ארה"ב: מחוקקים דורשים מגוגל פרטים על איסוף המידע הרפואי האישי

שני נציגים דמוקרטים ורפובליקן אחד שלחו מכתבים ודורשים פרטים אודות 'פרויקט זמיר' שנחשף לפני 10 ימים, בו החברה קוצרת רישומי בריאות של מיליונים בשת"פ עם אסנשן - מערכת בריאות נרחבת הפועלת בארה"ב - וזאת מבלי לידע את הפציינטים

האם הוא הגיע לידיים הנכונות? מידע רפואי רגיש. אילוסטרציה: BigStock

ב-11 בנובמבר למדו האמריקנים, ולמד העולם, עקב פרסום בוול סטריט ג'ורנל, על 'פרויקט זמיר' – עסקה סודית של גוגל עם מערכת בריאות מהגדולות בארצות הברית, המכונה אסנשן. באמצעות שותפות זו, שהחלה בשנת 2018, גוגל זוכה לגישה לרישומים הרפואיים של למעלה מ-50 מיליון אנשים ב-21 מדינות, לכאורה לצורך ייעול בינה חכמה בתחום הבריאות.

מאז החשיפה נשמעים קולות רמים כנגד הפרקטיקה המסוימת, שהתבצעה ללא ידיעת המטופלים או רופאיהם, כמו גם תהיות בנוגע אליה, וכעת ביקשו מחוקקים אמריקנים ממנהלי אסנשן וגוגל לתדרך אותם על השותפות שלהם עד ה-6 בדצמבר.

במכתבים ששלחו חברי בית הנבחרים – הסנאטורים ריצ'רד בלומנטל ואליזבת וורן הדמוקרטים, כמו גם ביל קסידי הרפובליקן – ושיועדו למנכ"לי החברות, נשאלו הללו אילו נתונים מערכת הבריאות חולקת עם חברת הטכנולוגיה; כיצד משתמשים בהם ומשתפים אותם; עד כמה לעובדים בגוגל ועובדי חברת האם שלה, אלפבית, יש גישה למידע זה; עד כמה יודעו הפציינטים על השימוש בנתונים שלהם ושיתופם; ואילו צעדים ננקטים בכדי להגן על פרטיותם ואבטחתם של הנתונים האישיים וכנראה גם הרגישים של המטופלים.

חשיפת "קציר" הנתונים הרפואיים הבהירה כיצד היוזמה של גוגל ואסנשן אפשרה – כך לפי המקורות ומסמכים פנימיים שנצפו על ידי הג'ורנל והוכיחו זאת – ללא פחות מ-150 עובדי גוגל לראות נתונים ומידע אודות מצב רווחתם הכללי של מיליוני האזרחים האמריקנים – כולל אבחונים, תוצאות בדיקות מעבדה, מידע על אשפוזים, רשומות של בתי חולים ונתונים שונים ומאוד אישיים, בהתאם לניירת הפנימית שנאספה אודותם.

"פרויקט זמיר מעורר דאגות פרטיות קשות"

"Project Nightingale מעורר דאגות פרטיות קשות", כך כתבו הסנאטורים, "לדוגמה, שאלות ארוכות שנים הקשורות למחויבותה של גוגל לשמירה על פרטיות נתוני המשתמשים שלה מעלות חששות כבדים האם גוגל יכולה להיות סוכנת טובה של מידע בריאותי אישי של המטופלים".

הסנאטורים המשיכו ותהו: "בנוסף, למרות הרגישות של המידע שנאסף באמצעות פרויקט זמיר, הדיווחים מצביעים על כך שלעובדים ברחבי גוגל, כולל בחברת האם שלה, אלפבית, יש גישה ויכולת להוריד את המידע הבריאותי האישי של חולי Ascension. חששות הועלו  בנוסף בצדק על החלטת אסנשן שלא להודיע למטופליה כי המידע שלהם ישותף עם גוגל, או כיצד ישתמשו במידע שלהם".

אסנשן הודיעה בהצהרה לתקשורת כי יעשה שימוש ברישומי המטופלים "רק לפי הצורך על ידי מספר מצומצם של מומחים". החברה טענה גם כי "בשום פנים ואופן אסור לגוגל להשתמש בנתונים אלה למטרות אחרות, או בשילוב עם כל נתוני צרכנים אחרים של גוגל".

גוגל הגיבה ואמרה כי היא שמחה לשתף פעולה עם כל שאלה הנוגעת לפרויקט. 

גוגל. צילום: BigStock

גוגל. צילום: BigStock

לפי ההסברים שניתנו עד כה, פרויקט זמיר נוצר במטרה להעביר את נתוני המטופלים של אסנשן למערכת מחשוב הענן של גוגל, כדי לייעל את איסוף המידע. בתיאוריה, גוגל תוכל לסייע בניתוח תוצאות מעבדה, תרופות, אבחנות ונתונים אחרים של Ascension כשיכולות הבינה המלאכותית של הענקית מסוגלות לסמן טעויות ושגויות או פערי טיפול, ולהביא לטיפול ישיר ואיכותי יותר. אלא שלגוגל היסטוריה בעייתית עם מידע על צרכנים, והיא שמעוררת דאגות גדולות כשהמידע הכל כך רגיש על בריאות המטופל מגיע לידיים של החברה, מבלי שהפציינט אפילו מודע לכך.

יצוין גם כי יום לאחר הדיווח של הוול סטריט, הגנה גוגל על 'פרויקט זמיר'. הענקית ממאונטיין וויו הסבירה כי מטרת המיזם היא להחדיר חדשנות לתחום הבריאות, לצורך שדרוגו, והבטיחה לאמריקנים ולעולם שאפשר לסמוך עליה. 

ובכל זאת, הרשויות בארה"ב לא אהבו את הגילוי, והחדשות גרמו – עוד בטרם שליחת מכתביהם של המחוקקים – למחלקת זכויות האזרח במשרד הבריאות האמריקני לפתוח בחקירה, בכדי לוודא שגוגל מצייתת לחוקים הנוגעים לפרטיות של מידע רפואי אישי. לפי ה-CNN, המשרד "יבקש ללמוד מידע נוסף על איסוף המוני זה של הרשומות הרפואיות של אנשים, על מנת להבטיח שההגנה (על תקנות HIPAA שכוננו בשנת 1996 – ג"פ) יושמה במלואה", כך טען מנהל המשרד, רוג'ר סוורינו, בהצהרה לתקשורת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים