יורם שולטהייס, מנמ"ר ההסתדרות: ההסתדרות תערוך בחירות ממוחשבות ב-2012

"החזון שלי הוא למחשב את התהליך, זה לא פשוט", אמר שולטהייס ● לדבריו, "פתחנו מחדש את כל החוזים עם ספקיות ה-IT. הורדנו עלויות. אנו משקיעים בהתעצמות על חשבון התחזוקה" ● הוא סיפר, כי ההסתדרות תצא לפרויקטי CRM ו-BI

ההסתדרות תערוך ב-2012 בחירות ממוחשבות לבחירת יושב ראש הארגון – כך חשף יורם שולטהייס, מנמ"ר ההסתדרות החדשה, במפגש של מועדון C3, פורום המנמ"רים של אנשים ומחשבים. הפורום התארח היום (ב') בבניין ההסתדרות בתל אביב, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

שולטהייס לא פירט באילו תהליכים הבחירות הממוחשבות יגעו, אולם ציין, כי "ראינו כבר מפלגות שעשו זאת כמו שצריך, ומנגד – ראינו פרויקטי בחירות ממוחשבות שנכשלו והגיעו להטחה של האשמות הדדיות בבית המשפט. אנחנו נמצאים בימים אלה בבחינה של התשתיות וההיערכות הלוגיסטית והמיחשובית הנדרשות בהיבטי ה-IT השונים, על מנת שהבחירות הללו יתקיימו בצורה יעילה ומאובטחת. החזון שלי הוא למחשב את התהליך, אולם זה לא פשוט".

הוא תיאר את מערך ה-IT שבראשותו ואמר, כי זה מונה כ-20 עובדים, ועוד כמה במיקור-חוץ, ומשרת כאלף משתמשים במאה אתרים. שולטהייס הוסיף, כי עם כניסתו לתפקיד, לפני כשנתיים, הוא פעל בכמה היבטים: האחד – שינוי כולל של מערך המיחשוב הישן. "היו באגף מערכות IT בנות 15 שנים", אמר. "מצאתי שרתים רבים שאינם קשורים ביניהם. לא היה מערך אחסון כלל". היבט שני, ציין, היה מרכוז המיחשוב וביטול איי מיחשוב, תהליך שמצוי בשלבי סיום. "יצרנו אינטגרציה בין מערכות המידע, החלפנו מערכות ישנות רבות, שדרגנו אחרות", אמר. "הכול נעשה תוך שימת דגש על ההיבט הירוק, לצורך חסכון באנרגיה, תחזוקה ונדל"ן". ההיבט השלישי הוא מתן מענה לא רק לעובדי ההסתדרות, אלא לכלל אזרחי המדינה, לעובדים זרים ולפלסטינים. מענה זה ניתן, לדבריו, בנושאים שונים, בהם גבייה וקבלת זכויות שונות, כולל כספים. שולטהייס אמר, כי המענה ניתן, בין השאר, באמצעות מאגרי מידע שהונגשו לציבור, מרכזי פניות ואתר אינטרנט.

ברמה התפעולית, הסביר, "פתחנו מחדש את כל החוזים עם ספקיות ה-IT. הורדנו עלויות. אנחנו משקיעים כיום בהתעצמות על חשבון התחזוקה, ומבצעים התייעלות פנימית". שולטהייס הוסיף, כי כל הפעילויות הטכנולוגיות נעשות תוך "הצפת המיחשוב לדרג ההנהלה".

בתארו את הפעולות הצפויות בשנתיים הבאות, אמר שולטהייס, כי בכוונת ההסתדרות לצאת לפרויקט CRM, שיתממשק ליישומי ניהול שירות לקוחות שכבר פותחו באופן פנימי. הוא כינה אותו "פרויקט אסטרטגי". בנוסף, אמר, ההסתדרות תבצע בחודשים הקרובים פרויקט BI.

אבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה, תיאר את שלושת המיקודים המרכזיים השנה. ההיבט הראשון, אמר, הוא ממשל IT. "יש לנהל את ה-IT כעסק לכל עניין ודבר", הסביר שטראוס, "וזאת באמצעות מערך שיטות וכלים ממוכנים, ובתאימות לסטנדרטים מובילים דוגמת COBIT,  PMBOK, CMMI ו-ITIL. אמנם, התקנים אלה אינם בגדר חובה, אבל יש בהם ניסיון מצטבר בר ערך". לדבריו, המטרה באותם התקנים היא השגת מצוינות בניהול קשרי הלקוחות והמשאבים (כוח אדם, נכסי תוכנה וחומרה) של ה-IT, בניהול קשרי הספקים שלו ובניהול ובמדידת ביצועי ה-IT בהתאם למערך מדדים עסקיים ברורים. "מילת המפתח היא שקיפות ובהירות מול העסק", אמר שטראוס. "באמצעותו, אנחנו רוצים להביא לעליית מדרגה מרמת ספק לרמה של שותף אמיתי".

הנושא השני, אמר שטראוס, הוא סוגיית הזמינות והיציבות של המערכות. לדבריו, "2009 הייתה בעייתית ביותר בהקשר זה מבחינת תקלות, באגים, תעופות ויציבות וזמינות המערכות". כפתרון הציע שטראוס את התפיסה המסתמנת בתעשייה תחת הכותרת "מודל פס הייצור". זה פתרון שנוגע למערך כללים ברורים ברמה של ניהול השינויים, ניהול הסביבות וסוגי הסביבות, תהליכי ניהול המהדורות, ניהול מערך הבדיקות, המשמעויות בהיבט ההיערכות הארגונית הנדרשת והכלים הממוכנים השונים התומכים בהיערכות זו", ציין.

הנושא השלישי הוא מיחשוב ענן. שטראוס הביא דוגמאות לאימוץ מודלים של תוכנה כשירות, תשתיות כשירות, פלטפורמה כשירות ועוד, הן במודל פנים ארגוני או פרטי והן במודל של צריכת המשאבים מגורם חיצוני ותשלום לפי שימוש. "בשורה התחתונה", סיכם, "למרות כל המחסומים, מודל המיחשוב בענן תופס תאוצה ברורה בכמה תצורות ספציפיות שבהן הוא מספק יתרון בולט. לכן, לא מעט ארגונים בישראל נמצאים כיום בתהליך של בחינת ההזדמנויות והמוכנות שלהם למודל הענן לסוגיו השונים".

גדי לוטן, מנכ"ל ההסתדרות החדשה, אמר ש-"הארגון עבר שינויים רבים בשנים האחרונות, וידע עליות ומורדות, בהתאם לזהות של מי שעמד בראש ההסתדרות ומי שהיה ראש ממשלת ישראל". ההסתדרות, אמר, היא ארגון העובדים היציג הגדול במדינה, ומונה 700 אלף עובדים, המהווים 25-30% מכלל השכירים במשק. 3,000 מקומות עבודה מאורגנים בהסתדרות באמצעות ועדי עובדים.

בשנות ה-90', אמר לוטן, ההסתדרות "חטפה מכה, מכה חזקה מאוד, בשל מצבה הכלכלי". בשנת 1995, הגירעון המצטבר שלה עמד על שני מיליארד שקלים, עם תוספת שנתית של 150 מיליון. בחלוף עשור, ציין, הגירעון הצטמצם משמעותית, וכעת הוא עומד "רק" על 700 מיליון שקלים, עם רווח תפעולי שנתי של יותר ממאה מיליון. לוטן העריך, כי בתוך 4-5 שנים, לא יהיו להסתדרות חובות והיא תחל להיות גוף רווחי. לוטן הסביר את הסיבות לייעול בצמצום מספר העובדים בארגון מ-4,000 לכאלף עובדים כיום.

יובל פרידמן, CTO ההסתדרות, תיאר את השינויים שבוצעו במערך ה-IT בארגון בהיבט התשתיות. חתם את המפגש זיו מנדל, מנכ"ל משותף בג'ון ברייס הדרכה מקבוצת מטריקס, שתיאר את הדרכים לניהול נכון של פרויקטים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים