בינה מלאכותית שפיתחה גוגל מזהה סרטן שד טוב יותר מרופאים

מחלקת הבריאות של הענקית ממאונטיין וויו הצליחה לייצר מערכת AI שקוראת תוצאות בדיקות ממוגרפיה עם אחוזי הצלחה גדולים יותר, בהשוואה לניתוח הממצאים שביצעו רדיולוגים אנושיים - האם היא תאומץ כחלק שגרתי מהתהליך?

ה-AI מצליחה יותר. בדיקת ממוגרפיה לאיתור ואבחון מוקדם של סרטן השד. צילום אילוסטרציה: BigStock

מערכת בינה מלאכותית טובה יותר בחיזוי סרטן השד בהשוואה לרדיולוגים, כך עולה ממחקר אמריקני-בריטי משותף שהובילה מחלקת הבריאות של גוגל.

גוגל בריאות

גוגל בריאות

הצוות העומד מאחורי הטכנולוגיה שפיתחה הענקית ממאונטיין וויו מקווה שניתן יהיה לפרוס אותה באופן נרחב – כדי לשפר את הטיפול בסרטן השד ובעיקר את זיהויו – משום שאיתור הסרטן בשלב מוקדם משפר את סיכויי ההצלחה להחלים ממנו.

הרצון לאבחון מוקדם של תאי הסרטן בשד, ובכך להגדיל את הסיכוי לנצח אותו, הוא הסיבה שמדינות רבות בודקות נשים באופן שגרתי באמצעות סריקת רנטגן הנקראת ממוגרפיה, שיודעת לאתר סימנים לסרטן השד. אלא שהממוגרפיה רחוקה מלהיות הפתרון המושלם לאבחון המוקדם. רדיולוגים יכולים להחמיץ סימני סרטן אצל חלק מהנשים, בעוד שבמקרים אחרים נשלחות נשים לקבל טיפולים כימותרפיים וכירורגיים קשים בנגעים שלא באמת גרמו או יגרמו להתפתחות סרטן בגופן. כך לדוגמה, לאורך תקופה של 10 שנים, אצל מחצית מהנשים בארצות הברית שהממוגרפיה שעשו הניבה תוצאה חיובית – תוצאה זו התגלתה בדיעבד כשגויה.

בניסיון לשפר את האבחנות, הכשירו שרוויה שאטי ממחלקת גוגל בריאות ועמיתיה מערכת AI שלמדה 91,000 תוצאות ממוגרפיה שנלקחו מנשים בבריטניה ובארה"ב. אחרי כל פציינטית עקבו לאורך שנתיים-שלוש, בכדי לדעת האם היא פיתחה סרטן שד – אם לאו.

בשלב הבא בדק הצוות את מערכת הבינה המלאכותית שאימן על 28,000 תוצאות ממוגרפיה אחרות. התוצאות של ה-AI הושוו לאלו שאותן סיפקו הרדיולוגים, והסתבר שהמערכת של גוגל סיפקה 5.7 אחוז פחות תוצאות חיוביות כוזבות במדגם האמריקני, ו-1.2 אחוז פחות תוצאות חיוביות שגויות במדגם בבריטניה.

חסכון אפשרי של סבל, פחד ופרוצדורות רפואיות מיותרות ומזיקות

נתונים אלה אולי נשמעים קטנים, אך בהתחשב בכך ש-65 אחוז מהנשים בנות 40 ומעלה בארצות הברית עברו ממוגרפיה בשנתיים האחרונות, הם מייצגים מספר עצום של נשים שאם בדיקותיהן יבחנו גם על ידי AI, יחסכו מהן סבל, פחד ופרוצדורות רפואיות מיותרות ומזיקות שהיו מקבלות לשווא.

בניסוי אחר הציג הצוות של מחלקת הבריאות בגוגל את תוצאות ה-AI שלו מול אלו שאבחנו שישה רדיולוגים ספציפיים, ואת יכולות האבחנה של כל אחד מהם באופן פרטי. הבינה המלאכותית הצליחה להשיג אבחון שהיה ב-11.5 אחוז טוב יותר מזה של הרדיולוגים, אפילו כאשר הרופאים האנושיים ידעו גם את היסטוריה של מטופלים ומשפחותיהם ולקחו אותה בחשבון, סיפרה שאטי.

אדם ברנטנל, חוקר מאוניברסיטת קווין מרי בלונדון, הדגיש עם זאת, כי ה-AI לא השיגה תוצאות טובות יותר באבחון בהשוואה לשני רדיולוגים העובדים יחדיו – דרישה בסיסית לפענוח תוצאות ממוגרפיה בבריטניה ובמדינות אירופאיות אחרות. "אבל התוצאות נראות מבטיחות," הוא אמר.

לדברי חוקרי Google Health, מה שאפשר בהחלט שיקרה הוא שמערכת הבינה המלאכותית תהיה זו שתספק את חוות הדעת השנייה הנדרשת, מבלי שיהיה צורך להעסיק רדיולוג שני – משמע, חיסכון גדול בכוח אדם ובכסף וייעול של המנגנון כולו.

יצוין כי צוות גוגל בריאות כבר פיתח בעבר טכנולוגיה דומה לסקירות הדימות שמבוצעות לאיתור סרטן ריאות, וממשיכים וחוקרים גם שימושים אחרים לטכנולוגיה הבינה המלאכותית, שעשויה לעזור לאנושות להתמודד עם אחת המחלות הכי קטלניות ומסוכנות כיום – הסרטן.

יוסי הטוני השתתף בהכנת הכתבה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים