למרות הקורונה: זינוק של 76% בגיוסים, התרסקות בשלב הסיד

סכום הגיוסים של הסטארט-אפים הישראליים עמד ברבעון הראשון של השנה על 2.74 מיליארד דולר ● את השפעות הקורונה ניתן לראות במספר המועט של גיוסי הסיד - ארבעה בלבד בפברואר ובמרץ ביחד ● ב-IVC מעריכים שהענף ישרוד את המשבר ויוסיף לצמוח

שיא בגיוסים. צילום אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה משפיע קשות על המשק הישראלי, ולמרות זאת, הגיוסים של חברות הסטארט-אפ המקומיות ברבעון הראשון של השנה רשמו שיאים חדשים – כך עולה מנתונים שפרסמה IVC בשיתוף פירמת עורכי הדין ZAG-S&W. אולם, מחברי הדו"ח מזהירים כי ההשפעות עלולות להיות ניכרות הרבה יותר בהמשך.

ב-IVC מציינים שבשל משבר הקורונה, כמעט כל הסטארט-אפים הקטינו את פעילותם החל מחודש נמרץ וכמה מהם אף הפסיקו פעילות כליל. בכל הנוגע לגיוסים, חברות הסיד היו ברבעון הקורבנות העיקריים של המשבר, שכן פברואר ובמרץ, רק ארבע חברות כאלה הצליחו לגייס כסף, לעומת 20 חברות בינואר לבדו.

בינתיים, נתוני הגיוסים הכלליים חיוביים, ובשלושת החודשים הראשונים של השנה נרשמו גיוסי שיא של 2.74 מיליארד דולר – עלייה של 16% לעומת הרבעון הקודם וזינוק של 75.59% בהשוואה לרבעון הראשון של 2019. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הגיוס של ויה, בסך של 400 מיליון דולר. מדובר באחת משש עסקאות בשווי של יותר מ-100 מיליון דולר שבוצעו במהלך הרבעון. ללא הגיוס של ויה, סכום הגיוסים ברבעון המדווח – 2.34 מיליארד דולר – כמעט זהה לזה שהושג ברבעון האחרון של השנה שעברה, שעמד על 2.34 מיליארד.

יצוין שנתוני הרבעון המדווח יכולים להטעות, שכן בינואר ובפברואר נרשמה התחזקות בהיקף הגיוסים יחסית לחודשים האחרונים של 2019, ואילו במרץ הגיוסים אמנם לא ירדו במידה ניכרת, אך התעניינות המשקיעים התמקדה בחברות בוגרות. כלומר, המשקיעים מעדיפים להקטין את רמת הסיכון שלהם בתקופה הנוכחית והבלתי ברורה של הקורונה.

יש לציין שאת ההשפעה האמיתית של מגפת הקורונה על היקף הגיוסים נראה רק ברבעונים הבאים, משום שהמגפה פרצה באחת ולמשקיעים לא היה זמן לבטל גיוסים. מדובר בשוק שבו לא מבטלים עסקאות שתוכננו הרבה זמן מראש מהיום למחר. כך שמאוד ייתכן שברבעון השני של השנה התמונה תהיה שונה, ובמידה שהמשבר יימשך עוד יותר – גם ברבעונים השלישי והרביעי.

יותר מעורבות של הקרנות הישראליות

נתון חיובי שעולה מהדו"ח הוא גידול חד במעורבותן של קרנות הון-סיכון ישראליות (גם אם החברות גיסו את מרבית הכספים ממשקיעים זרים). ברבעון הראשון של השנה, קרנות הון-סיכון מקומיות לקחו חלק ב-89% מהגיוסים והשקיעו 2.425 מיליארד דולר – גידול של 27.6% לעומת הרבעון הקודם וזינוק של 78% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

גיא הולצמן, מנכ"ל IVC, אמר כי "תוצאות הרבעון הראשון של 2020 הן המשך של 2019 ולא מרמזות על המגמה שתירשם השנה. חוסנו של ההיי-טק הישראלי יעמוד השנה לבחינה. הפעם זאת תעשייה שונה לגמרי מהמשבר הקודם ועל אף שיהיו חברות רבות שיסבלו, הענף בישראל יתחזק לאחר שיתגבר על האתגר הזה. בטווח הארוך, המשבר יהווה הזדמנות לחברות מקומיות ובינלאומיות, קרנות תאגידיות וקרנות הון-סיכון להגביר את המעורבות שלהן ברכישות ובהשקעות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים