ארה"ב: חקירת ההגבלים העסקיים נגד גוגל מעלה הילוך

תובעים כלליים של מדינות, שערכו עד כה חקירה עצמאית לענקית ממאונטיין וויו, ייפגשו עם נציגי משרד המשפטים בכי לדון בחששות שגוגל מתנהגת כמונופול שחונק תחרות במשק, במיוחד בנוגע לתחום הפרסום אונליין ולכל הכרוך במערכת ההפעלה אנדרואיד שלה

תביעת הגבלים עסקיים נגדה מטעם מדינות בארה"ב. גוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock

נציגי משרד המשפטים האמריקני ותובעים כלליים של כמה וכמה מדינות בארה"ב יתכנסו השבוע לשיחות על חקירותיהם המקבילות בעניין ההגבלים העסקיים של גוגל, כך דווח הוול סטריט ג'ורנל.

לפי הדיווחים בתקשורת, השיחות עלולות להוביל בסופו של דבר לכך ששני הגורמים – משרד המשפטים ונציגי החוק מטעם המדינות – יאחדו כוחות לצורך העלאת הילוך והתקדמות בחקירותיהם את נהלי הענקית.

ביוני 2019 נודע כי משרד המשפטים האמריקני מכין חקירה מעמיקה שתפקידה יהיה לקבוע אם ענקית החיפוש הפרה את חוק ההגבלים העסקיים בהפעלת עסקיה, כך דיווח בזמנו הג'ורנל, בהתבסס על שני גורמים שמכירים את הנושא.

בהמשך, בספטמבר האחרון, התברר כי במקביל ובנפרד הושקה גם חקירת הגבלים עסקיים נוספת לגוגל, שתכלול 50 תובעים כלליים. התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, הודיע כי מדינתו היא שתוביל את החקירה הגורפת, שתכלול 48 ממדינות ארצות הברית, את מחוז קולומביה ואת פורטו ריקו.

החבל מתהדק על צוואר ענקית החיפוש? צילום אילוסטרציה: BigStock

החבל מתהדק על צוואר ענקית החיפוש? צילום אילוסטרציה: BigStock

שת"פ בין הגורמים החוקרים אפשרי בקרוב

משרד המשפטים והתובעים הכלליים של המדינות לא חלקו עד כה חומרי חקירה וממצאים, אולם גורמים רשמיים אמרו כי הדבר יכול להשתנות וכי שת"פ בין הגורמים החוקרים אפשרי בקרוב.

על פי הדיווח הנוכחי בג'ורנל, שהתבסס שוב על דבריהם של אנשים המכירים את הנושא, לפחות שבעה תובעים כלליים הוזמנו כעת למפגש שיתמקד בחשיבות מיקומה הדומיננטי של גוגל בשוק הפרסום אונליין.

נושא נוסף לבחינה, כך נטען, הוא התנהגותה האנטי-תחרותית של גוגל בכל הקשור במערכת ההפעלה שלה, אנדרואיד.

על פי הדיווח, הפגישה בין הגורמים צפויה לכלול דיונים בנושאים אלה – שבנוגע לשניהם גוגל כבר נחקרה ואף נקנסה באירופה – כמו גם לעסוק בהיקף החקירות וכיצד ניתן לחלק את העבודות בין הצדדים השונים.

הן גוגל והן משרד המשפטים והתובעים הכלליים סירבו בינתיים להגיב לדיווח.

יצוין כי גוגל שולטת בשוק הפרסום המקוון בארה"ב, וחולשת על נתח של 36 אחוזים ממנו, לעומת 19 אחוזים שנמצאים בשליטת פייסבוק.

פייסבוק נחקרת על ידי לשכת הגנת הצרכן של נציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC, הבוחנת את ההשפעה שיש ושהייתה לרכישות שביצעה הענקית ממאנלו פארק על התחרות במשק. מדובר כמובן על כך שהענקית אימצה לחיקה החם את השירותים החברתיים המובילים ווטסאפ ואינסטגרם.

בנוסף, גם ועדת המשפט של בית הנבחרים בוחנת את נוהליהן של גוגל ופייסבוק וכן של אפל ואמזון – המכונות ארבעת ענקיות הטכנולוגיה – כדי ללמוד ולנסות לקבוע האם יש אכן צורך "לשבור" את ענקיות הטכנולוגיה של עמק הסיליקון, קריאה שמאחוריה ניצבת הסנטורית אליזבת וורן, מתמודדת המבקשת לייצג את הדמוקרטים במירוץ לנשיאות ארה"ב 2020.

"לחברות הטכנולוגיה הגדולות של היום יש יותר מדי כוח בכלכלה שלנו, בחברה שלנו ובדמוקרטיה שלנו", כתבה וורן בפוסט שפרסמה במרץ 2019. היא הוסיפה כי החברות "דחפו בבולדוזר את התחרות, השתמשו במידע הפרטי שלנו למטרות רווח, והפכו את המגרש לכזה שהוא נגד כל האחרים. בתוך כך הן פגעו בעסקים קטנים וחנקו את החדשנות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים