עכשיו זה רשמי: אינטל רוכשת את מוביט ב-900 מיליון דולר
סכום הרכישה מעט נמוך יותר מההערכות ● אנליסטים העריכו שאינטל רוצה לאסוף את המידע של משתמשי מוביט ולהתחרות באפליקציות הניווט הפופולריות בעולם – Google Maps ו-ווייז
יממה לאחר הדיווחים על העסקה הנרקמת, אתמול (ב') אחר הצהריים נחתם הסכם לרכישת ענק נוספת של אינטל בישראל: החברה קונה את מוביט תמורת כ-900 מיליון דולר.
מוביט מספקת פתרונות לניידות כשירות (Mobility as a Service): האפליקציה שלה מספקת מידע בזמן אמת אודות המיקומים של אוטובוסים ורכבות – "כבדות", תחתיות, קלות וחשמליות, אופניים ומעבורות. על בסיס מיקומם של המשתמשים, שמגיע מה-GPS של המכשיר, הם יכולים לראות בזמן אמת במפת האזור שבו הם נמצאים היכן תחנות התחבורה הציבורית הקרובות אליהם ומתי הכלי שהם מעוניינים להתנייד באמצעותו ממקום למקום מגיע לתחנה. כך, ניתן לתכנן מסלולי נסיעה ליעדים בכמה קווי תחבורה שונים ולנווט ממקום למקום, תוך שילוב תחבורה ציבורית, אופניים ואופנועים, להזמין נסיעה באמצעות האפליקציה ולערוך נסיעות שיתופיות (קארפול). לאפליקציה יש כ-800 מיליון משתמשים ברחבי העולם. היא פועלת ב-45 שפות, ביותר מ-3,000 ערים ב-102 מדינות.
לצד אפליקציית התחבורה הציבורית החינמית למשתמשים הפרטיים, מוביט מציעה תשתית למערכות תחבורה ציבורית בערים. בימים אלה היא משתפת פעולה עם עיריות וחברות תחבורה, על מנת לעדכן את המשתמשים בלוח הזמנים המתעדכן של התחבורה הציבורית, עקב משבר הקורונה. היא אף מציעה פלטפורמה להתאמה לצרכים של כל מפעיל תחבורה ציבורית, שמאפשר לו לייעל את יכולות התכנון, התפעול והאופטימיזציה של השירותים שלו.
החברה נוסדה בישראל ב-2011 על ידי ניר ארז, המשמש כמנכ"ל, רועי ביק וירון עברון. על חברי הדירקטוריון שלה נמנים אורי לוין, ממייסדי וייז, ופרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, גם היא כיום בבעלות אינטל. מטה החברה יושב בנס ציונה והיא מונה יותר מ-200 עובדים. לפי דיווחים שונים, לטובת שימור העובדים, החברה תחלק להם סכום של 100 מיליון דולר. אינטל השקיעה במוביט לפני כשנתיים, כשהובילה סבב גיוס של 50 מיליון דולר, ורכשה כ-7% מהחברה. מאז הקמתה, גייסה החברה כ-140 מיליון דולר.
למעשה, מובילאיי היא זו שרוכשת
אנליסטים ציינו אמש כי "אינטל היא שם מפתיע, ותוכל לתת 'פייט' ל-Google Maps ולווייז – שתי אפליקציות הניווט הפופולריות בעולם. אלא שנראה שמטרת הרכישה של אינטל איננה ההיבט של הניווט, אלא איסוף נתוני המשתמשים באפליקציה לטובת עולם הניידות כשירות. היא תוכל לנצל את מוביט כדי להעצים את הפתרונות של מובילאיי בעולמות הנהיגה האוטונומית".
בהודעת הרכישה אמר בוב סוואן, מנכ"ל אינטל, כי "המטרה שלנו היא ליצור טכנולוגיה שמשפיעה על העולם, אשר מעשירה את החיים של כל בן אנוש על פני כדור הארץ. הצוות של מובילאיי פועל למען מטרה זו בכל יום. טכנולוגיית ADAS, הסיוע לנהג של מובילאיי, כבר משפרת את הבטיחות של מיליוני מכוניות על הכבישים. מוביט תביא להאצה של היכולת לשנות באופן אמיתי ומהפכני את עולם התחבורה. בכך היא תביא לצמצום עומסים ולהצלת חיים, כספקית שירותי ניידות עם היצע מוכלל לתחום".
"נוביל את המהפכה הבאה בתחום שירותי התחבורה", אמר ארז. "ניידות היא זכות אנושית בסיסית. ככל שהערים נהיות צפופות יותר, התחבורה העירונית הופכת למאתגרת יותר".
עם רכישת מוביט, אינטל מעמיקה את הפעילות שלה בעולם התחבורה החכמה, שמבוססת בחלק ניכר ממנה על חברה ישראלית אחרת שהיא רכשה – מובילאיי, בעסקת ענק בסכום של 15.3 מיליארד דולר. לפני חודשים אחדים היא קנתה חברה כחול לבן אחרת – הבאנה לאבס, שמפתחת שבבים מבוססי בינה מלאכותית, בעסקה בשווי של כשני מיליארד דולר. בסך הכל, בעשור האחרון אינטל ערכה רכישות בישראל בהיקף של 40 מיליארד דולר.
תגובות
(0)