רחפנים בשירות הבנייה, הביטוח והצילום

השימושים ברחפנים הולכים ומתרחבים, ורבים מהם הוצגו בכנס אנשים ורחפנים של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה

להיערך לשימושים השונים ברחפנים. דו"ח מבקר המדינה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הרחפנים נפוצים כיום בשוק ומשמשים לצרכים שונים ומגוונים – החל מצבא וביטחון וכלה במשלוחים, חקלאות ועוד, כיד הדמיון הטובה. נושא שפחות מדובר הוא התרומה של הרחפנים והשימוש בהם בענף הבנייה. יש חברות שמשתמשות בכטב"מים על מנת לבנות את הדירות והבתים הבאים שלנו.

אורי אפק, המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של סייטאוור (SiteAware) – חברה שמתעסקת בתחום זה, האיר עליו את הזרקור בדברין בכנס אנשים ורחפנים של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה באולם האירועים לאגו בראשון לציון.

"יש בשוק לא מעט חברות שמספקות טכנולוגיה ושירותים של רחפנים לפרויקטי בנייה של תשתיות כמו כבישים ועבודות עפר. עם זאת, בנייה של בניינים מחייבת דיוק ורזולוציה גבוהים, וטיסה בסביבה מורכבת ומרובת מכשולים – מה שלא היה אפשרי בטכנולוגיות שהיו עד כה. הרחפנים מאפשרים את זה", ציין.

אפק סיפר כי "סייטאוור לקחה את הרחפנים וטכנולוגיית הראייה הממוחשבת צעד קדימה, וכך מספקת מענה לליבו של שוק הבניה: בניינים. אנחנו מציעים טכנולוגיה שמאפשרת למנהלים בחברות בנייה לקבל החלטות בזמן אמת, כשזה רלוונטי".

אורי אפק, המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של סייטאוור. צילום: ניב קנטור

אורי אפק, המייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של סייטאוור. צילום: ניב קנטור

אחד האתגרים שלדבריו הטכנולוגיה של החברה נותנת לו פתרון הוא בעיות האיכות: "חלק גדול מהן נובעות מבקרת איכות חלקית ולא אחידה, שנעשית בדרך כלל באופן ידני. המעבר לבקרת האיכות הדיגיטלית של סייטאוור מוביל לחיסכון כספי, ושיפור באיכות ובתהליכי הבניה. לעיתים יותר מקרובות טעויות גורמות להוצאות מיותרות בקנה מידה ענק. לדוגמה, היחס בתיקון של טעות שמתקנים לפני יציקה לאחר יציקה של קומה בבניין יכול להגיע -100:1".

לטענתו, "מה שאנחנו מציעים נדיר בתחום, מאחר שהפתרון שלנו מציע בקרה של 100%. מעבר לכך, אנחנו מציעים את מוצרי האנליטיקה שלנו. יש לנו כלים רבים שפיתחנו באופן פנימי, כמו גם, במידה שבוצע תיקון, לחזור למקום ולבחון על הסנטימטר שהוא בוצע היטב".

אייל צור, מנכ"ל איירווייז דרונס. צילום: ניב קנטור

אייל צור, מנכ"ל איירווייז דרונס. צילום: ניב קנטור

אייל צור, מנכ"ל איירווייז דרונס, דיבר על UTM – מערכות ניהול תעבורה לרחפנים. "מדובר במערכות של ניהול אוטונומי. זה אקו-סיסטם שמאפשר לרחפנים לפעול באופן בטוח במרחב האווירי. זו מהפכה, כי מדובר באפיון מחשבתי אחר", אמר.

לדבריו, ניהול אוטונומי של תעבורת הרחפנים הוא מה שיאפשר לתחום הזה להצליח באמת. "תחום התעופה, בהיבט הניהול, היה מאוד רגולטורי והתנהל בקצב איטי, והוא קיבל דחיפה רק ברגע שיצא הרחפן המסחרי הראשון. זה הזמן הנכון, כי הפוטנציאל של הרחפנים רק הולך וגדל, במיוחד אחרי שהרגולטור הכשיר רחפנים במשקל קל יחסית כרכבים אוויריים. ניתן לראות שהשוק, מבחינה טכנולוגית ועסקית כאחד, מוכן לפתרון של ניהול אוטונומי של תעבורת הרחפנים", ציין צור.

אילן יוסים, סמנכ"ל השיווק של סקייווטץ'. צילום: ניב קנטור

אילן יוסים, סמנכ"ל השיווק של סקייווטץ'. צילום: ניב קנטור

אילן יוסים, סמנכ"ל שיווק בחברת הביטוח הייעודית סקייווטץ', סיפר על היכולות של הפלטפורמה שמציעה החברה לקחת את הביטוח המסורתי ולפרק אותו, מבחינת הרכיבים של הטיסה. "היא יודעת לזהות את הטייס, לזהות את הסיכון בזמן אמת ולתמחר אותו, ולקחת את הפוליסה ולהנגיש אותה באמצעות אפליקציה, ברוקרים ושותפים טכנולוגיים", אמר.

לדברי יוסים, "צריך להבין שיש שני סוגים של רחפנים: אלה שכבר התרסקו ואלה שעדיין לא. טייסים ובכלל אנשים בתחום התעופה אוהבים לטוס, אוהבים טכנולוגיה ואוהבים לקחת סיכונים, אבל הם לא אוהבים לשמוע שהרחפן שלהם יתרסק. אלא שהרחפנים הם תחום שיש בו סיכון, כולל להתרסקות". הוא סיפר שכדי להבין מה גורם לטיסות של רחפנים להיות מסוכנות, סקייווטץ' ניתחה אלפי טיסות מסחריות שנעשו בארצות הברית, במשך חמש דקות ומעלה האחת. "רצינו להבין מה ההבדל בין טיסה שמסתיימת בשלום לכזו שמסתיימת בהתרסקות. הגענו לכלל מסקנה שהכל קשור לניהול ותכנון טיסה. באפליקציה שאנחנו מציעים אפשר לכוון מסלולים, לנהל, לשנות את הכל ולראות את העלות", אמר.

רותם רוגובסקי, מנכ"ל סקייפרו. צילום: ניב קנטור

רותם רוגובסקי, מנכ"ל סקייפרו. צילום: ניב קנטור

רותם רוגובסקי, מנכ"ל סקייפרו, חתם את הכנס כשסיפר על חידושים ומגמות שהוטמעו בחברה בפרט ובשוק בכלל. "שוק הרחפנים משתנה משתי סיבות: הראשונה היא שכל אחד שרוצה יכול להרים רחפן לאוויר. רחפנים הם מאוד חכמים ואין צורך במיומנות גבוהה מדי כדי להטיס אותם. הסיבה השנייה היא שחלק ניכר מהרחפנים מצוידים במצלמה טובה", אמר.

סקייפרו, ציין רוגובסקי, קיימת כבר חמש שנים, והיא נולדה משילוב של אהבה לצילום, לעריכה ולרחפנים. "אנחנו עושים הפקות סרטים ו-וידיאו, מציאות מדומה ועוד שילובים בעולם הרחפנים, ומצלמים מהקרקע וגם מהאוויר", הוסיף.

לדבריו, "באיזשהו שלב התחלנו להרגיש שהגירוי ורמת הריגוש וההנאה שלנו מעולם הרחפנים יורדות. ישבנו וחשבנו: איך בכל זאת ניתן לרגש? התשובה הייתה שילוב של רחפני מרוץ בחברה, אבל לא כדי להתחרות, אלא על מנת להצליח להביא זוויות צילום אחרות".

רוגובסקי סיפר שבשנה האחרונה למדה החברה להשתמש בהיגוי דואלי, והתגאה במיוחד בהשתתפות הפעילה שלה בפרויקט הטטריס, ששבר את הרשתות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים