלית לבית המשפט המחוזי בארה"ב במחוז דרום-קליפורניה ביום ג' השבוע, כך פרסם NPR בהתבסס על דברי מקור אנונימי "המעורב ישירות בתביעה הקרובה".

בייט-דאנס עצמה הוציאה ביום ו' הצהרה לתקשורת ובה מסרה כי היא "המומה מהצו המנהלי האחרון שהוצא ללא כל הליך הולם".

מבייט-דאנס, שלא אישרה רשמית את דבר הגשת התביעה המתוכננת, הובהר כי "אנו נעקוב אחר כל הסעדים העומדים לרשותנו על מנת להבטיח ששלטון החוק לא יושלך ושהחברה שלנו והמשתמשים שלנו יטופלו בצורה הוגנת – אם לא על ידי הממשל, אז על ידי בתי המשפט בארצות הברית". החברה התייחסה גם לחששות להפרת הפרטיות המתוארות בצו הביצועי ואמרה: "נוסח ההחלטה מבהיר כי הייתה הסתמכות על 'דיווחים' ללא שם וללא ציטוטים, חשש כי האפליקציה 'יכולה לשמש' לקמפייני מידע שגוי, ללא כל תימוכין לפחדים כאלה, וחששות מאיסוף נתונים שהוא הסטנדרט בתעשייה עבור אלפי אפליקציות סלולריות ברחבי העולם". החברה הוסיפה כי הצו "קובע תקדים מסוכן למושגים חופש הביטוי והשווקים הפתוחים".

עוד התבטא בנושא דובר משרד החוץ של סין, וואנג ונבין, שאמר ביום ו' כי "ארה"ב משתמשת בביטחון לאומי כתירוץ ומשתמשת בכוח מדינה כדי לדכא עסקים לא אמריקנים. זו פשוט פרקטיקה הגמונית", כך דיווח רויטרס (Reuters).

גם היא במתעניינות בעסקה. טוויטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

גם היא במתעניינות בעסקה. טוויטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

החלפת בעלות ומכירה לידיים אמריקניות על הפרק

לפני שטראמפ חתם על הצו המנהלי האוסר על הפעלת TikTok בארה"ב, אישרה הענקית מיקרוסופט (Microsoft) כי היא מנהלת משא ומתן לרכישה של פעילות היישום בארה"ב. חתימת הצו הכניסה את הליך מכירת פעילותה של בייט-דאנס בארה"ב, למסגרת זמן קצובה של חודש וחצי, כאמור. אבל כעת מסתבר שמיקרוסופט אינה חברת הטכנולוגיה הענקית היחידה שמתעניינת בעסקה.

מקורות טוענים כי טוויטר (Twitter) הביעה גם היא התעניינות בפעילותה האמריקנית של טיק-טוק. המקורות ציינו גם כי טוויטר ובייט-דאנס ניהלו כבר משא ומתן מקדים בנדון, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל (WSJ).

לפי המקורות, טוויטר מעוניינת בסניף האמריקני של אפליקציית סרטוני הווידיאו הקצרצרים והלולאתיים, שבני נוער בכל רחבי העולם אימצו בחודשים האחרונים בהתלהבות גדולה. האפליקציה תפסה בסיכום 2019 את המקום השני ברשימת היישומים המצליחים ביותר, ועקפה אפילו את פייסבוק (Facebook). בחודשים החולפים מסתמן שהיא אף הגדילה משמעותית את הצלחתה זו.

ובכל זאת, המועמדת הראשית לרכישה הייתה ונשארה מיקרוסופט, שנמצאת במגעים מתקדמים עם החברה מבייג'ינג. לפי הפרסומים, לטוויטר יהיה קשה הרבה יותר לממן את העסקה מאשר לענקית ה-IT מרדמונד.

היקף העסקה המדויק אמנם אינו ידוע, אך לדברי מומחים, היא תסתכם בעשרות מיליארדי דולרים, וכאמור זאת על רכישת הפעילות בארה"ב בלבד.

לפי הג'ורנל, מאחר ששווי השוק של טוויטר, החברה שמאחורי הרשת החברתית המצייצת, קרוב ל-29 מיליארד דולר, וזה של מיקרוסופט הוא יותר מ-1.6 טריליון דולר, סביר יותר יהיה לראות את מיקרוסופט שמה את ידיה על טיק-טוק בסופו של יום.

CNBC דיווח בעבר כי מיקרוסופט מוכנה לשלם 10 עד 30 מיליארד דולר בעבור טיק-טוק הפופולרית, שנתח הפעילות שלה בארה"ב עומד על כ-8% מכלל פעילותה בעולם.

נציג של בייט-דאנס מסר לבלומברג (Bloomberg) כי החברה מסרבת להגיב על "שמועות שוק" אודותיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים