תל אביב וירושלים – במקום השישי בין הערים הידידותיות לסטארט-אפים

שתי הערים ממוקמות, ביחד, גבוה בדירוג של Startup Genome, עקב חברות הסטארט-אפ הרבות שפועלות בהן ובגלל האקו-סיסטם הרחב שהן מציעות ● במקום הראשון, באופן לא מפתיע: עמק הסיליקון בקליפורניה

אומת הסטארט-אפ הישראלית נמצאת במקום יחסית גבוה בדירוג העולמי. צילום אילוסטרציה: BigStock

תל אביב וירושלים נמצאות, יחדיו, במקום השישי בין 150 הערים הידידותיות לסטארט-אפים בעולם, כאקו-סיסטם אטרקטיבי לחברות חדשניות – כך עולה מהדירוג של Startup Genome. מדובר במיקום טוב, אבל מעט נמוך בהתחשב בכך שישראל נחשבת לאומת הסטארט-אפ. במקום הראשון בדירוג נמצא אזור הסילקון ואלי בקליפורניה, כאשר לאחר מכן, בסדר יורד, ניו-יורק, לונדון, בייג'ינג ובוסטון. אחרי שתי הערים הישראליות נמצאות לוס אנג'לס, שנחאי, סיאטל ושטוקהולם.

הדירוג מתפרסם החל מ-2012 והשנה הוא בולט במיוחד לאור תקופת המשבר שבה נמצא העולם: כ-40% מהסטארט-אפים מדווחים על פגיעה בפעילותם בעקבות התפשטות הקורונה.

בניגוד לשנים קודמות, השנה בחרו עורכי הדו"ח לדרג את תל אביב וירושלים ביחד, עקב הקרבה הגיאוגרפית ביניהן, אבל עורכי המחקר מספקים סקירה לגבי כל אחת מהן, כפי שהם עושים לגבי כל עיר שנכללת בדירוג. מעבר לדירוג ולסקירות של הערים השונות, הדו"ח מספק תובנות וכלים למנהיגים ולמנהלי חברות ציבוריות לטיפוח אקו-סיסטם עירוני מצליח ומשגשג, ולניצולו לחיזוק הכלכלה ביום שאחרי הקורונה.

למה תל אביב וירושלים?

בפרק שסוקר את תל אביב מצוין שהעיר ממשיכה להוביל את תעשיית ההיי-טק והחדשנות בישראל, בעיקר בתחומי הבינה המלאכותית, הביג דטה וטכנולוגיות הענן, עם שיעור ניכר מבין הסטארט-אפים הפועלים בתחום ועם הצלחות כמו רכישת חברת השבבים התל אביבית הבאנה לאבס על ידי אינטל תמורת שני מיליארד דולר. תחום נוסף שבו תל אביב נמצאת בראש הדירוגים הוא אבטחת הסייבר, עם אקזיטים בסכום כולל של למעלה מ-3.4 מיליארד דולר ב-2019.

כמו כן, הדו"ח מציין שיותר מ-100 חברות רב לאומיות בחרו לפתוח בתל אביב מרכזי פיתוח וחדשנות, בזכות ההון האנושי התל אביבי. בין אלה שעשו זאת בשנה האחרונה ניתן למנות את פורד, יאנדקס וסאפ. נקודת חוזקה נוספת של תל אביב היא היותה העיר שבה יושב המספר הגבוה ביותר של חברות בצמיחה – כ-100. מדובר בחברות שגדלו בעיר, קבעו בה את הקמפוס שלהן ומעסיקות מאות עובדים.

עוד צוין כי עיריית תל אביב-יפו מפעילה מרכזי יזמות וחדשנות עירוניים, עם אקסלרטורים ומומחים שנותנים לחברות המשתתפות בהם ליווי ומנטורינג החל מהשלבים המוקדמים ביותר, והזדמנות להטמעת הפיתוחים בעירייה ובחברות העירוניות. בין אותן תוכניות האצה מונים ב-Startup Genome את הרציף – מרכז היזמות של החברה, שממוקם בתחנה המרכזית הישנה בשכונת נווה שאנן, וסיטיזון בקריית עתידים – מרכז המתמחה בטכנולוגיות לאתגרים עירוניים ועיר חכמה.

הר חוצבים - מאזורי ההיי-טק הבולטים של ירושלים. צילום: מנהלת ההר

הר חוצבים – מאזורי ההיי-טק הבולטים של ירושלים. צילום: מנהלת ההר

בפרק שסוקר את ירושלים מצוין כי פועלות בעיר כ500 חברות סטארט-אפ, וכי יש לבירת ישראל חוזקות בתחומי מדעי החיים, ובכלל זה הביו-טק, והבינה המלאכותית. מחברי הדו"ח כותבים כי בעיר פועלות כ-150 חברות טכנולוגיות בתחום מדעי החיים, ובעיר יש מעטפת נרחבת להקמה ולצמיחה של חברות בעולם זה. כדוגמאות הם מציינים את BioHouse – מתחם עבודה ומעבדות עבור חברות ביו-טק, שממוקם בתוך בית החולים הדסה עין כרם, ואת מתחם המעבדות המשותף BioGiv, שנמצא בקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם. בנוסף, כך מחברי הדו"ח, בירושלים פועלות כ-80 חברות בינה מלאכותית, ביניהן מובילאיי, שנרכשה על ידי אינטל באקזיט ענק של 15.3 מיליארד דולר, ולייטריקס.

בין היתרונות של ירושלים בתחומים אלה ובאופן כללי נמנים המוסדות האקדמיים שנמצאים בעיר, ובראשם האוניברסיטה העברית ובצלאל, הקהילה המקומית הצומחת ותמיכה ממשלתית-עירונית משמעותית בצמיחת האקו-סיסטם, כולל מענקים ייחודיים שניתנים לחברות. "ירושלים עוברת בשנים האחרונות תהליך צמיחה מואץ של חברות היי-טק וביו-טק שקמות ומתפתחות בה. העיר הפכה להיות חממת סטארט-אפים וחדשנות בינלאומית בתוך שנים בודדות – תוצאה של עבודה סדורה, משותפת וארוכת טווח של הרשות לפיתוח ירושלים עם משרד ירושלים ומורשת, ועיריית ירושלים, בד בבד עם צמיחה אורגנית של קהילת יזמות תומכת ותוססת", צוין בדו"ח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים