צה"ל: רחפנים בירוק זית וסימולטור קרב דיגיטלי

צה''ל הציג את יחידת הרחפנים החדשה של אגף המודיעין ● היתרון היחסי בשימוש ברחפנים הוא היכולת להפעילם בתנאים משתנים, כגון ביום ובלילה, בתנאי מזג האוויר המשתנים ובעובדה כי מדובר בכלים זולים וזמינים באופן יחסי ● לצד הרחפנים, היחידה הציגה סימולטור קרב דיגיטלי - פלטפורמה המאפשרת התנסות בתוואי השטח בו עתיד להתקיים מבצע, או תמרון.

מתכננים את המבצע. צילום: דובר צה"ל

צה"ל הציג את יחידת הרחפנים החדשה שלו, הפועלת זה כשנה ואשר נחנכה לפני ימים אחדים. היחידה פועלת תחת יחידה 9900 – מערך המודיעין הגיאוגרפי והחזותי של אגף המודיעין בצבא.

הרחפנים פעלו בתקופה האחרונים בשטחים, בעזה ואף מעל הגולן הסורי. פעילותם הביאה לבניית מודיעין חזותי, שהביא – כך על פי פרסומים זרים – לחיסולו של בהאא' אבו אל-עטא, בכיר הג'יהאד האיסלמי בנובמבר ברצועת עזה. ביתו של אל-עטא בשכונת סג'עיה, שהוגדר על ידי צה"ל "פצצה מתקתקת", הופצץ, וכך הוא הצטרף לשורת "שאהידים", של-IT הצה"לי היה חלק בקירובם השמימה.

יחידת הרחפנים לאיסוף מידע גיאו-חזותי נולדה מההפנמה של אנשי אגף המודיעין את הפוטנציאל הרב הגלום ברחפן. יחידת הרחפנים אחראית על איסוף מודיעין מדויק ברזולוציות גבוהות, תוך שימוש ברחפנים וטכנולוגיות מתקדמות. זאת, בשונה משימושים אחרים שהצבא עושה ברחפנים. יחידת הרחפנים מהווה מכפיל כוח משמעותי ביכולת של יחידה 9900 לספק מידע גאוגרפי-חזותי. היתרון היחסי בשימוש ברחפנים הוא היכולת להפעילם בתנאים משתנים, כגון ביום ובלילה, בתנאי מזג האוויר המשתנים ובעובדה כי מדובר בכלים זולים וזמינים באופן יחסי.

המודיעין הנאסף ביחידה מבוסס על היתוך בין מידע חזותי ומידע גאוגרפי והנגשת התוצרים המודיעיניים ללוחמים בקצה. היחידה פועלת בכמה היבטים: פריסה והפעלת חיישנים מתקדמים לשם מציאת "אויב נעלם"; איסוף לווייני חשאי; שימוש בבינה מלאכותית ובביג דטה למיצוי מודיעין ויזואלי; מציאות חכמה (Smart Reality) – מיפוי תלת ממדי מתקדם לכוחות בשטח; גיאולוגיה וניתוח שטח מתקדם.

צילום: דובר צה"ל.

איסוף מודיעין נחלק לכמה תחומים: האחד, אותות, Signals Intelligence (סיגינט) – האזנה לאמצעי תקשורת ולגלים אלקטרומגנטיים. הוא כולל שתי צורות איסוף עיקריות: מודיעין תקשורת (Communications Intelligence), קומינט, ומודיעין אלקטרוני (Electronic Intelligence), אלינט. המודיעין השלישי הוא מודיעין אנושי (Human Intelligence), יומינט.

התחום השני הוא מודיעין חזותי (Visual Intelligence), ויזינט. הוא כולל תצפיות, תצלומי אוויר ותצלומי לוויין. בתחום הוויזינט, יחידה 9900 פועלת תוך מימוש תפיסת מודיעין גיאוגרפי, גיאו-אינט, Geographic Intelligence. מדובר בתפיסה המסדירה את תהליך איסוף המודיעין החזותי והגיאו-חזותי. באמצעות שימוש רב-ממדי בחיישנים רבים, היחידה מפיקה, מכווינה וממצה מודיעין איכותי עבור הלוחם שבקצה. התהליך נעשה בשילוב יכולות של בינה מלאכותית, טיפול בביג דטה וכוח אדם טכנולוגי. אלה האחרונים מוסיפים שימוש במגוון עולמות ידע אקדמיים. המידע המודיעיני שנאסף הופך לתוצר תלת-ממדי חדשני, אשר מסייע למפקדים ולכוחות הלוחמים בשטח. תפיסת ה-גיאו-אינט תסייע לקהיליית המודיעין להתמודד עם אתגר האויב הנעלם בלחימה ובשגרה.

אתגר "האויב הנעלם"

בשדה הקרב הנוכחי האתגר המרכזי שאיתו מתמודדים הכוחות הלוחמים הוא אתגר "האויב הנעלם". מדובר בדפוס לחימה שפיתחו ארגוני טרור כדי להצליח להיעלם מתחת לקרקע, להסתוות ולשנות את פני השטח כך שיהיה קושי בזיהוי ובפגיעה בהם. יחידה 9900 פיתחה כמה כלים, שמסייעים להתמודד עם אתגר זה. אחת מהדרכים היא שכלול תפיסת הלוחמה מוכוונת מודיעין. התפיסה פותחה על ידי הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, בהיותו ראש אמ"ן. מטרתה לאפשר לקצה המבצעי לקבל מודיעין בצורה מדויקת, תוך הבנה שזה ייעשה על בסיס יכולות המיפוי התלת ממדי של היחידה. בזכות יכולות תכנון והנדסה מתקדמות, על בסיס עיבוד תמונות חכם, הלוחמים מקבלים תוצרים תלת ממדיים, המאפשרים להם להתכונן ללחימה בצורה המתקדמת ביותר. יכולות אלה מאפשרות תכנון תשתיות למבצעים, תיעוד מבנים חשודים וסקירה גיאולוגית של שדה קרב, הכנה למבצעים מיוחדים בסימולטורים, אימון לוחמים שמבוסס על תרחישי מציאות, יכולת תכנון תמרון דיגיטלי מדויק למפקדים ועוד. על פי תפיסה זו, החיכוך של הלוחמים בשטח יאפשר את חשיפת האויב באמצעות העברת מודיעין מהלוחם אל דרג המטכ"ל – בזרימה דו-כיוונית.

כך, לצד הרחפנים, היחידה הציגה סימולטור קרב דיגיטלי – פלטפורמה המאפשרת התנסות בתוואי השטח בו עתיד להתקיים מבצע, או תמרון. הפלטפורמה עבור הדרג הטקטי של הכוח, מנגישה באופן תלת ממדי את תרחיש הייחוס כך שיבוסס על חוויית אמת ותרחישים שהתרחשו בשטח בעבר, לצד תרחישים היכולים לקרות בזמן המבצע. השימוש בפלטפורמה נפוץ מאוד ביחידות המיוחדות של צה"ל ובקהיליית המודיעין.

עוד הוצגה מערכת יהלום, אשר מאפשרת למפקד תהליך תכנון של התמרון לפני מבצע או כניסה לשטח אויב. המערכת מאפשרת למפקדים לתכנן ברמה האופרטיבית את המבצע לפרטי פרטים תוך התייחסות למכשולים פיזיים והאויב במרחב. הפלטפורמה מסוגלת לדמות מרחב תלת ממדי, מבוסס שטחי אמת.

ליחידה 9900 יש חפ"ק לוט"ר, חדרי פיקוד מבצעיים, המאפשרים להוריד לדרג השטח את היכולות הטכנולוגיות של היחידה. במקרה של אירוע מתפרץ, אנשי המיפוי של היחידה מגיעים לזירות אירועים, ומספקים לכוחות הלוחמים מודיעין איכותי ומדויק – בזמן מהיר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים