אמזון הודיעה: ג'ף בזוס מוכן להתייצב לשימוע בפני הקונגרס האמריקני

העדות שייתן הבוס של ענקית הקמעונאות אונליין בפני המחוקקים התבקשה כחלק מחקירה של ועדת המשפטים של הבית, הבוחנת אספקטים של תחרות בשוק הטכנולוגיה ● אמזון נמצאת גם בחקירת הגבלים עסקיים של האיחוד האירופי וכן באחת נוספת של ה-FTC

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, מוכן להגיע לדיון בנהלים העסקיים של ענקית המסחר האלקטרוני שבבעלותו לפני הקונגרס האמריקני, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל.

עורכי הדין של בזוס שלחו מכתב למחוקקים בוועדת המשפטים של הבית, ובו הביעו את נכונותו של הבוס הגדול להעיד מול המחוקקים, יחד עם ראשי חברות טכנולוגיה אחרות.

במכתב שהגיע לידי הג'ורנל, ושנשלח מעו"ד רוברט קלנר ממשרד עורכי הדין קובינגטון ובורלינג, נאמר כי אמזון "מחויבת לשתף פעולה" ותעמיד את המנהלים המתאימים לרשות חברי הוועדה, כולל את בזוס עצמו. על פי הדיווחים, מהמכתב לא ניתן להבין האם בזוס יהיה מוכן להעיד לבדו בשימוע בקונגרס.

המכתב הזה נשלח כמענה לבקשתה של ועדת המשפטים של הקונגרס, שפנתה הן לגוגל, הן לאפל, לפייסבוק ולאמזון – ארבעת ענקיות הטכנולוגיה הגדולות ביותר – בדרישה לקבל הסברים אודות התנהלותן בשוק ההיי-טק, והבהרות בנוגע למהלכיהן לשמירת התחרות בו. בדיווח צוין כי אמזון הייתה החברה היחידה מבין הארבע שקיבלה מכתב הקורא למנכ"לה בכבודו ובעצמו לתייצב בפני הוועדה. על פי הג'ורנל, המחוקקים הזהירו את המזומנים כי יש בסמכותה של הוועדה לאלץ את מנהלי ענקיות הטכנולוגיה להעיד, אם תחפוץ בכך.

קיפוח של סוחרים עצמאיים? אתר אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

קיפוח של סוחרים עצמאיים? אתר אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

מקפחת סיסטמטית סוחרי צד שלישי באתרה?

החקירה בדבר הדומיננטיות של חברות הטכנולוגיה והשפעתה על התחרות מגיעה בתקופה בה אמזון עומדת בפני האשמות בנושא הגבלים עסקיים, ועל האופן שבו היא מטפלת בנתונים שהיא "קוצרת", לכאורה, מסוחרי צד שלישי שפעילים באתרה, ומשתמשת בהם לצורך קידום מוצריה שלה.

בסוף אפריל הסנאטור ג'וש האולי, הרפובליקן ממיזורי הידוע כמבקר נוקשה של תחום ההיי-טק, הגיב לדיווח של הג'ורנל שבו מספר עובדי אמזון סיפרו שהשתמשו בנתונים של מוכרים עצמאיים, כדי לפתח מוצרים למותג הפרטי של אמזון. הסנאטור קרא למשרד המשפטים האמריקני לפתוח בחקירה פלילית בנושא התנהלותה זו, לכאורה, של ענקית המסחר האלקטרוני.

לפי ה-CNN, בחודש מאי איימה קבוצה של מחוקקים משתי המפלגות לשלוח לבזוס זימון רשמי ומחייב, אם לא יסכים להעיד. המחוקקים אמרו כי הם רוצים לשאול את האיש העשיר בעולם שאלות בנוגע ליחסה של החברה אל המוכרים העצמאיים. בעדות קודמת לקונגרס, גורמים רשמיים באמזון הכחישו את הנוהג.

בתוך כך, בשבוע שעבר דיווח הג'ורנל כי האיחוד האירופי מתכונן להאשים את אמזון הפרות הגבלים עסקיים ביבשת, בדיוק מאותה סיבה – הטיפול שלה במוכרים עצמאיים בפלטפורמה שלה. האשמות הללו עתידות להיחשף רשמית השבוע או הבא, כך לטענת הג'ורנל.

יצוין כי בדצמבר האחרון נמסר שועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, החליטה להרחיב את חקירת הפעילות העסקית של אמזון בהיבט הקמעונאי גם לפעילות שלה בענן, כדי לבחון האם לא פגעה בחוקי ההגבלים העסקיים בעסקיה אלו. טרם פורסמו פרטים נוספים על חקירה זו.

חקירת ההגבלים העסקיים של הקונגרס אינה יכולה להסתיים בפעולה משפטית, אך זו מטעם ה-FTC – בהחלט יכולה. בין אם ה-FTC תודה בכך ובין אם לאו, גם אישומי ההגבלים העסקיים הצפויים באיחוד האירופי וגם חקירת הקונגרס האחרונה יכולים להפעיל לחץ נוסף על הוועדה, שפעולתה, כך נדמה, איטית במיוחד במקרה זה, ולגרום לה להגיע למסקנות ולנקוט בפעולת ענישה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים