מנמ"רים בתחום הבריאות: כך נערכנו למשבר הקורונה
אחרי שסיפרנו לכם מה עשו במגן דוד אדום ושירותי בריאות כללית, הפעם אנחנו מאירים את הזרקור על ההיערכות המחשובית של בית החולים רמב"ם ולאומית שירותי בריאות לסיוע בטיפול בחולי ונשאי המחלה
משבר הקורונה העמיד את המנמ"רים של המגזר הרפואי במוקד העשייה. מרבית תהליכי הטיפול בחולים ובאלה שנאלצים להיות בבידוד מבוססים על מערכות טלה-רפואה, תשתיות תקשורת ויישומים חכמים, שמאפשרים לצוותים הרפואיים ללתת למטופלים את מלוא הסיוע מבלי להגיע אתם למגע פיזי.
בשבוע שעבר דיווחנו על היערכות מגן דוד אדום למשבר הקורונה, כולל פרויקט מבוסס סיסקו שבוצע במוקד שלו, ועל מה שעשו לצורך כך בשירותי בריאות כללית. בכתבה זו עומדים במוקד בית החולים רמב"ם ולאומית שירותי בריאות.
שרה צפריר, מנמ"רית רמב"ם, סיפרה על הסיוע של אנשי המחשוב של בית החולים החיפאי להכנת אגף ייעודי לחולי הקורונה. "לצורך כך היה עלינו לפנות מחלקה קיימת ובלוח זמנים קצר ביותר הקמנו שם, מסביב לשעון, את כל התשתיות הדרושות כדי לאשפז את המבודדים. במתקן נפרד התקנו מערכות עבור הצוותים הרפואיים שמלווים אותם. חדר הבקרה שבו יושב הצוות הרפואי מצויד במערכות טלוויזיה במעגל סגור, שבאמצעותן הם עוקבים אחרי המטופלים".
כמה ימים לפני פרוץ משבר הקורונה סיימו ברמב"ם הטמעת פרויקט מרכזיות IP, במסגרת מכרז של הממשלה, שבו נבחרו בינת וסיסקו. "למרבה המזל, הספקנו לחבר את כל התשתיות ממש זמן קצר לפני שקיבלנו הנחיה להיערך להקמת מחלקה מיוחדת לקורונה", אמרה צפריר.
מערכת נוספת שהותקנה במחלקה המיוחדת פותחה על ידי הסטארט-אפ יוביטק. מדובר בחיישנים שמחוברת למדבקה שיש על החולה, ומאפשרים למדוד 16 תפקודים רפואיים חיוניים, כגון לחץ דם ונשימה. למעשה, המערכת מבצעת רפואה מרחוק בצורה מלאה.
במקביל, נערך בית החולים לקליטת מטופלים שיש חשש שנדבקו במחלה על ידי הקצאת אזור מיוחד במיון, עם תשתיות שאגף המחשוב של רמב"ם יקים.
מה קורה בלאומית?
גם בלאומית שירותי בריאות השלימו את ההיערכות לטפל במבודדי הקורונה. "הצוותים שלנו נמצאים בקשר טלפוני רציף עם המבודדים שהם לקוחותינו", אמר יזהר לאופר, מנהל בריאות דיגיטלית בקופת החולים. בימים הקרובים נערכים בלאומית ליישם את החלטת משרד הבריאות להגדיל את מספר הבדיקות לקורונה, באמצעות קופות החולים. "אנחנו מיישמים טכנולוגיה של חברה ישראלית שיודעת לבצע ניטור של החולה מרחוק, באמצעות טופס תשאול דיגיטלי שהוא מקבל לנייד, ועל סמך התשובות שלו ניתן לדעת איך להמשיך את הטיפול בו", הסביר לאופר. יצוין שעד סוף השבוע שעבר, התהליך הזה נעשה על ידי מוקד החירום של מגן דוד אדום, דבר שיצר עיכוב בקבלת ההחלטות, מאחר שהוא חייב התערבות של הרופא המחוזי של משרד הבריאות. "כעת, כל המידע על הלקוחות יהיה בידינו, מה שיקל את הטיפול", ציין.
פרויקט קיים שהועמד לטובת מבודדי הקורונה הוא האפשרות של המטופל להזמין תור לרופא האישי שלו. "זה שירות שעובד אצלנו מזה זמן רב, אבל כעת תגברנו אותו והוא זמין לחולה שלא יכול להגיע למרפאה אבל חייב להתייעץ עם הרופא", הסביר לאופר.
בנוסף, לאומית מפעילה שירותי טלה-רפואה על ידי רופאים שבעצמם נכנסו לבידוד, והם משרתים את המטופלים מרחוק. לאופר אמר ש-"השירות הזה נועד בין היתר לרופאים מקצועיים, שהתורים אליהם ממילא ארוכים, והשבתה שלהם תגרור עוד דחיות רבות. לכן, ציידנו אותם במערכות המתאימות, והם משרתים את המטופלים שלהם מהבית".
תגובות
(0)