עופר עיני, יו"ר ההסתדרות: "המשבר הכלכלי הגדיל את הצורך בהתארגנות עובדי ההיי-טק"

"אין לחשוש מכך שההסתדרות תהיה בית לעובדי ההיי-טק", אמר עיני ● לדבריו, "עלינו, בהסתדרות, להתאים את עצמנו לעולם העבודה המשתנה, אולם גם על המנמ"רים והמנכ"לים להתאים את עצמם" ● הוא פנה לעובדי התעשייה ואמר, כי "אם תהיו מאורגנים וייווצר גוף שיידע לשמור על זכויותיכם מול המעסיקים, הממשלה והכנסת, ייווצר כאן סוג של אגרוף אחד גדול, שילך ויקדם את הצמיחה, ויהפוך את ענף ההיי-טק לגורם מוביל בכלכלת ישראל"

"המשבר הכלכלי העולמי האחרון הוכיח, כי אף עובד אינו חסין, גם אם הוא במגזר ההיי-טק. ראוי שלכל מקום עבודה יהיה ארגון עובדים שיטפל באינטרסים שלהם, כי לא לעולם חוסן. מי שעובד היום יכול להיות מפוטר כהרף עין, חסר כל זכויות", כך אמר עופר עיני, יושב ראש ההסתדרות החדשה.

עיני היה דובר המפתח במפגש של מועדון C3, פורום המנמ"רים של אנשים ומחשבים. הפורום התארח היום (ב') בבניין ההסתדרות בתל אביב, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

"נפגשתי באחרונה עם פורום בעלי חברות היי-טק", אמר עיני, "והם כמובן התנגדו לכל צורה שהיא של התאגדות מקצועית של העובדים. הם הסבירו, בין השאר, כי ענף ההיי-טק שונה משאר ענפי הפעילות במשק, וציינו שתקום התנגדות מצד חברות בינלאומיות להתאגדות שכזו בישראל". למרות זאת, ציין עיני, "אמרתי להם שלכל ענף ניתן למצוא את הנוסחה המתאימה להתנהלות היומיומית של אותם עסקים שבהם הם נמצאים".

"אני עד לתופעה שאפיינה ענפי תעשיה אחרים וכיום היא קיימת גם בהיי-טק", הוסיף. "יותר ויותר עובדים פוגשים אותי ושואלים מה עליהם לעשות על מנת להיות במקום אחר מבחינת מצבם התעסוקתי ובכל הנוגע להיעדר הזכויות שלהם. ענף ההיי-טק מיוחד ודורש גמישות ניהולית שונה, למשל בשל העובדה שעובדים רבים עובדים בו מהבית". עם זאת, עיני הסביר, כי למרות כל הקשיים וההתנגדויות, "ניתן לפרק וליצור את גורמי ההתנהלות היומיומית ולהביא למודל שמצד אחד ייתן את מלוא המענה לבעלי העסקים, ואם הם רק היו רוצים – הם היו יכולים לקבלו, ומצד שני, יספק לעובדים את ההגנה התעסוקתית שהם ראויים לה, אפילו שנראה שהם מרוויחים יותר משאר העובדים במשק".

עיני אמר, כי "המעסיקים עדיין לא הפנימו את הרצון שלנו ללכת בכנות מלאה להתנהלות שאומרת שהעסק חייב להתקיים ולהרוויח, אבל העובדים צריכים להיות גם עם זכויות. בהרף עין הם יכולים להיות בלתי מועסקים וחסרי זכויות, ואת זאת הוכיח לנו המשבר הכלכלי האחרון, שטרם הסתיים".

"ועדי העובדים מבינים שאי אפשר לעצור את הקדמה"

בעבר, אמר עיני, "היינו רחוקים מתחום ההיי-טק, ההסתדרות לא נחשפה לבעיות של עובדים במגזר זה. אנחנו לומדים את הבעיות, נצא להיי-טק עם סל הצעות שיהיה מתאים למגזר זה". לדבריו, "הענף נתפס עד עתה כמנוגד להלך הרוח ההסתדרותי, אולם מדובר בטעות נפוצה, שכן יש חברות היי-טק וחברות העוסקות במו"פ המעסיקות אלפי עובדים מאורגנים ושנמצאות בהסכמים קיבוציים עם ההסתדרות". עיני מנה ביניהן את טבע, רפאל, התעשייה האווירית, אלישרא, תדיראן קשר.

"המשבר", ציין עיני, "המחיש לכולם שחיבור שכזה, בין העובדים, המעסיקים ומנכ"לי חברות ההיי-טק – יכול להתקיים בצורה שתניע את התהליכים קדימה. העניין הוא שלטנגו צריך שניים".

"את הקדמה אף אחד לא יוכל לעצור", אמר עיני. "אפילו ועדי העובדים מתחילים להבין זאת. יש למנמ"רים תפקיד מרכזי בהתפתחות הטכנולוגית. השכלנו להבין זאת בהסתדרות, ברמת התהליכים וההתנהלות. כיום, איננו חוששים ללכת לשינוי".

בהתייחסו לאנשי ה-IT בשירות המדינה, אמר עיני, כי "על האוצר ליצור הסכמים המתאימים להם. ההסכם הקיבוצי הכולל אינו מתאים לזה של אנשי המחשב". לדבריו, "ניתן לעגן ולגבש הסכמים ייחודיים, כשרוצים להביא אנשים איכותיים. למשל, הסכם אישי בתוך מסגרת קיבוצית. בנינו תנאי הגנה על עובדים שלא במסגרת הסכמי קביעות".

הוא ציין, כי התארגנות עובדים מההיי-טק בתוך ההסתדרות לא תביא לפגיעה בחברות בענף, "כיוון שההסתדרות מתאימה את עצמה לעולם העבודה הדינמי במאה ה-21, לסביבת העבודה המיוחדת של המשק הישראלי ולכלכלה הגלובלית. אם יש בקרב מנהלי חברות היי-טק חששות מהתארגנות עובדים, הם נובעים מהדימוי שנוצר להסתדרות בעבר, ולא מראייה מפוכחת של דרכה החדשה".

"ההסתדרות, במתכונתה הנוכחית, יכולה להיות בית לכל התחומים ולעובדים מכל הענפים", סיכם עיני. "אין לחשוש. עלינו להתאים עצמנו לעולם העבודה המשתנה, ומנגד – גם על המנמ"רים והמנכ"לים להתאים את עצמם. אם תהיו מאורגנים וייווצר גוף שיידע לשמור על זכויותיכם מול המעסיקים, הממשלה והכנסת – ייווצר כאן סוג של אגרוף אחד גדול, שילך ויקדם את הצמיחה, ויהפוך את ענף ההיי-טק לגורם מוביל בכלכלת ישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים