הרשתות החברתיות "נכנסות" בדונלד טראמפ בגלל הפצת שנאה

אחרי תבוסה בסקרים בארה"ב, כעת טראמפ חוטף מהרשתות החברתיות ● Twitch השעתה את חשבונו, בגלל דיבור שנאה ● Reddit הודיעה שתסיר קהילות תומכי טראמפ מאותה סיבה ● יוטיוב סילקה מהשירות ערוצי "עליונות לבנה", הקרובים לטראמפ באמונתם

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

כפי שנודע אתמול (ב') הרשתות החברתיות Twitch ו-Reddit מענישות את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, משעות ומחרימות אותו ופורומים של תומכיו, בשל הפצת שנאה. יוטיוב חסמה ארגונים גזעניים מהפלטפומה. לא ברור אם האירועים מגיעים בהשפעת חרם המפרסמים נגד פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר.

Reddit

Reddit

Reddit – רשת החברתית המציעה פורומי תגובות לפי נושאים ותחומי עניין – היא כיום מהשירותים היותר אהודים באינטרנט. אתמול היא הודיעה על חסימתו של פורום שתמך בטראמפ, במסגרת מלחמתה במה שמכונה "דיבור שנאה". הפורום של טראמפ, שנקרא The_Donald, לא יוכל לפעול בפלטפורמה מכיוון שהוא, לדברי החברה, עודד אלימות, הפר באופן קבוע כללים אחרים של Reddit, ובנוסף עסק בהפצת התנגדות לרדיט עצמה, כך נמסר בהצהרה. בנוסף, מאותם טעמים נחסם גם הפורום ChapoTrapHouse.

הפעולה של Reddit נגד הפורומים שעניינם תמיכה בטראמפ הייתה חלק מ"טיהור" נרחב יותר של הפלטפורמה. מהחברה נמסר כי היא הוציאה בסך הכל 2,000 פורומים, המכונים באתר subreddits, שרובם, לדבריה, לא פעילים או שהיו בהם רק מעט משתמשים.

מנכ"ל Reddit, סטיב האפמן, אמר מוקדם יותר החודש כי הפלטפורמה עובדת עם מומחים בכדי להתייחס במפורש לנושא דיבור השנאה.

Twitch

Twitch

ממש באותו יום, Twitch – שירות הזרמת וידיאו פופולרי המקושר לקהילת המשחקים, ושנמצא בבעלות אמזון – השעה זמנית את חשבונו של הנשיא טראמפ, מכיוון שהחברה טענה שהוא מפר את מדיניות השנאה שלה.

טראמפ פרסם סרטון של נאום העצרת שלו בטולסה, אוקלהומה – אותו אירוע שמשתמשי טיק-טוק הטרילו ופגעו במניין הנוכחים בו – במהלכו טען כי מהגרים מקסיקניים לא חוקיים הם בסבירות גבוהה יותר להיות אנסים ופושעים, וכן סרטון שבו דיבר בהיפותטיות על "גבר קשוח מאוד" הפורץ לביתה של "צעירה". המילה 'גבר' נאמרה במינוח הספרדי שלה, hombre, מה שרמז על היות הפושע לטיני.

"אסור להתנהג בשנאה בטוויץ'", אמר דובר החברה. "בהתאם למדיניות שלנו, לערוץ של הנשיא טראמפ ניתנה השעיה זמנית מטוויץ' בשל התבטאויות בהזרמה, והתוכן הפוגע הוסר".

יוטיוב

יוטיוב

באופן דומה, יוטיוב, שבבעלות גוגל, השעתה אתמול כמה ערוצים שמקדמים את מה שמכונה "עליונות לבנה" בגין שנאה.

בהצהרה של החברה ל-BBC נמסר: "יש לנו מדיניות קפדנית האוסרת דיבור שנאה ב-YouTube, ושמחרימה כל ערוץ שמפר באופן חוזר או גס את המדיניות הזו".

"לאחר עדכון ההנחיות שלנו לטיפול טוב יותר בתוכן עליונות לבנה, ראינו זינוק של פי חמש בהסרות וידיאו, והפסקנו (את פעילותם של – ג"פ) למעלה מ-25,000 ערוצים בגין הפרת מדיניות דיבור השנאה שלנו", הוסיפה והבהירה החברה.

חששות מהחרם או רצון כנה לתוכן נטול-שנאה?

החברות העומדות מאחורי שירותי המדיה החברתית השונים נלחמות בתופעות "דיבור השנאה", הפצת המידע הכוזב והולכת השולל בפלטפורמות שלהן מזה זמן רב. אבל באחרונה חל מפנה בעלילה כשמספר גדל והולך של מפרסמים דומיננטיים במיוחד, חלקם מותגי-על של ממש, הודיעו כי הם עוצרים פרסום ברשתות החברתיות כחלק מקמפיין של קבוצת זכויות אזרח וקבוצות אחרות. הגופים הללו קראו להחרים מודעות ברשתות החברתיות, כיון שהן מאפשרות לתכנים מסוג זה לשגשג בשירותיהם.

הקריאה הבסיסית הייתה לחרם על הרשת החברתית הגדולה והדומיננטית מכולן, פייסבוק, שהיא גם הבעלים של אינסטגרם. מארגני הקמפיין טענו שהשירות בהובלת מארק צוקרברג לא רוצה לבלום תכנים גזעניים ואלימים ומידע שגוי שמופצים דרכו לכל עבר כיוון שהוא מפיק מהעניין רווח כספי.

בין המחרימים בפועל – כ-160 חברות בסך הכל – קוקה קולה, פורד מוטור, בן אנד ג'ריס, וריזון, יוניליוור וגופים מסחריים אחרים, כשאחרונות המצטרפים המאוד מצליחים לחרם הן רשת סטארבקס, אדידס ופורד. כולם מהדהדים את המסר והסלוגן "עצרו רווחים משנאה".

פייסבוק כבר נפגעה ונפגעת מהחרם הנרחב – הן תדמיתית והן כלכלית. מניות החברה ירדו ביום ו' ב-8.3 אחוזים, בעקבות הכרזתה של יוניליוור, שהיא אחד המפרסמים הגדולים בעולם, על הצטרפותה לחרם והפסקת פרסום מוצריה בפייסבוק, כך דיווח בלומברג. עקב כך, המנכ"ל המיליארדר של החברה ספג מכה קשה ו-7.2 מיליארד דולר נמחקו משוויו האישי.

כעת עושה רושם שפלטפורמות חברתיות קטנות יותר ממנה מזדהות עם הקונספט ומצטרפות לפעילות מובהקת יותר נגד הפצת שנאה ופייק ניוז, אולי מסיבות ערכיות, ואולי מחשש שיבולע להן גם כן.

עד כה לא התקבלו תגובות למהלכים האחרונים הללו מנשיא ארצות הברית, שעל פי דיווחים אחרונים מוצא עצמו מתדרדר בסקרי הבחירות האחרונים וייתכן שאף שוקל לפרוש מהמירוץ בשל כך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים