הלמ"ס: כ-200 אלף ישראלים נפגעים מעבירות ברשת בשנה

3.5% מהישראלים בני ה-20 ומעלה נפגעו מאלימות אונליין ב-2018 - כך עולה מנתונים שהלשכה פרסמה היום (ג') ● המספרים מראים שגברים ונשים נפגעים במידה שווה, צעירים נופלים קורבן לעבירות אונליין יותר ממבוגרים והשיימינג לא כל כך רווח כמו שעושים ממנו

האלימות ברשת ממשיכה לשגשג. צילום אילוסטרציה: BigStock

כ-195 אלף ישראלים בני 20 ומעלה, המהווים 3.5% מכלל בני גילאים אלה, נפגעו ב-2018 מעבירות ברשת – כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לרגל היום הבינלאומי נגד בריונות והשבוע הלאומי לגלישה בטוחה. על פי הנתונים, מספר הנפגעים והנפגעות שווה, השיימינג לא כל כך רווח כמו שחושבים והרוב המכריע לא מדווחים על העבירות שמהן סבלו למשטרה.

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

הנתונים מראים כי השיעור הגבוה ביותר של נפגעים מעבירות ברשת – 4.3%, שהם כ-51 אלף איש – הוא בקרב בני גילאי 25-34, בעוד שהשיעור הנמוך ביותר – 2%, שהם כ-20 אלף איש – הוא בקרב בני 65 ומעלה. כ-3.6% מהגברים וכ-3.4% מהנשים בני.ות 20 ומעלה סבלו מעבירות במרחב המקוון, כאשר בשני המקרים מדובר ב-98 אלף נפש. 89.2% מהנפגעים.ות לא דיווחו על כך למשטרה, כשהסיבה השכיחה לכך היא חוסר היכולת של המשטרה, לפחות לדעתם, לטפל במקרים כאלה – 24% מהם ציינו סיבה זו. אחרים ציינו כי לא התלוננו מאחר שהם דיווחו לגורם אחר או שמדובר באירוע קל ערך.

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

הסוג השכיח ביותר של העבירות – 32.5% – הוא התחזות או גניבת זהות, כשלאחר מכן נמצאים הפצת מידע (27.2%) והפצת נוזקות, רושעות, פישינג וכדומה – מה שמכונה על ידי הלמ"ס עבירה כנגד מחשב, כגון וירוס או תולעת (17.9%).

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

מה בקרב הילדים?

על פי הנתונים, ילדים ב-19.3 אלף משקי בית (2.4% מכלל משקי הבית) נפגעו מבריונות ברשת ומשיימינג – נתון שמעלה תמיהות, לנוכח הסברה שהתופעה רחבה הרבה יותר. השיעור בקרב משפחות יהודיות גבוה יותר מאשר אצל אלה שאינן, עם 18.7 אלף משקי בית, או 3%. גם אצל הבוגרים, שיעור הנפגעים היהודים היה גבוה, ואף יותר מכפול, מאשר הנפגעים הערבים: 3.9% ו-1.8%, בהתאמה. כללית, ב-38% מהבתים שילדים החיים בהם נפגעו מאלימות ברשת (לא כולל שיימינג), הם סבלו משתי פגיעות או יותר. המספר הכללי של העבירות הללו שבוצעו ב-2018 עמד על כ-15 אלף.

נתון נוסף מראה שלמרות האזהרות והדיבור התכוף על התופעה, 76.7% מבני ה-20 ומעלה ציינו שהם חוששים להיפגע מעבירה ברשת במידה מועטה, או בכלל לא.

עוד נתונים מראים שנשים בגילאי 20-34 סבלו מפגיעות ברשת הרבה יותר מאשר בנות גילאי 35 ומעלה: 4.8% לעומת 2.8%. אצל הגברים, המצב הפוך: אצל בני ה-35 ומעלה עמד השיעור על 3.7% ואצל הצעירים יותר – על 3.5%.

הנדגמים בסקר התבקשו להגדיר את מידת דתיותם. השיעור הגבוה ביותר של נפגעי עבירה אונליין הוא בקרב חילונים (4.6%) ולאחר מכן בקרב מסורתיים-דתיים (4.4%). בקרב מסורתיים-לא כל כך דתיים ודתיים נמצאו שיעורים דומים (3.6% ו-3.5%, בהתאמה). בלמ"ס אומרים שלא ניתן להפיק אומדנים שנוגעים לחרדים, עקב מיעוט מקרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים