משבר האקלים: אמזון השיקה קרן ייעודית בהשקעה של שני מיליארד ד'

הקרן החדשה של הענקית מסיאטל תגבה אותה להגשמת החזון שמוצרים ושירותים יתקדמו לכלכלת אפס פחמן - zero carbon - שעתידה למתן את שינוי האקלים, ואת הנזק הסביבתי הרב שנגרם עקב פליטות מסוכנות ● יש מי שמפקפקים בכנות הכוונות הללו

נקנסה באירופה. אמזון. צילום: BigStock

ענקית הטכנולוגיה אמזון השיקה קרן ייעודית המוקדשת למען האקלים, The Climate Pledge Fund שמה, שאמורה לתמוך בפיתוח טכנולוגיות ושירותים בני קיימא, אשר יאפשרו לאמזון ולחברות אחרות לעמוד בהתחייבות להפחית את פליטות הפחמן שלהן לאפס עד לשנת 2040.

הקרן החדשה קיבלה מימון ראשוני של 2 מיליארד דולר מטעם הענקית מסיאטל, ותגבה את החזון שמוצרים ושירותים של חברות רבות יתקדמו לכלכלת אפס פחמן – zero carbon – דבר שעתיד לסייע למאבק במשבר האקלים החמור המאיים על כולנו. 

להשקיע ביזמים וחדשנים שיעזרו לחברות להפחית את פליטות הפחמן 

בשנה שעברה הקימו אמזון את The Climate Pledge – התחייבות אקלים להגיע להסכם פריז עשר שנים מוקדם מהמתוכנן. אמזון חברה לצורך כינון האמנה למיזם המכונה Global Optimism, שמבקש לקדם שינוי סביבתי וחברתי בעולם. וריזון, אינפוסיס ו-RB (ר"ת Reckitt Benckiser) הצטרפו לאמנה זו גם הן.

בתגובה על השקת הקרן כעת אמר ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון כי ה-The Climate Pledge Fund "תחפש להשקיע ביזמים וחדשנים בעלי חזון, שבונים מוצרים ושירותים כדי לעזור לחברות להפחית את השפעת הפחמן שלהן, ולפעול באופן בר-קיימא יותר. חברות מרחבי העולם, בכל הגדלים והשלבים, יילקחו בחשבון, החל מסטארט-אפים של מוצרים טרם הפקה ועד ארגונים מבוססים. כל השקעה אפשרית תשפט על פי הפוטנציאל שלה להאיץ את הדרך לאפס פחמן, ולסייע בהגנה על כדור הארץ לדורות הבאים".

קרן האקלים של אמזון, על פי הדיווחים, תשקיע בחברות בתעשיות מרובות, כולל הובלה ולוגיסטיקה, ייצור אנרגיה, אחסון וניצול, ייצור וחומרים, כלכלה מעגלית, מזון וחקלאות. עם הזמן אמזון תחפש גם הזדמנויות לערב חותמים אחרים על התחייבות האקלים בתכנית הון הסיכון החדשה.

הפחתת פליטות פחמן דו-חמצני למען שיקום כדור הארץ ופתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפחתת פליטות פחמן דו-חמצני למען שיקום כדור הארץ ופתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

שינוי אמיתי או תדמיתי?

לא ברור אם מדובר בהתעוררות אותנטית למצבו המתדרדר של כדור הארץ, ולאחריות הנוכחת של חברות ענק כמו אמזון עליו, או שזהו מצג שנועד בעיקר כדי לעשות רושם שלאמזון ולבזוס אכפת.

בזוס, האדם העשיר בתבל ומי שייסד ומוביל את אמזון מאז, הודיע בפברואר האחרון, דקות לפני פרוץ מגיפת הקורונה במערב, כי הוא תורם 10 מיליארד דולר להקמת קרן כדור הארץ של בזוס – The Bezos Earth Fund.

הדברים הגיעו לאחר שבזוס והענקית בהובלתו ספגו ביקורות קשות על כך שהחברה לא עושה מספיק למען מאבק במשבר האקלים או תופעות הקשורות בו, כמו שריפות ושאר אסונות טבע.

הביקורת באה מחוץ לחברה, אבל לא רק – כבר מזה חודשים רבים מובעת מחאה כבדה מטעם עובדי אמזון, שהתארגנו בקבוצה אקטיביסטית שכל עניינה משבר האקלים. שם הקבוצה "עובדי אמזון למען צדק אקלימי" (Amazon Employees For Climate Justice) והיא מתחזקת דף פעיל בטוויטר.

בעבר מחו הפעילים במספר אופנים כנגד בזוס והחברה, ולא הסתפקו הצהרותיה השונות על שינויים מתוכננים לטווח הארוך להפחתת פליטות הפחמן המזהמות אשר להן היא תורמת. הם החתימו עצומה על ידי אלפי עובדים, התייצבו בישיבת בעלי מניות של אמזון והביכו מאוד את המנכ"ל וההנהלה. בהמשך הגיע לתקשורת דיווח מטריד עוד יותר – אמזון איימה לפטר עובדים שלה, משום שדיברו בפומבי על התפקיד של ענקית הקמעונאות אונליין במשבר האקלים הנוכחי. את הדברים חשפו עובדי חברת הטכנולוגיה בינואר.

באחרון הציגה אמזון תמיכה נחרצת במאבק החברתי של תנועת "חיי השחורים חשובים", שפרצה בארה"ב עקב הריגתו של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר. כעת, בציוץ שפורסם היום, מחברים העובדים שפועלים למען צדק אקלימי את המאבקים והאירועים. "אם אמזון באמת הייתה עומדת בסולידריות עם קהילות שחורות, היא הייתה ממקדת את קרן האקלים בסך 2 מיליארד דולר קודם כל בהפחתת פליטות בקהילות שבחזית. הפליטות של אמזון וזיהום הסולר של אמזון פוגעים בבריאות ומשפיעים הכי קשה בקהילות השחורות והחומות", צייצו העובדים.

המוחים גם עדכנו בדף הטוויטר שלהם כי: "אמזון פרסמה את טביעת הרגל הפחמנית שלה לשנת 2019. בעוד שהבטיחה בשנה שעברה להיות עסק בר-קיימא יותר, בזמן שהיא משברת את עצמה פומבית על השקת הקרן האקלימית – חלה עלייה של 15% בפליטת ה-Co2 של אמזון".

בציוץ המשך נכתב כי: "אמנם אנו שמחים שאמזון פרסמה את טביעת הרגל הפחמנית שלה, כדי שנוכל להתחיל לדרוש מאמזון לשאת באחריות, אך התוצאות מעוררות דאגה. אמזון מתעדפת צמיחה ומכירות על פני צמצום פליטת פחמן. היא עדיין לא הוכיחה כי המודל העסקי שלה יכול להיות בר-קיימא".

יש מי שיאמרו שהשקת הקרן החדשה בעיתוי המסוים, והקולות האחרים שנשמעים מכיוון בזוס ומהחברה שלו, הם רק מהלכים פוליטיקלי-קורקטיים למען התדמית של המותג. בכל זאת יש לקוות שאכן מדובר בשינוי גישה. ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים