פייסבוק: "דנה רון", שהסיתה נגד נתניהו – פייק פרופיל

יחידה להב 433 של המשטרה פתחה בחקירה כדי לאתר את זהות בעל.ת הפרופיל שכתב.ה: "את ביבי צריך להוריד רק בכוח... דיקטטורים מזיזים רק עם כדור בראש!"

דרושה תוכנית כלכלית גם להיי-טק. ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: רומן ינושבסקי, מתוך BigStock

לאחר שמפגינים נגדו הותקפו ביום ג' בערב, בנימין נתניהו, ראש הממשלה, רצה להדגיש אתמול (ד') את האלימות הקיימת, לדבריו, בצד השמאלי של המפה. נתניהו הביא לשם כך צילום מסך מפייסבוק של בעלת פרופיל בשם "דנה רון", שכתבה: "את ביבי צריך להוריד רק בכוח… דיקטטורים מזיזים רק עם כדור בראש!", כחלק מהטענה שמתקיימת נגדו הסתה פרועה ושהיא אף עלולה, חלילה, להביא להתנקשות בו. אלא שבחלוף כמה שעות התברר כי הישות "דנה רון" היא פיקטיבית, ופייסבוק הסירה אותה. יחידה להב 433 של משטרת ישראל הודיעה כי פתחה בחקירה על מנת לאתר את זהות בעל.ת הפרופיל.

יוסי דורפמן, מוחה ותיק, בין השאר ממובילי מחאת הגז, עקב אחרי הזהות של הפרופיל המסית של "דנה רון". מהתחקיר שלו עלה שמדובר בפרופיל פיקטיבי ושמטרתו היא לייצר תגובות מסיתות, אותן ינצל נתניהו לצרכיו.

הפרופיל הוקם בתחילת מרץ 2019 ו-"פעל" באופן תמוה לעתים. כך, בערב יום ג' השבוע, "דנה רון" שיתפה פוסט מספטמבר 2019, שדן בבחירות שהתקיימו באותו החודש, ובו הייתה קריאה שלא להצביע לנתניהו. זמן קצר לאחר מכן הועלה בו קישור מיוטיוב למסיבת עיתונאים בפרשת הצוללות – שבכחול לבן האשימו את נתניהו במעורבות בה, אולם היועץ המשפטי לממשלה קבע שהוא לא מעורב. הקישורים הוסרו לאחר שדורפמן שיתף את ממצאיו ברשת החברתית.

דורפמן גילה כי בלינק הפרופיל של "דנה רון" מופיע השם דנה לוי. בניגוד לשם המשתמש, השם בקישור לא ניתן לשינוי, כלומר – הפרופיל נפתח תחת יוזר אחר. עוד עלה כי בפרופיל לא הוצג כל מידע אישי, אין לו חברים ולחילופין – רשימת החברים אינה מוצגת. כמו כן, אין אפשרות להציע חברות וחלק משמעותי ממעט הלייקים לפוסטים שלו הגיעו מפרופילים החשודים כמזויפים בעצמם.

נתניהו הודיע על כך שבכוונתו להגיש למשטרה תלונה נגד "דנה רון", אולם הגשת התלונה נחסכה ממנו: בפייסבוק בדקו ומצאו כי החשבון של "דנה רון" פיקטיבי – והסירו אותו.

פניית אנשים ומחשבים ללשכת ראש הממשלה, לשם קבלת תגובה, לא נענתה. גורמים בסביבת נתניהו קראו היום למשטרה לחקור את הפרשה ולמצוא מיהו אותו מפעיל הפרופיל המזויף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים