אפקט הקורונה: צניחה במספר ובהיקף הכספי של האקזיטים

מספר העסקאות ירד ב-32.5% והסכום שלהן - ב-21% ● עם זאת, יש סיבות לאופטימיות - במיוחד בכל הנוגע להשקעות ולהנפקות

כדאי שלא נעשה אקזיט מהכיוון החיובי של ההיי-טק שלנו. צילום אילוסטרציה: BigStock

גם האקזיטים הושפעו לרעה מהקורונה: דו"ח האקזיטים של IVC-מיתר למחצית הראשונה של 2020 מראה שמספר העסקאות שבוצעו במחצית הראשונה של השנה צנח ב-32.5% ל-52 לעומת 77 עסקאות בתקופה המקבילה ב-2019. מדובר במספר האקזיטים הנמוך ביותר במחצית הראשונה בשש השנים האחרונות. סכום העסקאות ירד ב-21% ל-5.82 מיליארד דולר בהשוואה ל-7.47 מיליארד במחצית הראשונה של 2019.

ממוצע שווי העסקאות במחצית הראשונה של 2020 עמד על 112 מיליון דולר – הסכום הגבוה ביותר לתקופה זו של השנה בשש השנים האחרונות. במהלך התקופה בוצעו שלושה אקזיטים בשווי של מיליארד דולר ומעלה, ואילו מספר האקזיטים בסכומים שנעים בין 100 מיליון לחמישה מיליארד דולר היה נמוך לעומת ששת החודשים הראשונים של 2019 ועמד על תשע לעומת 23.

לדברי עו"ד שירה עזרן, שותפה במשרד מיתר, "מהסתכלות על נתוני מחצית השנה הראשונה אנחנו יכולים לראות את ההשפעה המשמעותית של מגיפת הקורונה, שהביאה לירידה משמעותית בשוק האקזיטים. הנתונים הללו מתיישבים עם האווירה הכללית בקרב רוכשים, שלאור המשבר מתרכזים בשימור הכנסות ומזומן, ונמנעים משימוש בהון לצרכי רכישות. אנחנו צופים כי נמשיך לראות את מגמת הירידה באקזיטים בחציון השני של 2020".

"מהצד השני", אמרה, "אנחנו רואים שבחברות רבות, תהליכי הצמיחה וההתרחבות נמשכו גם בתקופת הקורונה, ובסקטורים מסוימים אנחנו רואים פריחה שמהווה בסיס לצמיחה מואצת, כמו ברפואה הדיגיטלית, בפינטק ובאופן כללי בשירותים דיגיטליים. אלה, אנחנו מקווים, יהוו הבסיס לאקזיטים של השנים הבאות. כמו כן, בניגוד לפעילות המועטה בשוק האקזיטים, שוק ההשקעות שולח מסר אופטימי. פעילות השקעות משמעותית, יחד עם זמינות של כספי קרנות מהארץ ומחו"ל להשקעה בחברות, נותנת בסיס איתן לגידול וצמיחת חברות, ואנחנו צופים שמגמה זו תמשיך בחציון השני של 2020".

מיכל זאם, חוקרת נתונים ב-IVC, ציינה כי "זו הייתה מחצית שנה חלשה יחסית מבחינת הנפקות ועסקאות Buyout, עם שלוש הנפקות ועסקת Buyout יחידה – של ארמיס, לעומת שמונה עסקאות במחצית הראשונה של 2019. הפעם האחרונה שבה ראינו מספרים בסדר גודל שכזה בעסקאות אקזיט שאינן מיזוגים הייתה במחצית הראשונה של 2016. מהצד האופטימי, הדו"ח אמנם מתרכז במחצית הראשונה של השנה, אך המחצית השנייה החלה עם שתי הנפקות – של פוליפיד ולמונייד, כאשר האחרונה השאירה חותם משמעותי עבור המשקיעים ודי יוצא דופן עבור חברות ישראליות בוול-סטריט. ניתן לקוות שההנפקה של לימונייד תסמן גל חדש של הנפקות ישראליות בוול-סטריט, וייתכן שחלק מהן יבוא לידי ביטוי כבר במחצית הנוכחית של 2020".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים