גוגל נתבעת בניו מקסיקו על איסוף מידע מילדי בית ספר

גוגל חטפה בשבוע שעבר תביעה מטעם המדינה● הטענה היא שהענקית ממאונטיין וויו אוספת באופן סמוי נתונים של תלמידים באמצעות תכנית G Suite for Education שלה החינמית, וקוצרת מידע ממחשבי ה-chromebook של הילדים

גוגל נתבעת- אספה מידע מילדי בית ספר בלי רשות הוריהם. צילום אילוסטרציה: BigStock

הקטור בלדראס, התובע הכללי של ניו מקסיקו, הגיש באחרונה נגד חברת גוגל תביעה בגין ריגול, לכאורה, אחרי ילדי בית הספר, באמצעות מכשירי ה-Chromebook שלהם, שנועדו לצרכים לימודיים וחינוכיים. ענקית הטכנולוגיה הגיבה על התביעה וטוענת כי היא מושתתת על עיוות של כל העובדות.

גוגל

גוגל

מוצרי גוגל אוספים את הנתונים שלנו כדרך להגיש תוכן מותאם אישית והמלצות לתוכן, ובנוסף לצורך התאמת מודעות ממוקדות ורלוונטיות למשתמש – זה לא סוד. המודל העסקי הזה הוא שמאפשר לחברה להציע מוצרים בחינם למשתמשים. אולם אותו מעקב, כשמושאו הוא קטינים, אינו חוקי. וזו הסיבה שבלדראס הגיש את התביעה. לדבריו גוגל אוספת לטובת ענייניה העסקיים "כמויות אדירות של נתונים" מהילדים.

"החקירה שלי גילתה כי גוגל עוקבת אחר ילדים ברחבי האינטרנט, בין מכשירים, בבתיהם וכן מחוץ להם, במתחם החינוכי, והכל מבלי לקבל הסכמה הורית שניתנת לאימות", כתב התובע הכללי למנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי.

בלדראס טוען כי האיסוף והשימוש של גוגל בנתוני תלמידי בתי הספר בלי קבל רשות מההורים מפרים את חוק הגנת הפרטיות אונליין של הילדים (המכונה COPPA), שאוסר על חברות לקצור נתונים של ילדים עד גיל 13 בלא אישור הוריהם, ואת חוק ההגבלים העסקיים של ניו מקסיקו.

לדברי התובע הכללי, גוגל מעולם לא ביקשה את רשות ההורים בבית הספר המחוזיים ברחבי ניו מקסיקו, אשר בהם השתמשו במכשירי Chromebook ככלי חינוכי לתלמידים.

כשמחשבי Chromebook – המבוססים על מערכת ההפעלה Chrome OS של גוגל, נדרשים לחיבור לאינטרנט בכדי להפעיל יישומי רשת, ושכל המידע שבהם מאוחסן בענן – מוצעים לתלמידי בתי ספר, הם מגיעים כשגוגל מקבצת את שירותיה עליהם במה שמכונה G Suite for Education. על המחשבים טעונים כברירת מחדל ג'ימייל, גוגל דרייב, היומן (Google Calendar) וכמובן דפדפן הכרום של הענקית – האפשרות לאסוף דטה מהשירותים המסוימים נרחבת במיוחד.

מחשבי chromebook - באים עם Google Education המשמש יותר מ-80 מיליון מחנכים ותלמידים בארצות הברית. צילום אילוסטרציה: BigStock

מחשבי chromebook – באים עם Google Education המשמש יותר מ-80 מיליון מחנכים ותלמידים בארצות הברית. צילום אילוסטרציה: BigStock

"גישה אקסקלוסיבית ובלעדית אל חייהם הדיגיטליים של מיליוני התלמידים"

על פי התביעה, שהוגשה ביום ה', "כיום Google Education משמש יותר מ-80 מיליון מחנכים ותלמידים בארצות הברית". התובע הכללי הוסיף ושטח בלשון התביעה כי "זה למעשה נותן לגוגל גישה אקסקלוסיבית ובלעדית אל חייהם הדיגיטליים של מיליוני התלמידים ולנתונים האישיים שלהם".

פרקליטות המדינה דורשת מגוגל כי תפסיק את הנוהג הזה שלה, ותשלם קנס על מעשיה.

הענקית ממאונטיין וויו גלגלה את האשמה, לכאורה, אל מערכת החינוך. דובר גוגל הגיב במייל לתקשורות וטען כי "ה-G Suite for Education מאפשר לבתי ספר לשלוט בגישה לחשבון, ומחייב שבתי ספר יקבלו הסכמת הורים במידת הצורך". לדברי הדובר: "איננו משתמשים במידע אישי ממשתמשים בבתי ספר יסודיים ותיכוניים כדי למקד מודעות. מחוזות בתי הספר יכולים להחליט כיצד הכי טוב להשתמש ב-Google for Education בכיתותיהם, ואנו מחויבים לשתף פעולה איתם".

יצוין כי גוגל יצרה גם דף אינטרנט המוקדש למענה על שאלות בנושא פרטיות בהקשר למחשבי ה-Chromebook המשמשים למטרות חינוך. "אנו דורשים על פי החוזה שבתי ספר המשתמשים ב-G Suite יקבלו את הסכמת ההורים הנדרשת על פי ה-COPPA", נכתב באתר. "ניתן להשתמש בשירותים שלנו בהתאם ל-COPPA כל עוד בית ספר מקבל את הסכמת ההורים".

עם זאת, בתביעה של בלדראס נטען כי החברה מעולם לא השיגה הסכמה הורית כלשהי שניתן לאמת באמצעות טופס מקוון, מספר חינם או שיחת ועידה בווידיאו עם ההורים. "יתרה על כן, ההודעות הקופצות שגוגל הציגה בפני התלמידים בעת הגישה לראשונה לחשבונות Google Education שלהם אינן מיועדות להורי הילדים, וגם אינן זמינות לבדיקתם", צוין בהמשך הדברים.

"מעקב אחר נתוני תלמידים ללא הסכמת ההורים אינו רק לא חוקי, זה מסוכן, והמשרד שלי ידאג שכל חברה שתפגע בבטיחותם של ילדי ניו מקסיקו תיקח אחריות למעשיה", אמר בלדראס בהצהרה. בתביעה הוסיף בלדראס גם את הטענה כי "חשוב יותר, גוגל לכדה בשבי דורות של לקוחות עתידיים, שהוכשרו להשתמש בפלטפורמה שלה כבר מהגן".

נזכיר כי גוגל, ביחד עם יוטיוב שבבעלותה, חטפו בשנה שעברה קנס מטעם נציבות הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, בגובה 170 מיליון דולר.

מספר קבוצות פרטיות טענו שיוטיוב אספה נתונים על הצופים הצעירים ביותר שלה, עד לגיל 13, ללא הסכמת הוריהם, במאמץ להציג להם מודעות ולגזור מכך קופון כספי. ה-FTC חקרה, והענישה הגיעה משום שגם במקרה הזה זוהו הפרות של ה-COPPA, שה-FTC חשפה, לדבריה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים