האם באמת יכולה ה-AI של מיקרוסופט לתפוס את מקום העיתונאים?

רק לאחרונה בחרה ענקית התוכנה האמריקנית לתת לבינה מלאכותית לטפל בידיעות בפורטל MSN שלה, וכבר הטעיות החלו - ה-AI החליפה בין שתי זמרות מלהקת ליטל מיקס, רק כיוון ששתיהן כהות עור ● האשמות על הטיה מבוססת גזע של ה-AI לא איחרו לבוא

MSN.com. צילום מסך

פירוש שמה של להקת הבנות הבריטית ליטל מיקס הוא, כידוע, 'ערבוב קטן'. מקורו ככל הנראה בכך שהלהקה התגבשה בעונה השמינית של הריאליטי אקס פקטור, כשהפקת התכנית בחרה לערבב יחד כמה מתמודדות לכדי הרכב בנות מצליח. הלהקה אפילו זכתה באותה עונה במקום הראשון.

אלא שכעת מתגלה כי התוכנה של מיקרוסופט הפכה את השם לדו-משמעי, כשהתבלבלה בין שתיים מחברות ההרכב, ויצרה Little Mix משלה.

חברות הלהקה לי-אן פינוק וג'ייד אמיליה ת'ירלוול – שתיהן מולאטיות בעלות גוון עור כהה – בלבלו את הבינה המלאכותית, שמעתה אמונה על הידיעות בפורטל MSN במקום עיתונאים בשר ודם. בהיעדר עין בוחנת התוכנה פשוט החליפה את האחת בשנייה, באופן שאולי מנבא רעות ל"בשורה" הטכנולוגית, ובעיקר בעיתוי אומלל של ממש.

כזכור, בסוף מאי האחרון הודיעה מיקרוסופט על כך שהיא מפטרת עשרות עיתונאים שהועסקו בפורטל MSN, בדפדפן אדג' וב-Microsoft News. את תפקיד העיתונאים, שכלל ליקוט ועריכה של ידיעות חדשותיות, החליפה ה-AI שפיתחה ענקית הטכנולוגיה. או במילים אחרות – במקום בני האנוש, מכונות הן שנכנסו לתחום התוכן, והיו אמונות על התוצר שעולה לאוויר באתר.

בנות להקת ליטל מיקס. צילום: BigStock

בנות להקת ליטל מיקס. צילום: BigStock

לא הזמן לעשות טעויות (גזעניות)

כחלק מגל ההתקוממות העולמי כנגד גזענות ואלימות משטרתית, השתתפה ת'ירלוול באחרונה במחאת Black Lives Matter בלונדון, ושיתפה בה את חוויותיה על גזענות שחוותה כתלמידה צעירה.

אלא שבכתבה שסיקרה את הנושא, תוכנת ה-AI – שכחלק מאחריותה על התוכן גם בוחרת כעת תמונות בעבור MSN.com – עשתה שימוש בתצלום של פינוק במקום בזה של ת'ירלוול. הבלבול הוביל לביקורת, מכיוון ששתי הכוכבות הן, כאמור, כהות עור, מה שהוביל להאשמות על גזענות מצד MSN, שהתפרסמו בגרדיאן הבריטי.

 

View this post on Instagram

 

oh hey it’s me shamelessly plugging #BreakUpSong for the 1847th time via a thirst trap pic

A post shared by jade amelia thirlwall (@jadethirlwall) on

ג'ייד ת'ירלוול בתמונה שהעלתה לדף האינסטגרם שלה

ת'ירלוול הביעה את תסכולה מהפרשה באינסטגרם, שם כתבה: "MSN@ אם אתם מתכוונים להעתיק ולהדביק מאמרים מכלי תקשורת מדויקים אחרים, אולי תרצו לוודא שאתם משתמשים בתמונה של חברת הגזע-המעורב הנכונה של הלהקה". היא גם הצהירה, "החרא הזה קורה ל-lighannepinnock@ ולי כל הזמן. זה הפך לבדיחה שמתגלגלת בסביבה". ת'ירלוול הוסיפה: "זה מעליב אותי שלא יכולתם להבדיל בין שתי הנשים הצבעוניות מבין ארבע חברות בקבוצה… תתאמצו יותר!".

גורמים במיקרוסופט ששוחחו עם הגרדיאן בנוגע לפוסט, אישרו כי התמונה הלא נכונה נבחרה על ידי תוכנת הבינה המלאכותית של ענקית התוכנה. דובר החברה מסר לגרדיאן כי "ברגע שהתוודענו לעניין, נקטנו מיד בפעולה בכדי לפתור זאת והחלפנו את התמונה השגויה". אולם אחד מאנשי הצוות של מיקרוסופט שיתף את הגרדיאן במחשבותיו על המקרה ואמר: "עם כל ההפגנות נגד הגזענות כרגע, זה לא הזמן לעשות טעויות".

יצוין כי הטעות המצערת יכולה הייתה להיגרם בגלל הטייה גזענית שלמדה הבינה המלאכותית אבל גם בשל מגוון רחב של גורמים אחרים. The Verge הבהיר כי הטעות יכולה הייתה למשל להיגרם כתוצאה מתמונות שסומנו לא נכון בכלל על ידי סוכנויות ידיעות שמהן הגיעו.

מעניין לציין כי, על פי הדיווח בגרדיאן, אנשי הצוות האנושי ב-MSN הזהירו כי כתבה על הבלבול המסוים, והחשד להיותו תוצאה של הטייה גזענית של ה-AI, עלולה להידחף לדף הבית של MSN על ידי תוכנת הבינה המלאכותית, ואנשי הצוות קיבלו הנחייה מוקדמת להסיר את הסיפורים המכסים את הפרשה, אם ה-AI תבחר להבליטם.

מסקרן יהיה לגלות אם ה"ערבוב הקטן" הזה מנבא על "ערבוב גדול" שעוד עלול לצוץ בעתיד, בהיעדר עין אנושית מקצועית ובוחנת, כמו גם שיקול דעת אישי, מושכל ורגיש לרוח הזמן. ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים